revista presei pe energie 8 februarie – part II

2011/02/08

boombiz.ro: Un bubble energetic: de la pret sau de la insecuritate?

D-l Mihai David, fost director general al Hidroelectrica, a considerat de cuviinta ca, de curand, cu prilejul plecarii sale din functia detinuta in cea mai valoroasa intreprindere de stat romaneasca, sa-si faca publice cateva opinii despre sistemul energetic care merita luare aminte.

De departe cea care ar trebui sa starneasca maxim interes este aceea ca sistemul energetic ar fi amenintat de un fel de bubble precum cel care a existat anii trecuti in imobilar si care ar putea exploda in cativa ani, incepand din zona energiei regenerabile.

“Urmatorul bubble care se va sparge este energia, iar prima va fi energia regenerabila – spune textual d-l David. Valoarea capacitatilor de productie este supralicitata, iar in cinci-sase ani am putea asista la o spargere a acestei bule.”

Explicatiile d-lui David sunt legate de sistemul de compensare introdus pentru a face atractive investitiile in energia verde, in conditiile in care tehnologiile in domeniu sunt mai scumpe, in Romania sistemul agreat fiind acela al certificatelor verzi acordate pentru fiecare MWh produs din surse regenerabile.

Cu aceste certificate pe care le cumpara, furnizorii de electricitate fac dovada indeplinirii obligatiei pe care o au ca o parte din energia livrata catre consumator sa fie energie verde.

“Din cauza schemelor de sprijin care aduc o supracompensare pentru investitiile in energia verde, vom avea acest bubble, spune d-l David.

Practic aceste scheme vor duce la o supracapacitate de productie in energia verde, care mai departe se va vedea in cresterea preturilor.

Se scumpesc produsele, cresc facturile, iar acest lucru va deveni nesustenabil. Se va intampla acelasi lucru care s-a intamplat pe piata imobiliara, cand un metru patrat ajunsese mii de euro.”

Sa nu ignoram ce spune d-l David.

Dansul, de altfel, n-a parasit sistemul, ci ramane responsabilizat fata de acesta ca membru al Consiliului de Administratie al Hidroelectrica.

Cifrele il sustin. In plina criza, investitiile in energia eoliana – unica dintre sursele neconventionale atacate serios pana acum – au sarit spectaculos, fiind de altminteri singurele in crestere.

Capacitatea instalata in parcuri eoliene a saltat de la doar 14 MW montati in 2009 la 460 MW in 2010. Salt legat, evident, de accesul la profitabilele certificate verzi.

Preocupat probabil sa releve impactul energiei regenerabile (in speta eoliene deocamdata) asupra pretului electricitatii la consumator, d-l David n-a abordat, cum a facut-o el insusi in mai multe randuri anterior, problema acestei energii pentru securitatea sistemului.

Discontinuitatea obiectiva, din cauze naturale, a furnizarii de electricitate din surse eoliene creeaza probleme imense sistemului energetic national integrat.

Reglementarile actuale in vigoare prevad prioritatea preluarii in sistem a energiilor regenerabile, in fond pentru promovarea acestora, precum si pentru realizarea obligatiei Romaniei in cadrul Uniunii Europene de a asigura treptat o contributie a energiilor renegerabile de circa 38% in acoperirea consumului pana in 2020.

Aceasta inseamna ca, atunci cand bate vantul, sa fie scosi din sistem alti furnizori (din surse fie termo, fie hidro, fie nucleare), caci acesta nu se poate juca cu nevoile dupa cum bate vantul! Iar, atunci cand vantul nu bate, sa se introduca alti producatori in sistem.

Acest “uite-nu e” nu este doar foarte costisitor, dar poate fi si foarte periculos! De aceea, insertia de eolian se poate face doar in sisteme integrate foarte puternice si extrem de bine utilate pentru asemenea bransari/debransari.

Se estimeaza ca, in sistemul energetic romanesc, ar fi nevoie de investitii de cel putin jumatate de miliard de euro pentru asigurarea unor preluari fara probleme in sistem ale unui cuantum semnificativ de energie eoliana.

Investitii pe care nu le suporta investitorii in eolian si pe care, indiferent cine le face, le vor prelua in sarcina tot consumatorii. Ca si costul certificatelor verzi, care constituie un stimul pentru investitorii in eolian, dar o povara pentru consumatori, caci transforma practic o energie ieftina intr-una foarte scumpa.

Oricum, un sistem nu poate prelua decat un mic cuantum de energie eoliana, respectiv unul pentru care sa existe un nucleu-tampon de capacitati de productie in energii conventionale prin care sa se realizeze reglajele. Transelectrica sugereaza ca s-ar putea prelua in Romania cam 3.000 MWh instalati.

Avand in vedere ca, la randamentele existente, aceasta ar corespunde cu circa 1.000 MW capacitati de productie, inseamna ca deja existenta capacitate de productie anterior mentionata devine o problema si ca oricum proiectele vizate de peste 20.000 MW ar trimite sistemul in colaps.

Asa ca daca bubble-ul de care vorbea d-l David va fi doar o bula de pret, va mai fi cum va mai fi, dar, daca ajunge la fibra sistemului national energetic integrat, o vom pune de mamaliga… electric!

Analiza de Ilie Serbanescu

EVZ: Eurelectric: Preţul energiei electrice va creşte cu 35%

Introducerea noilor tehnologii, care vor permite obţinerea de energie verde, va conduce, alături de alţi factori la creşterea preţului la energie cu 35% comparativ cu nivelul actual, până în 2050.

Astfel, costurile implementării noilor tehnologii se va resimţi în factura pe care op vor avea de achitat consumatorii finali, potrivit unui studiu al Eurelectric, prezentat de Europa Press. Planurile de investiţii din sectorul energetic vizează reducerea dependenţei de combustibilii fosili.

Şeful Asociaţiei Spaniole a Industriei Electrice (Unesa),diviziei de analiză financiară al asociaţiei, Ignacio Martinez del Barrio, este de părere că este nevoie de un efort de reglementare pentru a face faţă viitoarelor provocări. Mai precis, oficialul solicită ca organismele de reglementare să genereze un cadru legislativ care să garanteze venituri suficiente atât producătorilor de electricitate cât şi celor care solicită sprijin pentru a evita problemele legate de variaţiile unui parc de energie regenerabilă intermitentă.

money.ro: Petrom: Vânzările de gaze naturale s-au dublat în T4

Petrom, cea mai mare companie românească, a raportat, în această dimineaţă, rezultate în creştere în privinţa vânzărilor de gaze naturale şi a producţiei de hidrocarburi în trimestrul patru din 2010. Datele sunt preliminare, compania urmând să îşi prezinte rezultatele financiare anuale pe 23 februarie.

OMV a anunţat în această dimineaţă că producţia de petrol şi gaze naturale în cazul Petrom a ajuns la 185 de mii de barili echivalent petrol pe zi, raportând a-l treilea trimestru consecutiv de creştere.

Producţia din T4 este similară nivelului înregistrat în primul trimestru din 2010, dar rămâne uşor sub cea din T4.2009. Grupul austriac anunţă, din nou, efecte negative din cauza operaţiunilor de hedging, care ar influenţa rezultatul net in T4 din 2010 cu 45 de milioane de euro, prin fixarea preţului maxim de vânzare pentru o parte din producția de petrol la 75 de dolari pe baril, pe când prețurile din piață au depășit acest nivel. OMV a optat pentru operațiuni de hedging și în 2011, conform raportului publicate astăzi.

Datorită cererii crescute din partea producătorilor de îngrășăminte și a vremii reci de afară, vânzările de gaze naturale ale Petrom au urcat cu 116%, mai mult decât dublu, la 1,58 de miliarde metri cubi. Nivelul vânzărilor este cel mai ridicat din ultimele 5 trimestre. La nivel de grup, tendințele au fost similare. Marjele de rafinare ale companiei austriece au avansat cu 90% în T4 până la 3,48 de dolari pe baril şi sunt cele mai mari din ultimele 5 trimestre.

În anul 2009 cifra de afaceri a Grupului Petrom a fost de 3,795 miliarde euro,EBITDA (Venituri Înainte de Dobânzi, Taxe, Deprecieri şi Amortizări) a fost de 969 milioane euro. OMV, grupul energetic lider în Europa Centrală şi de Sud Est deţine 51,01% din acţiunile Petrom.

OMV activează în 12 ţări în domeniile de Rafinare şi Marketing şi în 16 ţări pe patru continente în domeniul de Explorare şi Producţie. Ministerul Economiei deţine 20,64% din acţiunile Petrom, Fondul Proprietatea deţine 20,11%, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare 2,03%, iar 6,21% se tranzacţionează liber la Bursa de Valori Bucureşti.

Petrom este cea mai mare companie românească de petrol şi gaze, cu activităţi în sectoarele Explorare şi Producţie, Rafinare şi Marketing, Gaze Naturale şi Energie. Petrom exploatează în România rezerve dovedite de petrol şi gaze estimate la 823 milioane barili echivalent petrol (854 milioane de barili echivalent petrol la nivel de Grup), are o capacitate maximă anuală de rafinare de 8 milioane tone şi circa 550 de staţii de distribuţie carburanţi în România. Compania deţine, de asemenea, o reţea internaţională de 268 benzinării, localizate în Republica Moldova, Bulgaria şi Serbia.

Financiarul: Pesimism la Transgaz: veniturile companiei vor scadea cu 11%, iar profit de 2,7 ori

Transgaz Medias (TGN), operatorul sistemului national de transport al gazelor naturale, anticipeaza ca va obtine in 2011 venituri de 1,25 miliarde lei, in scadere cu 11% fata de cele 1,4 miliarde lei consemnate anul trecut, in timp ce profitul este prognozat sa scada de 2,7 ori, de la 307,5 milioane lei la 113,9 milioane lei. Pe de alta parte, cheltuielile ar urma sa creasca cu 7%, de la 1,04 miliarde lei la 1,12 miliarde lei. In plus, Transgaz a programat investitii de 230,6 milioane lei, mai mici cu 40% fata de nivelul din 2010, de 379,1 milioane lei.

money.ro: Tarifele la electricitate şi gaze cresc în 2013-2015. Guvernul elimină preţurile reglementate

Tarifele la energia electrică şi gaze vor creşte în intervalul 2013-2015, după ce Guvernul va elimina preţurile reglementate, la cererea FMI, pe baza unui calendar care va fi stabilit până în septembrie 2011, urmând să fie definiţi consumatorii consideraţi vulnerabili, care trebuie protejaţi.

Eliminarea preţurilor reglementate la energia electrică şi gaze a fost anunţată, luni seara, de premierul Emil Boc, la finalul negocierilor cu FMI.

“În domeniul energiei, pe parcursul anului 2011, se vor întreprinde următoarele măsuri: până în luna septembrie se va stabili un calendar de eliminare a preţurilor reglementate la energia electrică şi gaze, iar acest calendar se va implementa în perioada 2013-2015. Deci, până în luna septembrie se va face această analiză, se va stabili un calendar, dar calendarul de implementare va viza perioada 2013-2015. De asemenea, până la finele anului 2011 se vor defini de către Ministerul Finanţelor şi Ministerul Muncii consumatorii vulnerabili, în concordanţă cu legislaţia europeană, şi crearea de mecanisme de protecţie a acestora, în perspectiva măsurilor care se vor lua pe perioada 2013-2015”, a spus Boc, într-o conferinţă de presă.

Întrebat de jurnalişti cine va proteja populaţia de “o explozie” a tarifelor dacă preţurile în domeniul energiei şi gazelor naturale vor fi liberalizate, premierul a precizat din nou că acest calendar care vizează eliminarea preţurilor reglementate va fi stabilit până în luna septembrie şi implementat efectiv în 2013-2015.

“Între timp, până la finele lui 2011, Ministerul Finanţelor cu Ministerul Muncii trebuie să stabilească măsurile de protecţie socială pentru consumatorii vulnerabili, în concordanţă cu legislaţia europeană. Deci, este un pachet complet, un calendar grafic separat de implementare şi măsuri de protecţie socială pentru consumatorii vulnerabili, măsuri care vor fi stabilite de Ministerul Finanţelor şi de Ministerul Muncii”, a spus Boc.

Întrebat dacă toate gospodăriile populaţiei sau numai un segment dintre acestea vor fi considerate drept consumatori vulnerabili, premierul a răspuns că “detalii legate de nuanţe”, vor fi prezentate ulterior de către miniştrii implicaţi şi ANRE.

Ministrul Economiei, Ion Ariton, a declarat, săptămâna trecută, că FMI a cerut renunţarea la preţurile reglementate pentru producţia de gaze naturale şi energie electrică şi prezentarea unei noi formule de calcul.

“Ne solicită reverificarea preţurilor. (…) Preţurile să fie liberalizate, şi în cursul acestui an să ne prezentăm cu o noua formă de calcul, că sunt probleme”, a declarat Ariton după discuţiile de aproape două ore cu reprezentanţii FMI.

El a adăugat că liberalizarea preţurilor reglementate nu înseamnă neaparat creşterea tarifelor plătite de populaţie.

Solicitat atunci să comenteze, premierul Boc a declarat că Guvernul nu are competenţe în stabilirea preţului la gazele naturale, în condiţiile în care Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) este o instituţie independentă, şi poate interveni doar împotriva abuzurilor prin controale indirecte.

În 2010, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, instituţie care are rolul de a stabili preţurile la energie şi gaze, a anunţat că va comanda un studiu privind impactul renunţării la preţurile reglementate ale gazelor şi electricităţii.

Aproape toţi producătorii de electricitate sunt obligaţi de ANRE să aloce o parte a producţie pentru consumul populaţiei, la preţuri stabilite de Autoritate. De asemenea, gazele produse de OMV Petrom şi Romgaz Mediaş au preţuri de producţie stabilite de ANRE.

money.ro: Planurile UE de reducere a facturii la energie

Conectarea tuturor pieţelor europene de gaze şi electricitate în 2014 se află pe lista priorităţilor energetice ale Uniunii Europene.

Spaţiul comunitar are nevoie de investiţii de 1.000 de miliarde de euro până în 2020 pentru reducerea facturilor şi a dependenţei de importurile de resurse energetice.

Şefii de state şi de guverne din Uniunea Europeană, reuniţi la Bruxelles la finele săptămânii trecute, au adoptat un plan de acţiune pentru a asigura populaţiei gaze naturale şi energie electrică la preţuri accesibile. Chiar dacă deciziile sunt mai mult de domeniul teoriei, cifrele vehiculate ca necesar de investiţii sunt ameţitoare şi trag un semnal real de alarmă că statele trebuie să ia măsuri de urgenţă în aceste direcţii.

Tags: ,

Comments are closed.

September 2017
M T W T F S S
« Aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Site Metter