revista presei pe energie 30 august 2011

2011/08/30

Bursa: Preţul gazelor naturale livrate companiilor va creşte cu până la 10%

Consumatorii industriali de gaze naturale vor plăti preţuri mai mari cu până la 10%, cel mai probabil din octombrie, potrivit angajamentelor asumate de Guvern în faţa FM, iar până la sfârşitul anului ANRE ar putea decide încă o majorare a tarifelor, au declarat surse guvernamentale, citate de Mediafax.
Guvernul s-a angajat în faţa FMI să crească preţurile pentru consumatorii industriali în două etape, res-pectiv iunie-iulie şi trimestrul IV al acestui an, fără să fie specificate procentajele de majorare în scrisoarea de intenţie. “După ce în iulie preţul gazelor naturale pentru consumatorii non-casnici a crescut cu aproape 10%, cel mai probabil în octombrie va avea loc o nouă majorare, cu până la 10%”, au afirmat sursele.
Fondul Monetar Internaţional (FMI) a cerut Executivului să prezinte, până în luna septembrie, un calendar etapizat de liberalizare a preţurilor gazelor naturale până în 2013 în cazul companiilor şi din 2013 în 2015 în cazul populaţiei. Liberalizarea preţurilor vizează şi sectorul energiei electrice. Guvernul şi-a asumat în scrisoarea de intenţie cu FMI că va majora preţul gazelor pentru consumatorii non-casnici până la viitarea şedinţă a board-ului FMI, care va avea loc la sfârşitul lunii septembrie, potrivit unor surse apropiate discuţiilor dintre Guvern şi FMI.
Sursele guvernamentale au adăugat că distribuitorii de gaze au solicitat ANRE o majorare cu 27%, în etape, a tarifelor plătite de consumatorii industriali, dar procentul final de creştere va fi stabilit în urma negocierilor.

Populaţia nu va fi afectată direct de creşterea preţurilor gazelor livrate consumatorilor industriali, întrucât Guvernul şi Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) au decis, în luna iunie, ca pentru o perioadă de nouă luni, res-pectiv între 1 iulie şi 31 martie 2012, consumatorii casnici să primeas-că mai multe gaze din producţia internă, mai ieftine cu aproape 40% faţă de cele din import, ceea ce va permite ca tarifele să nu creas-că. Prevederea vizea-ză şi menţinerea nivelului tarifelor pentru gazele naturale utilizate de producătorii de energie termică care livrează căldură populaţiei.

money.ro: Preţul gazelor naturale pentru companii va creşte cu până la 10%, probabil în octombrie

Consumatorii industriali de gaze naturale vor plăti preţuri mai mari cu până la 10%, cel mai probabil din octombrie, potrivit angajamentelor asumate de Guvern în faţa FMI, iar până la sfârşitul anului ANRE ar putea decide încă o majorare a tarifelor, au declarat pentru MEDIAFAX surse guvernamentale.

Guvernul s-a angajat în faţa FMI să crească preţurile pentru consumatorii industriali în două etape, respectiv iunie-iulie şi trimestrul IV al acestui an, fără să fie specificate procentajele de majorare în scrisoarea de intenţie.

“După ce în iulie preţul gazelor naturale pentru consumatorii non-casnici a crescut cu aproape 10%, cel mai octombrie va avea loc o nouă majorare, cu până la 10%”, au afirmat sursele.

Fondul Monetar Internaţional (FMI) a cerut Executivului să prezinte, până în luna septembrie, un calendar etapizat de liberalizare a preţurilor gazelor naturale până în 2013 în cazul companiilor şi din 2013 în 2015 în cazul populaţiei. Liberalizarea preţurilor vizează şi sectorul energiei electrice.

Guvernul şi-a asumat în scrisoarea de intenţie cu FMI că va majora preţul gazelor pentru consumatorii non-casnici până la viitarea şedinţă a board-ului FMI, care va avea loc la sfârşitul lunii septembrie, potrivit unor surse apropiate discuţiilor dintre Guvern şi FMI.

Sursele guvernamentale au adăugat că distribuitorii de gaze au solicitat ANRE o majorare cu 27%, în etape, a tarifelor plătite de consumatorii industriali, dar procentul final de creştere va fi stabilit în urma negocierilor.

Populaţia nu va fi afectată direct de creşterea preţurilor gazelor livrate consumatorilor industriali, întrucât Guvernul şi Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) au decis, în luna iunie, ca pentru o perioadă de nouă luni, respectiv între 1 iulie şi 31 martie 2012, consumatorii casnici să primească mai multe gaze din producţia internă, mai ieftine cu aproape 40% faţă de cele din import, ceea ce va permite ca tarifele să nu crească.

Prevederea vizează şi menţinerea nivelului tarifelor pentru gazele naturale utilizate de producătorii de energie termică care livrează căldură populaţiei.

money.ro: Benzina se scumpeşte masiv. Vezi noile preţuri UPDATE

Carburanţii se scumpesc din nou. Rompetrol şi Petrom au majorat preţurile tariful atât la benzină, cât şi la motorină. Scumpirea la benzină operată de Petrom este substanţială-7 bani pe litru

Noile preţuri ale carburanţilor Rompetrol


EFIX Benzina 95 5.44 lei

Benzina ALTO 101 6.09 lei

EFIX Diesel 5.35 lei

Diesel ALTO 55 5.76 lei

 

 

Noile preţuri ale carburanţilor Petrom


Premium fără Plumb 95 5,37 lei

Top Premium 99 5,74 lei

Euro Diesel 5 5,29 lei

OMV Diesel 5,47 lei

 

Petrom, cea mai mare companie de pe piaţă, nu mai anunţă modificările preţului de referinţă la carburanţi, ci doar preţurile la fiecare staţie în parte. Spre exemplu, la staţia din Bucureşti de pe strada Sibiu (zona Drumul Taberei) la 15 august (după modificarea anterioară), un litru de benzină de 95 costa 5,28 de lei iar un litru de motorină Euro Diesel 5 5,19 lei. Astăzi, un litru de benzină costă, la aceeaşi staţie, 5,35 lei, iar un litru de motorină 5,22 lei. Rezultă, aşadar, o scumpire la benzină cu 7 bani pe litru, iar la motorină cu 3 bani pe litru.

Update 17:22Ce spun benzinarii

Solicitaţi să explice majorările de preţ în condiţiile în care cotaţiile externe ale barilului nu par a justifica asta, reprezentanţii Rompetrol, a doua companie de pe piaţă, au oferit redacţiei MONEY.ro următorul răspuns: “Impactul materiei prime în stabilirea preţului final al carburanţilor trebuie corelat cu evoluţia altor componente, fixe sau variabile, precum cotaţiile internaţionale ale altor materiii prime (biodiesel, bioetanol) sau produse finite (motorină şi benzină), cursul valutar (leu/euro, leu/USD sau USD/EUR), diverşi indicatori macroeconomici sau schimbări în regimul de taxare. Astfel, în ultimele trei săptămâni, cotaţiile internaţionale la benzină, motorină şi ţiţei au înregistrat creşteri cu 6.8%, 5.7%, respectiv 6.0%, în timp ce cursul valutar LEU/USD a înregistrat fluctuaţii minore. Aceste schimbări, împreună cu alţi factori socio-economici, au condus la o majorare a preţului benzinelor şi motorinelor în staţiile operate de Rompetrol Downstream cu 0.08 lei/litru, respectiv 0.04 lei/litru (modificări operate pe 30 august 2011)”.

Adevarul: Guvernul va aproba astăzi subvenţii mai mari pentru producătorii de energie regenerabilă

Guvernul va aproba în şedinţa din această după-amiază ordonanţa de urgenţă privind modificarea Legii 220/2008, care prevede majorarea numărului de certificate verzi acordate producătorilor de energie din surse regenerabile, au declarat, pentru “Adevărul”, surse din sectorul energetic.

Comisia Europeană a aprobat în luna iulie noua schemă-suport privind subvenţiile acordate producătorilor de energie regenerabilă sub forma certificatelor verzi, iar decizia a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene marţi, 23 august.

Potrivit deciziei Directoratului General pentru Concurenţă din cadrul CE, bugetul total al schemei-suport este 80,7 miliarde de lei, adică 19,5 miliarde de euro, ceea ce înseamnă contravaloarea certificatelor verzi pe toată durata de aplicare a schemei de sprijin.

Acest lucru înseamnă maximum 15 ani pentru turbinele eoliene noi, pentru microhidrocentralele noi, pentru electricitatea solară şi pentru toate tipurile de biomasă.

Tehnologiile eoliene second hand primesc certificate timp de şapte ani. Microhidrocentralele retehologizate vor beneficia de sprijin timp de 10 ani, iar cele nemodernizate – trei ani.

Investitorii care doresc să beneficieze de schema de sprijin trebuie să înceapă producţia până cel târziu la 31 decembrie 2016.

În primii 10 ani de aplicare a schemei, producătorii vor primi certificate în valoare de circa 10 miliarde de euro.

Cum funcţionează schema-suport

Producătorii de energie primesc subvenţii sub forma unor certificate verzi pe care le pot vinde mai departe pe o piaţă specializată, pentru un câştig în plus faţă de preţul propriu-zis al electricităţii.

Certificatele valorează între 27 şi 55 de euro fiecare şi vor fi valabile 16 luni.

În paralel, furnizorii de energie sunt obligaţi să achiziţioneze un anumit număr de certificate verzi, în funcţie de cantitatea de energie pe care o livrează. Însă ei vor transfera aceste costuri în tarifele finale, deci consumatorii vor fi cei care vor subvenţiona de fapt producţia de energie verde.

Ce primesc producătorii

Până acum, toţi producătorii de energie regenerabilă primeau un certificat verde pentru un MWh de energie livrat în sistem, însă decizia CE dă undă verde unei noi legislaţii în domeniu, care majorează numărul de certificate.

Astfel, producătorii de energie eoliană vor primi două certificate până în 2017, după care unul.

Cei care generază electricitate din surse solare vor beneficia de şase certificate. Producătorii vor primi două certificate pentru utilizarea biomasei, biogazului şi a biolichidelor şi un singur certificat în cazul tehnologiilor bazate pe fermentarea deşeurilor şi nămolurilor rezultate din apele uzate. Vor primi trei certificate cei care folosesc culturile energetice, în timp ce producătorii care utilizează surse geotermale beneficiază de două astfel de titluri.

Cât plătesc consumatorii

Potrivit Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei, care estimează că noua schemă va fi aplicată din septembrie, acest lucru va duce la o scumpire a electricităţii cu o valoare cuprinsă între 2% şi 4,5% pentru populaţie.

Preţul se va majora pe măsură ce în sistem va intra mai multă energie verde, ajungând să coste cu 30% în plus în 2017, după cum arată calculele autorităţilor.

În final, potrivit deciziei CE, toţi consumatorii din România ar putea plăti 19,5 miliarde de euro către producătorii de energie regenerabilă pe întreaga perioadă de aplicare a schemei.

De ce facem asta

Strategia UE prevede creşterea ponderii energiei din surse regenerabile la 20% până în anul 2020 şi reducerea emisiilor de dioxid de carbon tot cu 20% până în acel an.

România s-a angajat ca 24% din consumul total de energie în 2020 să fie din surse regenerabile.

Pe partea de electricitate, România are o ţintă de 38% pentru anul 2020. Anul trecut, România a produs 35% din electricitate din surse regenerabile, depăşindu-şi ţinta de 33%.

Sectorul renegerabilelor, în special al energiei eoliene, a atras în ultimii doi ani proiecte uriaşe în România. Investitorii sunt interesaţi de potenţialul eolian mare al ţării noastre, în condiţiile în care mai multe studii de prestigiu au indicat Dobrogea ca fiind cea mai bună regiune din sud-estul Europei pentru astfel de investiţii şi a doua de pe întregul continent.

Karoly Borbely, secretar de stat în Ministerul Economiei, declara pentru “Adevărul” în urmă cu câteva luni că trei sferturi dintre investitorii străini care se interesează de oportunităţi de afaceri din România vizează sectorul energetic, în special producţia de electricitate din surse eoliene.

Asociaţia Română pentru Energie Eoliană estimează că acest sector va atrage investiţii de cinci miliarde de euro în următorii ani.

Subvenţiile sunt necesare întrucât tehnologiile pentru producţia de energie regenerabilă sunt foarte scumpe. De exemplu, investiţia necesară pentru instalarea unui MW eolian este cuprinsă între 1,5 şi 1,8 milioane de euro.

Hotnews: De ce a fost suspendata Romania de la tranzactionarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera

Decizia Comitetului de Conformare a Protocolului de la Kyoto de suspendare a Romaniei de la tranzactionarea certificatelor de emisii de carbon era previzibila. Comitetul a anuntat inca de la inceputul lunii iulie ca este posibila suspendarea eligibilitatii Romaniei, suspendare care inseamna blocarea  procesului de vanzare a surplusului de unitati de carbon, dar si limitarea tranzactiilor operatorilor care participa la Schema de Tranzactionare a Emisiilor  din cadrul UE. Romania se afla oricum intr-o mare intarziere in ceea ce priveste vanzarea surplusului de unitati de carbon. HotNews.ro a aratat in mai multe  randuri ca desi sunt presate de timp, autoritatile romane taraganeaza vanzarea acestui surplus care ar fi putut aduce Romaniei chiar si 3 miliarde de euro.Acum, odata cu decizia Comitetului, se reduc si mai mult sansele de valorificare a unitatilor.

Romania detine un surplus de 300 de milioane de unitati de emisii de dioxid de carbon (AAU-uri). Daca ar fi fost vandute in urma cu 2-3 ani, cand oferta era  inca saraca, Romania ar fi putut obtine circa 3 miliarde de euro. In prezent, nu mai sunt la fel de valoroase deoarece oferta a crescut mult prea mult fata  de cerere. Chiar Ministerul Mediului a recunoscut in urma unei solicitari a HotNews.ro, ca este o piata “profund dezechilibrata”. Doar Rusia si Ucraina au un  surplus de peste 8 miliarde de AAU-uri, in timp ce potentiala cerere la nivel mondial este de doar 200 de milioane de AAU-uri. In aceste conditii, este greu  de crezut ca Romania ar valorifica toate cele 300 de milioane de unitati.

Astfel, in conditiile scaderii interesului unor state puternic industrializate de a cumpara aceste certificate, pretul unui AAU a scazut de la la circa 4  euro pe certificat, fata de aprox. 10 euro cat era in 2009-2010. Romania are un surplus de certificate alocate pentru perioada 2008-2012, prin protocolul de  la Kyoto, deoarece a poluat mai putin. Cu cat o tara este mai  puternic industrializata, cu atat polueaza mai mult.

Termenul limita pentru vanzarea surplusului de certificate de emisii de dioxid de carbon este 2012, fara a mai putea fi reportate.

De ce au pierdut autoritatile startul in vanzarea surplusului de AAU-uri?

Paradoxal, Guvernul a ajuns recent la concluzia ca trebuie schimbata legislatia. La sfarsitul lunii iunie, a fost supus dezbaterii publice un proiect de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea HG 432/2010 privind iniţierea şi dezvoltarea schemelor de investiţii verzi si un proiect de Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea OUG 29/2010 privind valorificarea surplusului de unităţi ale cantitaţii atribuite României prin Protocolul de la Kyoto.

Modificarile se refera la flexibilizarea procedurilor de negociere si de tranzactionare. Initiatorii actelor normative (Ministerul Economiei si Ministerul   Mediului) spun ca prin aceste modificari se asigură premisele valorificarii surplusului de unitati de emisii de dioxid de carbon (AAU-uri) la o valoare de  peste 1,2 mld euro prin contracte de stat şi prin agenţi specializaţi.

Pentru esecul inregistrat in procesul de vanzare a surplusului de AAU-uri, Guvernul da vina pe lipsa de experienta. “Această situaţie se datorează faptului  că, la data elaborării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.29/2010, România nu efectuase nicio tranzacţie de  comercializare a AAU-urilor, neavând  experienţă în ceea ce priveste aspectele procedurale şi uzanţele internaţionale pe care le implică realizarea unor astfel de tranzacţii”, se arata in nota de  fundamentare a proiectului de hotarare de modificare a legislatiei.

Acum, chiar si Ministerul Mediului recunoaste ca valoarea acestor AAU-uri se afla pe o traiectorie descendenta, iar in conditiile unui excedent pe piata  internationala, Romaniei ii va fi foarte greu sa valorifice tot surplusul de 300 de milioane de unitati.

Cum au fost depistate neregulile

Romania este obligata sa transmita anual, la Secretariatul Conventiei Cadru a Natiunilor Unite privind Schimbarile Climatice (UNFCCC) inventarul National al  Emisiilor de Gaze cu Efect de Sera (INEGES). Ca urmare a analizei Inventarului National transmis in anul 2010, echipa de experti a inaintat Comitetului de  Conformare al  Protocolului de la Kyoto un set de intrebari de implementare, cu privire la potentiale neconformitati identificate in raport. Comitetul de  Conformare a notificat Romania asupra acestor intrebari de implementare.

Acest inventar (INEGES 2010) a fost transmis catre Conventia Cadru a Natiunilor Unite privind Schimbarile Climatice in anul 2010 si vizeaza emisiile de gaze  cu efect de sera ale Romaniei pentru perioada 1989- 2008.

Ca parte a sistemului national de estimare a emisiilor, inventarul national trebuie realizat in conformitate cu liniile directoare si cu ghidurile de bune  practici elaborate de IPCC (International Panel on Climate Change).

  • IPCC este organismul stiintific care asigura, pregateste si valideaza majoritatea informatiilor si a metodologiilor ce fundamenteaza actiunile globale  impotriva schimbarilor climatice. UNFCCC aproba informatiile girate de IPCC, iar acestea devin astfel obligatorii pentru raportarile si comunicarile statelor  care sunt incluse in protocolul de la Kyoto.

Neregulile constatate

  • Lipsa metodelor bazate pe niveluri mai inalte de estimare din anumite categorii cheie pentru calcularea emisiilor de GES, metode cerute de ghidurile de bune  practici ale IPCC
  • Persistenta mai multor subcategorii de activitate pentru care nu au fost estimate emisiile de gaze
  • Insuficienta adecvare la circumstantele nationale si la ghidurile de bune practici a informatiilor din INEGES 2010 privind emisiile de gaze cu efect de sera  rezultate din folosinta terenurilor si silvicultura.
  • Justificarea insuficienta privind alegerea anumitor metode de selectie a unor factori de emisie si a unor date de activitate cuprinse in inventar.
  • Necesitatea aplicarii mai stricte a planului de asigurare a controlului si evaluarii calitatii in ceea ce priveste realizarea inventarului national.

Ce presupune suspendarea eligibilitatii Romaniei

Ministerul Mediului a explicat la solicitarea HotNews.ro ca articolele 6 si 12 ale Protocolului de la Kyoto prevad posibilitatea transferului de unitati de reducere a emisiilor rezultate din proiectele derulate  prin intermediul mecanismelor flexibile, respectiv mecanismul Implementare in Comun (Joint Implementation – JI) si Mecanismul de Dezvoltare Curata (Clean  Development Mechanism – CDM). Beneficiul acestor proiecte este reciproc: tara gazda a proiectului beneficiaza de acces la masuri si tehnologii curate, care  asigura emisii scazute din activitatile respective atit pentru prezent cit si pentru viitor, iar partenerul (si dezvoltatorul) din proiect poate transforma  emisiile de GES reduse prin respectivul proiect intr-un “credit” de emisii pe care il poate folosi pentru alte activitati proprii.

Romania are deja aprobate sau in implementare un numar de 19 proiecte de implementare in comun. In cazul unei suspendari a eligibilitatii sub articolul 6, Romania va putea continua procedurile de evaluare, aprobare si derulare a proiectelor, dar partenerii din proiect nu vor mai putea opera, pe durata suspendarii, transferul de unitati de reducere a emisiilor in conturile proprii. 

In ceea ce priveste articolul 17 din protocolul de la Kyoto, acesta ofera posibilitatea ca un stat, care detine un anumit numar de Unitati  ale Cantitatii Atribuite de emisii, sa comercializeze direct spre terti propriile Unitati ale Cantitatii Atribuite (AAU) ramase disponibile ca urmare a  depasirii propriei tinte de reducere a emisiilor. Eventuala suspendare a eligibilitatii sub articolul 17 nu va mai permite Romaniei, pe durata suspendarii,  sa-si comercializeze surplusul de AAU disponibil.

Un alt efect al posibilei suspendari a eligibilitatii va consta in limitarea tranzactiilor operatorilor din Romania care participa la Schema de  Tranzactionare a Emisiilor din cadrul Uniunii Europene (EU Emission Trading Scheme- EU-ETS). Acestia vor putea tranzactiona doar pe piata primara  certificatele de emisii care le-au fost alocate prin Planul National de Alocare, insa aceste certificate nu vor mai fi disponibile pentru  tranzactionarea pe piata secundara.

Diferenta dintre AAU-uri si certificatele de emisie de gaze cu efect de sera

Ministerul Mediului considera ca trebuie facuta distinctia intre unitati ale cantitatii atribuite (AAU-uri) care apartin statului roman si certificate de emisie de gaze cu efect de sera (EUA) sub EU-ETS, care apartin operatorilor economici, care au primit aceste certificate prin Planul National de Alocare.

Fiecare stat inclus in Anexa B a Protocolului are dreptul sa emita o anumita cantitate de emisii de GHG in conformitate cu valoarea atribuita prin Protocol.

Unitatile cantitatii atribuite sunt efectiv tranzactionate si urmarite in cadrul Registrului National (administrat in prezent de Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, institutie subordonata MMP) sub forma unor Assigned Amount Units (1 AAU = 1 tona CO2 echivalent = 1 credit de carbon). Din punct de vedere juridic, dreptul de a emite GHG si, implicit, dreptul asupra tranzactionarii AAU-urilor in limitele angajamentelor Protocolului de la Kyoto, apartine Partilor – deci Statului Roman. In consecinta, vanzarea AAU-urilor implica tranzactionarea unor drepturi de proprietate ale statului roman si se va supune legislatiei relevante privind transferul drepturilor de proprietate ale statului.

  • Prin Ordonanta de Urgenta a Guvenului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de Unitati ale Cantitatii Atribuite Romaniei prin Protocolul de la Kyoto, aprobata cu completari prin Legea nr.145/2010 si Hotararea Guvernului nr. 432/2010 privind initierea si dezvoltarea schemelor de investitii verzi, a fost reglementata posibilitatea valorificarii surplusului de unitati ale cantitatii atribuite (AAU-uri) Romaniei prin Protocolul de la Kyoto la Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice.

ziare.com: Proftul Gazprom a crescut cu 44%, in primul trimestru

Profitul net al gigantului rus de gaze Gazprom, pentru primul trimestru al anului 2011, a crescut cu 44%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Astfel, in perioada ianuarie-martie, Gazprom a inregistrat un profit ce se ridica la 11,2 miliarde de euro, scrie Novinite.com.

Cifra de afaceri pentru aceeasi perioada a crescut, de asemenea, cu 38%, pana la 31,5 miliarde de euro, conform datelor publicate de catre gigantul energetic.

Aceste rezultate sunt mai mari decat estimarile unei analize Dow Jones, care prognoza o crestere a profitului net cu 31% si a cifrei de afaceri cu 33%.

Rezultatele bune ale Gazprom vin pe fondul nivelului cererii crescute de gaze in Europa, in parte din cauza iernii reci si lung.

Gazprom a declarat ca, de asemenea, un alt factor a fost cresterea preturilor gazelor naturale in toate zonele geografice.

In acelasi timp, costurile operationale ale companiei au crescut cu 33%, ajungand la 4,9 miliarde de euro.

In ultimii ani, Gazprom a reprezentat, in mod constant, circa 10% din PIB-ul total al Rusiei, iar compania a fost clasata printre in top 5 companii la nivel mondial, in ceea ce priveste profitul net.

Hotnews: ExxonMobil Romania a inceput licitatiile prin care incearca sa afle daca sunt resurse de petrol in perimetrul Neptun din Marea Neagra

​ExxonMobil Exploration and Production Romania a lansat doua licitatii deschise pentru un program de forare in perimetrul Neptun din Marea Neagra, contracte care impreuna au o valoare estimata de maxim 750.000 dolari (fara TVA), potrivit unor anunturi publicate marti in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP). Compania americana exploateaza acest perimetru impreuna cu Petrom si a anuntat in aceasta luna ca daca va descoperi resurse ar putea investi intre 3 si 10 miliarde dolari in dezvoltarea si productia de titei.

Prima licitatie vizeaza achizitia de servicii de analiza geo chimica a probelor de foraj pentru un program de forare in perimetrul Neptun din Marea Neagra, contract a carui valoare estimata este cuprinsa intre 100.000 -300.000 dolari (fara TVA). In anuntul din SEAP se mentioneaza ca ExxonMobil isi rezerva dreptul de a semna inca doua contracte pentru servicii similare, iar valoarea estimata in cazul acestor optiuni este de 200.000 dolari.

In Caietul de sarcini (primul document atasat) se mentioneaza ca operatorul intentioneaza sa sape “pana la trei puturi”, iar operatiunile ar trebui sa inceapa aproximativ in jurul datei de 1 noiembrie 2011.

Termenul limita pentru depunerea cererilor de documente sau pentru acces la documente in cadrul acestei licitatii este 7 octombrie 2011, iar termenul limita pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 10 octombrie 2011. Deschiderea ofertelor depuse ar urma sa se realizeze a doua zi, pe 11 octombrie.

Cea de-a doua licitatie urmareste achizitia de servicii privind utilajele petroliere pentru fundul gaurii de foraj pentru acelasi program de forare in Marea Neagra. Valoarea estimata fara TVA a acestui contract este cuprinsa nitre 150.000 si 450.000 de dolari. Si in acest caz se precizeaza ca ExxonMobil isi rezerva dreptul de a semna inca doua contracte pentru servicii similare, iar valoarea estimata in cazul acestor optiuni este de 300.000 dolari.

In documentatia de atribuire (al doilea document atasat) pentru aceasta licitatie se mentioneaza la fel ca “faza initiala a operatiunilor de forare in perimetrul Neptun ar trebui sa inceapa in ultimul trimestru din 2011 si ar trebui sa dureze 3-5 luni”.

  • “Daca vom descoperi titei in urma forarilor din perimetrul Neptun investitiile in productie si dezvoltare vor fi cuprinse intre 3 miliarde dolari si 10 miliarde dolari”, a declarat saptamana trecuta directorul general al ExxonMobil Romania, Ian Fischer.

Petrom si ExxonMobil Exploration and Production Romania Ltd au incheiat un contract de concesionare in 2008 prin care ExxonMobil a achizitionat o participatie de 50% in blocul Neptun.

Guvernul a aprobat, recent, o hotarare privind prelungirea cu 5 ani a perioadei de explorare de catre OMV Petrom si Exxon in perimetrul Neptun din Marea Neagra.

 documente
(30 Aug 2011) PDF, 2MB
(30 Aug 2011) PDF, 1MB

businesslive.ro: E.ON vrea preţuri mai mici pentru gazele naturale livrate de Gazprom

Grupul german de utilităţi E.ON a decis să solicite unui tribunal de arbitraj să soluţioneze o dispută pe tema preţului gazelor naturale livrate de grupul rus Gazprom, a declarat luni directorul general adjunct de la Gazprom Export, Sergei Chelpanov, transmite Interfax citat de Agerpres.

‘În urma unor negocieri îndelungate între E.On şi Gazprom Export, au fost adoptate unele modificări la formula de calcul a preţului gazelor naturale livrate companiei germane începând cu 1 ianuarie 2010. Cu toate acestea, doar o lună mai târziu E.On a făcut o nouă solicitare pentru a revizui aceste preţuri. Discuţiile au durat peste un an fără a se ajunge la un un acord. Partenerii noştrii germani au decis să recurgă la procedura de arbitraj, aşa cum se stipulează în contract’, a declarat Sergei Chelpanov. Acesta a precizat însă că decizia E.On de a se adresa tribunalului ‘nu înseamnă că procesul de negocieri a fost întrerupt. Lucrăm pe baza supoziţiei că căutarea unei soluţii va continua’.

În urmă cu zece zile, Gazprom a acceptat să reducă preţurile pentru gazele naturale livrate companiei italiene Edison S.p.A., aceasta fiind prima companie europeană care a decis să se adreseze justiţiei în încercarea de a obţine preţuri mai mici pentru contractele pe termen lung.

Discuţiile între Gazprom şi Edison pentru revizuirea formulei de calcul a preţurilor au început la finele lui 2008, la cererea companiei italiene. După ce negocierile s-au încheiat fără un rezultat, în luna noiembrie a anului trecut, Edison, una din cele mai vechi companii europene de utilităţi, a depus o plângere la Curtea de Arbitraj de la Stockholm împotriva Promgas, un joint venture între Gazprom şi Eni, susţinând că a înregistrat pierderi în condiţiile în care a cumpărat gaze naturale de la Gazprom într-un moment în care pe piaţa mondială preţurile erau în scădere.

Potrivit analiştilor, concesiile acordate de Gazprom pentru Edison nu vor provoca o pierdere importantă pentru Gazprom, având în vedere că firma italiană cumpără anual aproximativ două miliarde de metri cubi de gaz rusesc, însă concesiile ar putea îngreuna negocierile monopolului rus cu alţi consumatori mai importanţi.

money.ro: Dafora a început să foreze prima sondă a companiilor Hunt Oil şi OMV Petrom

Dafora a început, săptămâna trecută, lucrările de foraj pentru sonda 20 Adjud, beneficiarii lucrării fiind OMV Petrom, în parteneriat cu compania americană Hunt Oil, informează compania de foraj.

Este vorba despre o sondă cu adâncimea finală de 3.300 m, Dafora mobilizând o instalaţie de 350 tone produsă şi achiziţionată din Germania.

‘Suntem onoraţi că noi am fost selectaţi să realizăm lucrările de foraj la această sondă. Acest lucru este o recunoaştere a capacităţii companiei Dafora de a realiza servicii de foraj de calitate‘, au menţionat reprezentanţii companiei.

Deşi este o instalaţie de capacitate mare, mobilizarea acesteia s-a realizat într-un timp foarte scurt. Acest lucru precum şi dotarea modernă a acestei instalaţii au fost menţionate de către reprezentanţii OMV Petrom şi Hunt Oil în timpul recepţiei oficiale a instalaţiei de foraj.

Lider pe piaţa de foraj din România, Dafora execută servicii de foraj onshore pentru petrol, gaze naturale şi ape geotermale, lucrări de probe producţie şi workover, cât şi servicii de mentenanţă şi transport pentru echipamentele de foraj.

De asemenea, Dafora are o bună experienţă în ceea ce priveşte realizarea construcţiilor civile, industriale, aeroportuare şi de infrastructură.

Acţiunile Dafora sunt listate la categoria a II-a a BVB sub simbolul DAFR.

money.ro: Macedonia, Croaţia, Serbia şi Slovacia ar putea primi gaz prin Nabucco

Macedonia, Croaţia, Serbia şi Slovacia ar putea fi aprovizionate cu gaz de Nabucco printr-o serie de conducte de conectare ieftine sau prin formarea unui sistem de conducte cu flux reversibil, scrie agenţia macedoneană MINA

Chiar dacă Macedonia nu este conectată la gazoductul Nabucco – ce ar urma să plece din Turcia şi să traverseze Bulgaria, România şi Ungaria, până în Austria – livrările de gaz ar putea include ţări precum Macedonia, Croaţia, Serbia şi Slovacia.

 

Aceste ţări ar putea fi integrate într-o reţea de distribuţie printr-o serie de conectori ieftini sau prin formarea unor inele de gazoducte cu segmente independente reversibile, care ar putea transfera gazul în ambele direcţii.

 

Proiectul Nabucco este susţinut de companii din şase state – Turcia, Bulgaria, România, Ungaria, Austria şi Germania – şi vizează transportarea gazului din Azerbaidjan în Europa pentru a reduce dependenţa europenilor de gazul rusesc.

Hotnews: Nabucco a numit un consultant pentru evaluarea riscurilor legate de munitiile neexplodate

Nabucco Gas Pipeline International GmbH a nominalizat compania britanica RPS Energy consultant pentru evaluarea riscurilor aferente munitiilor neexplodate. Consultantul va determina posibila existenta a minelor terestre si a munitiilor neexplodate, de-a lungul intregii rute a gazoductului, informeaza compania Nabucco printr-un comunicat de presa. 

  • “Pentru ca Nabucco si contractorii sai sa poata opera in conditii de siguranta in toate cele cinci tari, trebuie derulata o evaluare generala a riscurilor aferente existentei unor posibile mine terestre si munitii neexplodate. Inainte de demararea unui studiu complet sau a unei operatiuni de asanare, evaluarea initiala a riscurilor va ajuta Nabucco sa determine marimea si nivelul problemei. De asemenea, aceasta va stabili ce zone necesita o atentie deosebita. Pentru aceste zone, un studiu complet si o asanare limitata vor fi derulate”, se mai arata in comunicat.

Evaluarea va identifica riscurile plauzibile legate de munitiile neexplodate si va face recomandarile cele mai bune pentru diminuarea acestora.

Nabucco reprezinta o noua cale de transport a gazelor naturale din Asia spre Europa. Nabucco va conecta direct cele mai bogate regiuni ale lumii in resurse de gaze naturale- Regiunea Caspica si Orientul Mijlociu –  cu pietele din Europa. Conducta va face legatura intre granita de est a Turciei si Baumgarten, Austria- unul dintre cele ma importante terminale de gaze naturale din Europa Centrala- via Bulgaria, Romania si Ungaria.

Nabucco Gas Pipeline International GmbH (NIC) a fost infiintata in 24 iunie 2004 pentru a dezvolta, a construi si a opera conducta Nabucco. Cu sediul la Viena, compania activeaza pe segmentul midstream, este organizata conform principiilor de unbundling si se supune legislatiei Uniunii Europene. NIC este detinuta de actionarii Nabucco si este responsabila de dezvoltarea, constructia, operarea, negocierea si alocarea capacitatii conductei Nabucco. NIC va fi singura companie in contact direct cu transportatorii, va oferi o solutie de tipul one-stop-shop si va opera ca o entitate comerciala independenta pe piata, actionand independent de companiile-mama. Sistemul de conducte va fi construit de companiile nationale Nabucco (NNC-urile), care sunt subsidiare ale NIC in fiecare tara de tranzit.

RPS Energy este o companie globala de consultanta care ofera servicii integrate de suport tehnic, comercial si de management al proiectelor in domeniile stiintelor pamantului, ingineriei si HSE pentru sectorul energetic.

money.ro: Acord intre grupul petrolier ENI si Consiliul national de tranzitie din Libia

Grupul petrolier italian ENI a anuntat, luni, ca a semnat un protocol cu Consiliul national de tranzitie (CNT), un guvern nou recunoscut la nivel international in Libia, in scopul de a “crea conditiile pentru recuperarea rapida si totala a activitatii grupului in tara”.

De asemenea, compania intentioneaza sa depuna toate eforturile pentru a reactiva conducta Greenstream, care leaga coasta de vest a Libiei cu Sicilia, scrie L’Express.

Compania de petrol si gaze, controlata 30% de catre stat, este prezent inca din 1959 in Libia.

In plus, Eni s-a angajat sa furnizeze primul transport de produse petroliere rafinate in CNT. pentru a satisface nevoile urgente ale poporului libian.

Italienii vor oferi, de asemenea, asistenta tehnica pentru auditul de stat in legatura cu infrastructura energetica a tarii.

businesslive.ro: China planifica sa mareasca de cinci ori importul de gaze din tarile din Asia Centrala pana in 2015

China planifică în 2015 să mărească de cinci ori importul de gaze din ţările din Asia Centrală, iar conducta de gaze Asia Centrală-China să transporte 55-60 miliarde m3 pe an, relateaza Vocea Rusiei.

Capacitatea acestei conducte este de 40 m3 şi anul acesta va începe construcţia a două noi conducte de gaze.

Potriivit jurnalistilor rusi, realizarea proiectului „Nabucco” poate împiedica mărirea importului de gaze din Turkmenia. Capacitatea lui este de 30 miliarde m3 pe an şi principalul furnizor de gaze pentru „Nabucco” va fi Turkmenia.

Tags: , , , , , , ,

Comments are closed.

October 2017
M T W T F S S
« Sep    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Site Metter