revista presei pe energie 3 iunie

2011/06/03

Hotnews: Reorganizarea din energie: Dileme si esecuri neasumate

arele proiect de infiintare a gigantilor energetici Electra si Hidroenergetica a picat, fara putinta de tagada. Mai ramane ca acest esec sa fie asumat de  Guvern, de CSAT si de Ministerul Economiei in special. Insa in loc de recunoasterea cinstita a insuccesului, vedem o indarjire din partea ministerului de a  ramane cramponat intr-o idee fara viitor. Dupa ce instanta a spus “nu” proiectului, incertitudinile din sectorul energetic s-au acutizat. Nimic nu e clar.

Pe  de-o parte, Ministerul Economiei spune ca procesul, inceput acum doi ani, de infiintare a celor doi mamuti continua chiar daca e zadarnic. Pe de alta parte,  se gandeste la un plan “B” destul de nesigur. Mai vrea sa faca si o strategie energetica, si aceasta cam confuza. In tot acest timp, investitorii amana sau abandoneaza investitorii proiecte energetice romanesti.

  • Autoritatile romane nu au reusit sa puna in practica nici ideile autohtone, dar nici pe cele europene. Nici pana acum nu au fost transpuse directivele  europene 72 si 73/2009 privind piata energiei electrice, respectiv piata gazelor naturale, desi termenul dat de comisie era 3 martie. In plus, se apropie si  deadline-urile stabilite cu FMI, CE si Banca Mondiala. Cum gestioneaza ministrul Ion Ariton intreaga situatie? E greu de spus, deoarece aparitiile sale  publice tind spre zero. Unde se afla reprezentanti mass-media, cu siguranta nu se afla Ariton. Astfel, punctul sau de vedere poate fi, cel mult, cunoscut subforma unor comunicate vagi, lipsite de substanta, confuze.

Pe 29 ianuarie 2010, Adriean Videanu anunta triumfator ca Executivul a aprobat marea reorganizare din sectorul energetic prin infiintarea a doi mamuti, Electra si Hidroenergetica. Proiectul lui Videanu a fost mostenit de Ariton care, din motive politice, a preluat fraiele ministerului in septembrie 2010.

Au fost multe voci care au spus ca nu este chiar cea mai buna idee, existand suspiciunea ca in spatele reorganizarii companiilor energetice s-ar ascunde un  ajutor de stat, deoarece pierderile termocentralelor ar fi trecut in carca hidrocentralelor si centralelor nucleare. Nici Consiliul Concurentei nu s-a aratat  prea entuziasmat, considerand ca infiintarea unor companii mamut poate determina dobandirea unor pozitii dominante pe piata corelat cu oportunitatea de  crestere a preturilor. Ingrijorari au aparut si din partea Bancii Mondiale. S-a trecut usor peste aceste opinii si astfel s-a ajuns la o decizie CSAT si o  Hotarare de Guvern de creare a celor doua companii. Videanu a dat ca termen de infiintare iunie 2010. Intre timp, HG-ul de infiintare a suferit o modificare  pentru a se evita o”serie de impedimente si riscuri de natura juridica, strategica si economica”.

Imediat au aparut si contestatiile in justitie. Vreo 20 la numar. Astfel a inceput un razboi in salile de judecata intre Ministerul Economiei, pe de-o parte, si Fondul Proprietatea si sindicatele, pe de alta parte. Ministerul Economiei a incercat un tertip legislativ pentru a elimina aceste obstacole din calea  infiintarii celor doua companii. Solutia a fost adoptarea unei ordonante de urgenta privind modificarea Legii 31/1990 astfel incat fuziunea unor companii sa  poata avea loc chiar daca exista contestatii in justitie. Nu prea a avut efect, dovada ca ministerul a inceput sa piarda procesele. Pentru unul dintre ele  motivul care a stat la baza infrangerii este de-a dreptul ilar: dintr-o neglijenta, avocatii angajati de stat au facut recurs peste termenul admis.

Daca cei doi mamuti nu mai puteau fi creati, ministerul s-a gandit sa faca doi mamuti mai mici, unul minier si unul termo. E doar o idee enuntata cu jumatate  de gura de unii reprezentanti ai ministerului. Ministerul Economiei nu si-a asumat esecul si se ascunde in spatele CSAT. Informeaza, in scris, caCSAT este  cel care a luat decizia de infiintare a companiei si tot el este cel care trebuie sa ia decizia de renuntare.

Incertitudinilor aparute in urma demararii procedurilor de infiintare a celor doua companii a pus multe proiecte in stand-by. Astfel, soarta unor proiecte  anuntate cu mare tam-tam in 2008 precum centralele de la Braila, Galati, Borzesti si Doicesti, este incerta. De altfel, proiectul Galati a fost abandonat  fara remuscare de CEZ, la Doicesti, grupul Mechel s-a retras inca din faza de negocieri, iar la Borzesti si Braila, grupurile GdF Suez, respectiv E.On si  Enel asteapta vremuri mai bune.

Abandonul investitiilor din sectorul energetic reprezinta un alt esec neasumat. Exemplul cel mai bun este proiectul reactoarelor 3 si 4 din care s-au retras  patru investitori. Mai intai CEZ si apoi in grup, RWE, GDF Suez si Iberdrola.

Ministerul mai are un proiect: o noua strategie energetica. O strategie care ar fi valabila pana in 2035 care cuprinde multe cifre din vechea strategie, fara  a fi actualizate. Interesant este ca pe partea de energie electrica, ca masura este amintit planul ratat al Ministerului Economiei de a regrupa unitatile  pentru a realiza companiile Electra si Hidroenergetica. Chiar daca nu a fost lamurita problema reorganizarii, reprezentanti ai ministerului spun ca vor pune  strategia pe masa Guvernului intr-o luna. Foarte important pentru sectorul energetic ar fi si transpunerea directivelor europene 72 si 73/2009. Autoritatile  par sa fi uitat de ele desi aveau ca termen limita pentru transpunere 3 martie. Directivele fac referire, in mod special, la liberalizarea completa a pietei  energiei dar si la probleme de ordin organizatoric. De exemplu, pentru respectarea acestei legislatii, producatorii din energie ar putea/trebui sa treaca la  Ministerul Finantelor, iar Transelectrica, Transgaz si compania de inmagazinare desprinsa din Romgaz sa ramana la Ministerul Economiei.

Chiar daca sunt multe confuzii, blocaje, neclaritati la nivelul sectorului, ministrul evita cu dibacie sa aduca lamuriri in public, comunicarea sa cu presa  fiind extrem de precara. Cele mai multe informatii sunt transmise de alti actori implicati. Recent, a avut loc o reuniune la nivel inalt care a avut loc la  Ministerul Economiei pe tema proiectului AGRI. Ministrul roman s-a ferit de presa, lasand pe altii sa vorbeasca despre proiectul AGRI. Persoane importante,  precum vicepresedintele companiei azere SOCAR sau ministrul energiei din Azerbaidjan au raspuns deschis intrebarilor ziaristilor. Ministrul roman nu. In  februarie a mai avut loc un eveniment asemanator la Bucuresti. Si atunci ca si acum, ministrul a ocolit reprezentantii mass-media, lasand reprezentantii din  Azerbaidjan, Georgia si Ungaria sa dea dovada de transparenta.

Din alte tari aflam ce se intampla in Romania si in cazul altor proiecte.Romania si Republica Moldova vor sa demareze chiar in acest an constructia  gazoductului Ungheni-Iasi, o conducta prin care vor putea fi realizate atat importuri, cat si exporturi de gaze. Cele mai multe informatii pe aceasta tema le  putem afla de la oficialii moldoveni. In ultimele luni, reprezentantii Ministerului Economiei din aceasta tara au tot facut declaratii pe aceasta tema. Spre  deosebire de moldoveni, oficialii romani au omis sa vorbeasca, in ultima vreme, despre stadiul acestui proiect, chiar daca trei sferturi din conducta se afla  in responsabilitatea Romaniei.

ziare.com: Videanu ridica in slavi inteligenta energetica a presedintelui Basescu

Romania poate sa devina o tara de tranzit extraordinara pentru resursele energetice din zona caspica, ce ar putea alimenta tarile membre ale Uniunii Europene, dar din pacate nu foarte multe persoane inteleg mutarile pe care Traian Basescu le face pe plan diplomatic in acest sens, sustine Adriean Videanu.

“Sunt domenii in care Romania ar putea sa aiba un avantaj comparativ si chiar competitiv, dar pe care nu-l valorifica suficient, precum petrol brut si gaze naturale. Avem un deficit structural major. Romania poate sa devina o tara de tranzit extraordinara pentru resursele energetice din zona caspica si sa alimenteze tarile membre ale Uniunii Europene. Poate sa fie o poarta deschisa din acest punct de vedere, rezolvandu-si in acelasi timp si o problema de deficit structural”, a declarat fostul minsitru al Economiei pentru Ziare.com.

Potrivit acestuia, Romania are nevoie de parteneriate strategice solide pentru a putea sa-si diversifice, atat sursele, cat si rutele de transport ale resurselor energetice.

“Din pacate, foarte putini sesizeaza politica externa inteligenta a sefului statului. Uitati-va la relatiile pe care seful statului le are cu tarile din zona caspica: Azerbaijan, Turkmenistan sau Kazastan, in ideea dezvoltarii unor parteneriate solide, strategice, care sa transforme Romania intr-o tara de tranzit privind resursele energetice din zona caspica, catre Uniunea Europeana. Este cel mai simplu si eficient drum cu putinta, dar acest lucru trebuie cu siguranta intretinut”, a completat Videanu.

Printre proiectele alternative pe care Adriean Videanu si le doreste pentru Romania se numara si AGRI, proiect pe care oficialii din Azerbaidjan il considera mai important decat Nabucco, in conditiile in care ar putea fi finalizat mai repede decat acesta.

“Primul proiect castiga. Daca studiul de fezabilitate o dovedeste, AGRI poate fi facut inaintea Nabucco”, sustinea cu cateva luni in urma Vitali Bailarbaiov, vicepresedintele Socar.

AGRI prevede transportul de gaze din Azerbaidjan, prin Georgia, catre Romania, cu ajutorul metanierelor peste Marea Neagra. Investitiile sunt estimate intre 2 si 5 miliarde de euro, in functie de capacitatea de transport. La proiect participa Azerbaidjan, Georgia, Romania si Ungaria.

In schimb, Nabucco va costa 15 miliarde de euro. Intrebat daca Azerbaidjan va putea sa aprovizioneze cu gaze atat AGRI, cat si Nabucco, oficialul Socar a raspuns afirmativ, dar a adaugat ca acest lucru se va realiza in orizontul de timp 2017-2020.

“Proiectul AGRI pe care l-am initiat vine sa rezolve unele din aceste probleme. Este un proiect la Marea Neagra care nu tine si nu are nevoie de aprobarile niciunei mari puteri de la Marea neagra, Turcia si Rusia. Este un proiect direct care vizeaza Azerbaidjan, Georgia, Romania si Ungaria. Ungaria poate sa faca corp comun cu Romania in acest obiectiv comun pe care il putem avea ca tari de tranzit pentru ca s-a terminat interconectarea Szeged-Arad”, a mai precizat Adriean Videanu.

Nu in ultimul rand, fostul ministru a mai declarat ca Romania are sansa sa isi rezolve pe aceasta cale si problemele structurale pe care le are in momentul de fata, putand castiga totodata si foarte multi bani.

“Nu numai ca iti rezolvi problemele resurselor, dar iti rezolvi si problema veniturilor bugetare pentru ca se colecteaza bani enormi numai din tranzitul acestor resurse pe care il faci (…) Din cate stiu, Romania nu a primit niciun fel de data despre fezabilitatea proiectului South stream. Nabucco este un proiect fezabil, dar trebuie sa-si finalizeze furnizorii de gaz pentru a se putea acoperi acea cantitate de gaz de 63 mld mc cat va transporta Nabucco.

Este un proiect foarte mare, dar va rog sa nu neglijati AGRI. Eu am mai auzit voci care spuneau ca s-ar putea sa fie mai scump gazul adus pe AGRI decat cel din Rusia. Fiind un proiect pe doua terminale de gaze lichefiate, cred ca cel mai important lucru din partea autoritatilor romane este sa se gandeasca care este break even-ul, care este volumul unde proiectul este fezabil pentru ca piata exista, iar Romania are nevoie ca de aer sa-si diversifice atat sursele, cat si rutele de transport ale resurselor energetice”, a incheiat Videanu.

Hotnews: Vicepremierul moldovean:Proiectul gazoductului Ungheni-Iasi este sustinut atat de UE cat si de Rusia​/ Prin conducta se vor face si importuri si exporturi de gaze

Romania si Republica Moldova vor finaliza in aceasta vara studiul de fezabilitate pentru proiectul privind constructia gazoductului Ungheni-Iasi, o conducta prin care vor putea fi realizate atat importuri, cat si exporturi de gaze, a declarat la Bucuresti vicepremierul Republicii MOldova, Valeriu Lazar. Potrivit acestuia, este un proiect sustinut atat de Uniunea Europeana, cat si de Federatia Rusa. “Federatia Rusa are interesul de a consolida capacitatea de tranzitare. Prin Republica Moldova se tranziteaza 16-18% din gazele rusesti catre Europa. Noi facem bani din asta. Si Comisia Europeana are interesul sa aiba cat mai multe linii de interconexiune”, a spus Lazar.​

Potrivit acestuia, imediat dupa finalizarea studiului de fezabilitate va demara procesul de cautare a investitorilor. O parte din fondurile necesare, in suma de 7 mil. euro urmeaza a fi alocate de catre Comisia Europeana prin intermediul Programului Operational Comun Romania-Ucraina-Republica Moldova. Costul estimativ al proiectului se ridica la 19-20 de milioane de euro. “Pana in toamna vom structura dosarul, apoi vom demara proiectarea si licitatia”, a precizat Lazar.

La randul sau, secretarul de stat in Ministerul Economiei, Claudiu Stafie, a precizat ca este o conducta cu dublu sens, iar in functie de necesitati, vor fi exportate sau importate gaze in 2015. Pana la finalul acestui an, probabil în luna decembrie, vor fi semnate contractele de finantare, lucrarile urmand sa fie realizate in perioada 2012-2014, a spus Stafie.

UPDATE Vicepremierul sustine ca Moldova doreste sa inlocuiasca intre 15% si 30% din importurile din Rusia cu gaze care provin din surse alternative. In acest fel poate fi redusa depedenta de gazele rusesti. De aceea, Moldova urmareste cu mare interes proiectele in care este Romania implicata, precum AGRI sau Nabucco.

  • Intrebat care este motivul pentru care acest proiect este mult mai dezbatut in R. Moldova decat in Romania, Lazar a spus ca “noua ne trebuie mai mult acest proiect si de aceea suntem ma incisivi”.

Moldova ar putea sa-si stocheze rezerva strategica de gaze la Margineni

Vicepremierul moldovean a mai spus ca se analizeaza posibilitatea ca rezervele strategice de gaze sa fie stocate la depozitul Margineni din Romania.

“Suntem în faza studiului de fezabilitate, pentru a decide dacă este mai profitabil pentru noi ca depozitul care să stocheze rezerva strategică să fie amplasat pe teritoriul Republicii Moldova sau pe cel al altui stat, respectiv al României (…) Vrem să avem trei-patru opţiuni şi să vedem care este mai fezabilă. La prima vedere, este mai atractivă soluţia aceasta (n.red. Margineni) decât construirea unui depozit în Moldova”.

HotNews.ro a aratat ca in ultimele luni, oficialii din aceasta tara au tot facut declaratii pe aceasta tema. Spre deosebire de moldoveni, oficialii romani au omis sa vorbeasca, in ultima vreme, despre stadiul acestui proiect, chiar daca trei sferturi din conducta se afla in responsabilitatea Romaniei. Au fost facute publice atat detalii tehnice, cat si financiare, insa informatiile au fost transmise doar de autoritatile din Moldova. Contactati de HotNews.ro, oficialii din Ministerul Economiei din Romania au confirmat faptul ca lucrarile la gazoduct ar putea incepe din 2011.​

Discutiile dintre cele doua state pe marginea construirii conductei de interconectare sunt mai vechi, proiectul fiind inclus si in strategia energetica realizata in 2007 de Guvernul roman. De asemenea, despre acest proiect s-a vorbit, la modul general, la inceputul anului trecut, cand presedintele Romaniei, Traian Basescu, a efectuat o vizita in Moldova. Atunci, sefii celor doua state au convenit ca in cadrul politicii de vecinatate sa fie realizat proiectul de punere in functiune a transportului de gaze Drochia – Ungheni – Iasi. In luna mai 2010, fostul ministru al economiei, Adriean Videanu, a efectuat, de asemenea, o vizita in Republica Moldova, convenind cu premierul Vlad Filat construirea gazoductului.

Intre timp, au fost facuti pasi importanti in realizarea proiectului. Insa, aceste demersuri au fost facute cunoscute doar in Moldova, nu si in Romania, ceea ce arata ca peste Prut proiectul este privit cu mai mult entuziasm decat dincoace de Prut.

  • Pentru Moldova, acest proiect este foarte important. De altfel, chiar prim-ministrul Vlad Filat a vorbit despre importanta acestui proiect pentru consolidarea securitatii energetice a Republicii Moldova si obtinerea in perspectiva a accesului la surse alternative de aprovizionare cu gaze. Interconectarea mai poate fi avantajoasa si din perspectiva dezvoltarii depozitului subteran de gaze naturale de la Margineni, care ar putea asigura alimentarea cu gaze a unor localitati din zona de granita cu Romania. Altfel spus, Moldova se va putea aproviziona cu gaze din Romania in cazul in care securitatea energetica impune acest lucru. Moldova importa gaze din Rusia la pretul de 320 de dolari/1.000 metri cubi, in timp ce gazele romanesti costa 165 dolari/1.000 metri cubi.
  • Pentru Romania, acest gazoduct inseamna un nou traseu pentru gazele venite de la Gazprom.

Potrivit presei moldovene, reprezentantii Ministerului Economiei al Republicii Moldova au afirmat, la sfarsitul lunii martie, ca in 2011 va incepe constructia conductei de gaz Ungheni-Iasi pe ambele directii (n.red. si de import si de export). Costul gazoductului este estimat la circa 20 milioane euro. Aceeasi oficiali spun ca un grup de lucru comun a selectat deja un traseu estimativ cu o lungime totala de 40 km, dintre care 31 km-  pe teritoriul Romaniei si 9 km – pe teritoriul Republicii Moldova.

Gazoductul Ungheni-Iasi va fi construit cu o sustinere financiara din partea Uniunii Europene in cadrul Programului de cooperare transfrontaliera Moldova-Romania. Conform prevederilor, in realizarea proiectului vor fi implicate companiile Transgaz (Romania) si Moldovagaz (Republica Moldova). De altfel, exista un comunicat de presa al Ministerului Economiei din Moldova care arata vicepremierul Valeriu Lazar a discutat cu reprezentantii BERD posibilitatea cofinantarii constructiei gazoductului Ungheni-Iasi.

Costul estimativ al proiectului se ridica la 19-20 de milioane de euro. O parte din fondurile necesare, in suma de 7 mil. euro urmeaza a fi alocate de catre Comisia Europeana prin intermediul Programului Operational Comun Romania-Ucraina-Republica Moldova, 3 mln. euro pentru Republica Moldova si, respectiv, 4 mln. euro pentru Romania. In prezent, este in proces de elaborare studiul de fezabilitate al proiectului.

  • “Constructia gazoductului reversibil a fost agreata si inclusa in Protocolul de colaborare moldo-roman din 24 mai 2010 si in Memorandumul dintre Ministerul Economiei al Republicii Moldova si Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri al Romaniei, din 25 octombrie 2010. Scopul principal al gazoductului este de a asigura o sursa alternativa de livrare a gazelor naturale in sistemele de transport gaze ale ambelor tari”, se mai arata in comunicatul care a fost transmis presei din Moldova pe 24 februarie.

O luna mai tarziu, viceministrul Economiei Ilarion Popa a spus ca lucrarile vor fi demarate in 2011. Studiul de fezabilitate privind constructia gazoductului Ungheni-Iasi urmeaza a fi prezentat in iunie 2011, mai titreaza presa de la Chisinau.

Autoritatile romane nu vor mai putea tine prea mult timp in frau exporturile de gaze naturale. Legislatia europeana obliga statele membre sa asigure  transportul de gaze prin conductele de interconectare in ambele directii, si in sensul de import, dar si de export, motivul fiind sporirea securitatii  aprovizionarii. In aceste conditii, din 2013, toate conductele de interconectare din Romania vor trebui sa asigure si “fluxul invers”, ceea ce inseamna  permiterea exporturilor de gaze, a declarat pentru HotNews.ro Corneliu Condrea, director in cadrul Ministerului Economiei. Potrivit acestuia, trebuie  facilitate fluxurile de gaze naturale pe ambele sensuri, atat prin conducta Arad-Szeged, cat si viitoarea conducta Giurgiu-Ruse. Dar nu numai. Ar putea fi  construite conducte de interconectare pe ambele sensuri cu Moldova, dar si cu Serbia, chiar daca nu sunt state membre UE.

Hotnews: Nabucco mai face un pas: Tarile de tranzit vor semna pe 8 iunie un acord de sprijin

Acordurile de Sprijin al Proiectului pentru Gazoductul Nabucco au fost finalizate şi vor fi semnate de către companiile Nabucco şi ministerele implicate din cele cinci ţări de tranzit (Austria, Bulgaria, Ungaria, România şi Turcia) la Kayseri, Turcia, pe 8 iunie, informeaza Nabucco Pipeline International GmbH. “Acordurile de Sprijin al Proiectului reprezintă un pas semnificativ în etapa avansată de dezvoltare a Gazoductului Nabucco. Împreună cu Acordul Interguvernamental, aceste acorduri sunt cerinţe necesare pentru finanţarea cu succes a proiectului”, a declarat Reinhard Mitschek, Managing Director, Nabucco Pipeline International GmbH.

Principalele elemente ale Acordurilor de Sprijin al Proiectului sunt: anunţarea unui regim reglementat de tranzit avantajos, aflat sub incidenţa legilor energiei din UE şi Turcia; protejarea Gazoductului Nabucco faţă de potenţiale schimbări legislative discriminatorii; sprijin pentru acţiuni legislative şi administrative necesare implementării proiectului. Aceste acorduri reprezintă, de asemenea, şi angajamentul fiecărui guvern în sprijinirea proiectului.

  • Acordurile de Sprijin al Proiectului se bazează pe legislaţia actuală şi protejează proiectul Nabucco de legi noi, care ar putea avea un impact negativ.

In timp ce cele cinci tari se pregatesc de semnarea acordului de sprijin, oficiali din Azerbaidjan, cel mai important posibil furnizor de gaze pentru Nabucco, fac declaratii care ridica multe semne de intrebare. Transportul gazelor din Azerbaidjan ar putea fi facut si pe alte rute mai profitabile, nu numai prin “Nabucco”, a declarat presedintele companiei azere SOCAR, potrivit apa.az. Traseul va fi ales in functie de conditiile si oportunitatile fiecarui proiect in parte. “Orice este posibil, exista multe proiecte si le analizam pe toate. Vom alege unul dintre ele”, a precizat presedintele SOCAR.

Rovnag Abdullayev a mai spus ca principala problema este legata de tarifele de transport al gazelor, potrivit apa.az. “Nu putem termina discutiile din cauza ca nu am rezolvat problemele privind tarifele”. In functie de modul in care va fi rezolvata aceasta problema, va fi adoptata o decizie asupra rutei de transport. “Noi incercam sa definim tarifele si sa alegem traseul, pana la 1 octombrie”.

In contextul acestor declaratii, Turcia a lansat un avertisment: Daca Azerbaidjan refuza Nabucco, vom invita Turkmenistan, Irak si Iran sa se implice. Se poate intelege de aici ca este vorba de presiuni din ambele parti, atat din partea Azerbaidjan, cat si din partea SOCAR.

  • Nabucco este noua punte de gaz între Asia şi Europa. Va conecta, în mod direct, regiunile cele mai bogate în gaze naturale – regiunea Caspică şi Orientul Mijlociu, cu pieţele de consum din Europa. Gazoductul va face legătura între graniţa estică a Turciei şi Baumgarten în Austria – unul dintre cele mai importante terminale de gaze naturale din Europa Centrală – trecând prin Bulgaria, România şi Ungaria.
  • Nabucco Gas Pipeline International GmbH (NIC) a fost înfiinţată la 24 iunie 2004 pentru a dezvolta, a construi şi a opera conducta Nabucco. Cu sediul la Viena, compania activează pe segmentul midstream, este organizată conform principiilor de unbundling şi se supune legislaţiei Uniunii Europene. NIC este deţinută de acţionarii Nabucco şi este responsabilă de dezvoltarea, construcţia, operarea, negocierea şi alocarea capacităţii conductei Nabucco. NIC va fi singura companie în contact direct cu transportatorii şi va oferi o soluţie one-stop-shop, operând ca o entitate comercială independentă pe piaţă şi acţionând independent de companiile-mamă. Sistemul de conducte va fi construit de companiile naţionale Nabucco (NNC-urile), care sunt subsidiare ale NIC în fiecare ţară de tranzit.
  • Acţionarii Nabucco sunt: OMV (Austria), MOL (Ungaria), Transgaz (România), Bulgarian Energy Holding (Bulgaria), Botas (Turcia) şi RWE (Germania). Fiecare acţionar deţine o participaţie egală de 16.67% din Nabucco Gas Pipeline International GmbH. Acţionarii sunt cei responsabili de negocierea contractelor de aprovizionare cu gaze naturale.

Adevarul: E.ON vrea să se alăture proiectului South Stream, spune şeful Gazprom

Grupul german de utilităţi E.ON ar putea să se alăture proiectului South Stream, care va aduce gaze ruseşti în Europa prin Marea Neagră, a declarat Alexei Miller, CEO al Gazprom, citat de RIA Novosti.

„Un astfel de proiect uriaş nu poate trece neobservat de o astfel de companie mare (E.ON – n.r.). Este posibil ca un nou participant să se alăture proiectului”, a mai spus şeful gigantului rus.

E.ON este cel mai mare grup privat de utilităţi din lume. Compania este prezentă şi în România, unde a cumpărat, în 2005, fostul Distrigaz Nord şi fosta Electrica Moldova.

Conducta South Stream ar urma să aibă o capacitate de 63 de miliarde de metri cubi şi costuri de 21,5 miliarde de dolari.

Acţionarii companiei de proiect sunt Gazprom şi italienii de la Eni. Recent, în proiect au intrat şi francezii de la EDF şi nemţii de la Wintershall, cu 10%, respectiv 15% din compania de proiect.

Hotnews: Concurenta pentru gazele din Azerbaidjan se inteteste: O companie italiana vrea sa cumpere toata productia de la Shah Deniz 2

Compania energetica italiana Edison a facut o propunere Azerbaidjanului de a cumpara tot gazul produs in a doua etapa de dezvoltare a zacamantului de la Shah Deniz, informeaza news.az. “Urmarim indeaproape evolutiile celei de-a doua faze a proiectului Shah Deniz (n.red. Shah Deniz 2). O companie italiana-franceza, Edison, a facut deja o propunere oficiala pentru a cumpara intreaga productie, in scopul de a o indrepta catre conducta Turcia Interconnector-Grecia-Italia (ITGI)”, a declarat ambasadorul italian din Azerbaidjan, Mario Baldi.

“Noi credem ca acesta este un proiect viabil, profitabil si urmarim sa-l punem in aplicare impreuna cu omologii nostri din Azerbaidjan”, a precizat ambasadorul.

ITGI este in concurenta cu proiectul Nabucco si Trans Adriatic Pipeline (TAP) fiind o ruta din coridorul sudic pentru gazele din Marea Caspica spre Europa.

Edison, una dintre cele mai mari companii energetice din Italia, detinand 17% din productia de electricitate. Pentru perioada 2008-2013, compania are planificate investitii de 6,2 miliarde euro la nivel international.

Transportul gazelor din Azerbaidjan ar putea fi facut si pe alte rute mai profitabile, nu numai prin “Nabucco”, a declarat presedintele companiei azere SOCAR, informeaza apa.az. Traseul va fi ales in functie de conditiile si oportunitatile fiecarui proiect in parte. “Orice este posibil, exista multe proiecte si le analizam pe toate. Vom alege unul dintre ele”, a precizat presedintele SOCAR. Potrivit acestuia, pozitia Azerbaidjan privind analizarea si a altor proiecte de transport al gazelor catre Europa este normala. “Dorim realizarea acestui proiect, deoarece daca se realizeaza, oportunitatile noastre se extind”, a precizat Rovnag Abdullayev.

Participantii din consortiul Shah Deniz din Azerbaidjan asteapta pana la 1 octombrie 2011 propuneri pentru exporturi de gaze din partea grupurilor care vor sa dezvolte conducte de interconectare, potrivit unor surse citate de news.Az. Sunt conducte precum ITGI (Interconectorul Turcia-Grecia-Italia), TAP (Trans Adriatic Pipeline) si Nabucco, tranzotul facandu-se prin Turcia. “Decizia cu privire la alegerea traseului de export va fi luata in functie de importanta comerciala, tehnica si strategica”, spun sursele citate.

Primele gaze de la zacamanatul Shah Deniz 2 urmeaza sa fie produse in 2017. Shah Deniz 2 prevede o productie suplimentara de 16 miliarde de metri cubi de gaz, ceea ce inseamna ca productia anuala de la Shah Deniz va fi de 25 miliarde de metri cubi.

Pe de alta parte, un alt proiect care vizeaza gazele din Azerbaidjan este AGRI (Azerbaidjan-Georgia-Romania Interconnector). Potrivit informatiilor detinute de HotNews.ro, AGRI ar  putea intra chiar in concurenta cu Nabucco, tocmai din cauza surselor de aprovizionare cu gaze. Partile implicate in proiect se bazeaza, in mare parte, pe zacamantul de la Shah Deniz. Acest lucru ar putea face din AGRI un  proiect concurent Nabucco. Insa, autoritatile de la Bucuresti au sustinut ca sunt, de fapt, doua proiecte complementare. Prin AGRI, intr-o prima faza, a putea fi livrate intre trei si opt miliarde metri cubi, urmand  sa creasca la circa 20 de miliarde de metri cubi de gaze.

Prin proiectul AGRI, partile implicate doresc sa transporte gaze din Azerbaidjan catre Europa. Gazele vor fi furnizate pe ruta Baku  (Azerbaidjan)-Kulevi (Georgia)-Constanza (Romania). Gazele din Azerbaidjan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana in Constanta unde va avea loc un proces de delichefiere prin terminaul LNG.

Declaratiile recente ale presedintelui companiei azere SOCAR potrivit carora Azerbaidjan ar putea alege si alte rute in afara de Nabucco pentru furnizarea de gaze au fost intarite chiar la Bucuresti. Vicepresedintele SOCAR, Vitaliy Baylarbayov, a spus ca proiectul care va fi gata primul va putea fi cel castigator, adica cel care va primi, pana in 2020, gaze din Azerbaidjan. Acest stat are capacitatea de a livra gaze pana in 2020 doar pentru un singur proiect. Nu exclude posibilitatea ca AGRI sa fie acest prim proiect, putand deveni prioritate pentru Azerbaidjan daca va fi lansat inaintea Nabucco. La randul sau, presedintele companiei de proiect AGRI, Corneliu Condrea, a spus ca Azerbaidjan va alege “primul proiect care va fi in masura sa convinga”.

In aceste conditii, cele doua proiecte ar putea deveni concurente pentru gazele furnizate pana in 2020. Cu toate acestea, declaratia oficiala a partilor implicate este: “Aceste proiecte sunt complementare

Dar, dupa 2020, Azerbaijan va avea suficiente cantitati de gaze pentru a putea furniza gaze naturale atat pentru AGRI, cat si pentru Nabucco, a precizat Vitaliy Baylarbayov. Potrivit acestuia, este luat in considerare si proiectul South Stream, alt rival al Nabucco. Vicepresedintele SOCAR crede ca proiectul AGRI ar putea fi finalizat in cinci ani.

money.ro: Turcia scoate la vânzare centralele electrice

După privatizarea reţelelor de distribuţie de electricitate, Turcia a lansat procesul privatizării centralelor producătoare de electricitate cu excepţia unor baraje strategice construite în ape internaţionale, potrivit publicaţiei turce Hurriyet.

Un număr total de 22 de baraje strategice vor fi operate în continuare de către stat, în timp ce restul vor fi privatizate după ce vor fi împărţite în nouă portofolii separate, scrie ZF.

În prezent, Turcia dispune de o putere instalată de generare de energie electrică de peste 50.000 MW. Compania Electricity Generation Corporation sau EUAS deţine în prezent un număr de facilităţi producătoare de electricitate cu o putere instalată totală de 21.000 MW.

Vocea Rusiei: Europa a recunoscut dependenţa de gazele ruseşti

Livrările stabile de gaze din Rusia reprezintă elementul-cheie al dezvoltării economiei Europei Unite. Aceasta a fost concluzia trasă la conferinţa internaţională „Dialogul energetic dintre Rusia şi UE”, desfăşurată la Berlin.

Europenii au recunoscut că Moscova a avut dreptate când a spus încă de mult timp că nu există o alternativă a gazului, accesibilă ca preţ şi sigură pentru ecologie, iar cel mai sigur furnizor este Rusia.

Seria de revoluţii din ţările din Africa de Nord şi Orientul Mijlociu, de asemenea, catastrofa din Japonia se pare că au obligat Europa să-şi revizuiască poziţia privind colaborarea cu Rusia în sectorul energetic. La conferinţa de la Berlin, preşedintele Gaz de France, a declarat că pe o perspectivă lungă de timp tocmai gazele ruseşti vor juca un rol important în coşul energetic al regiunii.

Se ştie că în ultimul deceniu Bruxelles-ul, în pofida tuturor apelurilor Moscovei al un dialog constructiv, a încercat să scape de aşa-zisa „dependenţă excesivă” de gazele ruseşti. S-au elaborat trasee alternative (de genul Nabucco, blocat fără speranţă în stadiul de proiect), s-a început procurarea de gaz lichefiat din Qatar, s-au investit multe miliarde în energia alternativă. Au existat şi alte alternative, menţionează Boris Frumkin, expertul Institutului de Economie din cadrul Academiei Ruse de Ştiinţe.

„Încă o variantă care a fost avută în vedere a fost prelucrarea şi folosirea de către Europa a rezervelor de gaze de şist deţinute de majoritatea ţărilor europene. Însă şi acest proces este de lungă durată şi scump. Aceste rezerve doar încep a fi exploatate. Cum se va desfăşura extragerea, care sunt ameninţările pentru ecologie încă nu ştie nimeni exact. Aşa că minimum 15 dacă nu 20 de ani, livrările de gaze obişnuite şi parţial de gaze lichefiate vor rămâne singura sursă de aprovizionare a Europei. Şi, fireşte, aici cota Rusiei este ridicată”.

Europa recunoaşte cu sinceritate că s-a speriat de evenimentele din Orientul Mijlociu şi Japonia. Ţările instabile din punct de vedere politic nu pot garanta livrările de resurse energetice, iar energia nucleară este periculoasă, viitorul ei fiind pus sub semnul întrebării. Totodată, Rusia îşi îndeplineşte promisiunile: amplasarea primei ramificaţii a gazoductului Nord Stream a fost finalizată, iar livrările vor începe deja la sfârşitul anului curent. S-au finalizat şi toate acordurile privind proiectul South Stream. Prognoza creşterii consumului de gaz în Europa nu este mai mică de 1% în fiecare an, iar Rusia se pare că va juca încă mult timp rolul principalului furnizor de combustibil.

inforusia.ro: Ucraina nu ofera Europei garantii de livrare a gazelor

Ucraina a refuzat cererea UE de a oferi garantii pentru tranzitul neconditionat al gazelor rusesti, a anuntat joi la Bruxelles viceprim-ministrul ucrainean Andrei Kliuiev.

Uniunea Europeana a cerut Kievului garantii financiare pentru continuarea livrarilor de gaze naturale pe teritoriul sau, in conditiile unei neintelegeri care persista intre Moscova si Kiev asupra pretului gazelor rusesti. Ucraina negociaza in acest moment o revizuire a contractelor semnate in 2009 de fostul prim-ministru Iulia Timosenko, dezavantajoase pentru Kiev.

Disputele ruso-ucainene pe tema pretului gazelor au dus de doua ori la intreruperea temporara a furnizarii de gaze natrale rusesti catre Europa via Ucraina.

“Am convenit ca nu vom fi expusi la sanctiuni financiare in cazul unei intreruperi a tranzitului”, a spus ministrul ucrainean Kliuiev. El a dat asigurari partenerilor europeni ca Ucraina nu face nici o legatura intre disputa pretului si tranzitul gazelor spre Europa.

inforusia.ro: Tatarstanul este ruta alternativa a gazelor rusesti

Ruta produselor petroliere si gaziere dinspre Siberia trebuie sa treaca prin Tatarstan si Baskiria. Presedintii Tatarstanului, Rustam Minnihanov, si Baskiriei, Rustem Hamitov, au propus Moscovei mai multe corectii la planul de dezvoltare a industriei de petrol si gaze a Federatiei Ruse pentru urmatorii 10 ani, intocmit de Ministerul energiei.

Guvernatorii regiunilor din districtul federal Volga trebuie sa aprobe o ruta interna pentru sistemul de gazoducte intre Siberia si regiunea Volga, alternativa la “ruta nordica” prin republicile baltice, ocolind facilitatile din Siberia si Urali.

Siberia va avea in urmatorii patru ani un exces de productie de hidrocarburi light de opt milioane tone pe an, iar pana in 2020 un excedent de 15 milioane tone. In acelasi timp, deficitul productiei de gaze lichefiate al combinatelor din Tatarstan si Baskiria se ridica deja la sase milioane tone, iar pana in 2020 ar putea creste la opt milioane, ceea ce inseamna ca marele combinat al Tatarstanului, Nijnekamskneftekim, va trebui sa suplineasca cantitatea de gaze lichefiate pentru 32 de clienti de pe teritoriul Rusiei prin transport cu cisternele pe calea ferata, cu costuri mult mai mari decat prin conducta.

Capacitatile rafinariilor din Tatarstan se extind, facand ca aprovizionarea cu materie prima sa devina o problema cruciala, arata presedintele Minuihanov. “Chimia si petrochimia sunt sectoare cheie si motorul cresterii economiei Tatarstanului”, a subliniat acesta, la un Forum energetic desfasurat saptamana trecuta in capitala baskira Ufa.

Specialistii estimeaza costurile constructiei conductei Siberia-Urali-Volga la 90 miliarde ruble. Presedintele Uniunii producatorilor de petrol si gaze din Rusia, Ghenadi Smal, estimeaza, mai optimist, ca oleoductul ar putea fi construit in trei ani, cu costuri de 45 miliarde ruble (1,5 miliarde dolari), costurile urmand a fi amortizate in patru ani.

inforusia.ro: Gazprom Neft a achizitionat proiecte romanesti prin NIS

In portofoliul de active al diviziunii petroliere a gigantului rus Gazprom /neft/ a intrat de curand licenta pentru activitati de exploatare a zacamintelor din bazinul Panonic al Romaniei. Operatiunea s-a derulat prin compania sarba Naftna Industrija Srbije (‘NIS’) – aflata sub controlul Gazprom – care intrase in acest scop in parteneriat cu firma canadiana East-West Petroleum Corp. , relateaza vineri site-ul economic MAonline.ru, citat de Agerpres.

Compania sarba si EWP vor dezvolta impreuna patru campuri. Conform contractului, canadienii vor detine 15 procente din profiturile acestui proiect, plus 536.000 de dolari despagubiri pentru licenta la zacamintele respective.

Potrivit portalului rusesc, campurile petrolifere romanesti contin petrol, gaze naturale si gaze de sist. Estimari precise ale dimensiunii acestora nu exista, insa reprezentantii NIS cred ca acest proiect le va permite dublarea rezervelor lor de petrol si gaze. In prezent, volumul extractiilor acestei companii miniere se ridica la aproximativ 1 milion tone de titei pe an.

NIS, specializata in minerit si prelucrarea petrolului, a fost achizitionata in 2008 de Gazprom si este implicata in proiectul de gazoduct South Stream.

In afara de Gazprom, in exploatarile petrolifere din Romania mai este angrenata si compania rusa Lukoil. Aceasta detine drepturile de exploatare a zacamintelor din platoul continental al Marii Negre Est Rapsodia si Trident, potrivit portalului Lenta.ru.

inforusia.ro: Gazprom va dubla capacitatile de depozitare a gazului in Europa

Gazprom va dubla capacitatile de depozitare a gazului din Europa, scrie ziarul „RBKdaily”. Potrivit reprezentantilor companiei, in conditiile  sporirii cererii de gaze in Europa, acest lucru va permite sa asigure livrarea gazului fara intrerupere. Totodata, releva  publicatia, Gazprom nu examineaza construirea de noi depozite, drept mijloc de obtinere a unor venituri suplimentare. Este vorba de stabilitatea livrarilor catre partenerii, care de asemenea sustin decizia concernului rusesc.

Seful companiei germane Wingas Gerhard Konig a relevat importanta extinderii capacitatilor depozitelor subterane. Potrivit lui, in anul 2020, in locul celor 520 de miliarde de metri cubi de gaz din prezent, Europa va avea nevoie de 590 de miliarde. In acelasi timp, productia proprie se va reduce brusc.

inforusia.ro: Comisar european: Bruxelles-ul nu pune obstacole proiectului South Stream

Uniunea Europeana nu va pune nici un fel de obstacole birocratice si limitari nejusitificate proiectului South Stream, a declarat comisarul european pentru energie, Guenter Oettinger. South Stream nu reprezinta o prioritate stringenta, dar UE doreste sa fie un partener loial, a spus comisarul european.

Proiectul South Stream, menit sa reduca dependenta europenilor de tarile de tranzit Ucraina si Turcia, este detinut in parti egale de concernele Gazprom si ENI, dar in viitorul apropiat italienii vor trebui sa cedeze 15 la suta din partea lor germanilor de la Wintershall AG. EdF (Franta) are in vedere si ea o participare la proiect , nu mai mica de 10 la suta, iar marti la Bruxelles Aleksei Miller a vorbit despre posibila participare a grupului german E.ON.

Presedintele Gazprom a anuntat ca pe cealalta ruta, Nord Stream, intre Rusia si Germania, va curge gaz chiar incepand de luna viitoare. Prima magistrala a gazoductului ar urma sa intre in exploatare la sfarsitul lui 2011, iar cea de-a doua in 2012, moment in care UE ar trebui sa primeasca prin Nord Stream 55 miliarde metri cubi de gaz pe an in urmatorii 50 de ani, a spus Miller, prezentand proiectul in fata Comisiei Europene.

La Bruxelles, impreuna cu seful Gazprom s-au mai aflat, pentru a sustine proiectul South Stream, ministrul rus al energiei, Serghei Smatko, si directorul proiectului, Marcel Kramer. In ciuda afirmatiilor ca proiectul este unul “strict comercial” si nu necesita subventii de stat, linia dintre interesele distribuitorilor de gaz si politica guvernelor este extrem de subtire, scrie publicatia EU Observer, referindu-se la sugestia lui Kramer, ca noile reglementari europene despre separarea producatorilor si distribuitorilor de utilitati sa fie imblanzite in cazul “proiectelor strategice”.

Tags: , , , , , ,

Comments are closed.

November 2017
M T W T F S S
« Oct    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Site Metter