Revista Presei Pe Energie – 23 Februarie 2012

2012/02/22

Hotnews: Mariana Gheorghe, Petrom: Nu avem niciun fel de discutii cu Gazprom

In ultima perioada au aparut in presa mai multe stiri potrivit carora gigantul rus Gazprom ar fi interesat de Petrom. Au circulat informatii ca se duc tratative ba pentru cumpararea mai multor benzinarii Petrom, ba pentru preluarea rafinariei Arpechim. Recent, a fost lansata chiar si informatia ca rusii sunt interesati de preluarea a 51% din actiunile OMV Petrom. Intrebata de jurnalisti daca exista vreun dram de adevar in aceste informatii, Mariana Gheorghe, director general Petrom, a spus ca “nu este nicio substanta in astfel de discutii”. De asemenea, a spus ca Petrom nu a primit nicio oferta pentru Arpechim din partea Gazprom. “Nu avem niciun fel de discutii cu Gazprom”, a precizat Mariana Gheorghe.

In septembrie, anul trecut, s-a zvonit ca Petrom este in negocieri cu sarbii de la NIS, controlati de Gazprom, pentru vanzarea a 139 de unitati, aproape un sfert din intreaga sa retea de distributie a carburantilor. Stirea a aparut in Ziarul Financiar, dar nu a fost confirmata de Petrom. “Petrom dezminte informatiile aparute in Ziarul Financiar referitoare la o posibila tranzactie pentru vanzarea a 139 benzinarii catre compania petroliera NIS”, informeaza Petrom.

Doua ziare rusesti, Kommersant si RBK Daily, au discutat cu analisti ai pietei energetice despre informatia lansata miercuri de ziarul Bursa privind o eventuala preluare a Petrom de catre o companie rusa. Analistii rusi cred insa ca Gazprom nu poate fi interesat de compania romaneasca.

Contactata de Kommersant, Gazprom neft (filiala Gazprom dedicat industriei petroliere) a declarat ca nici ea, nici filiala ei din Serbia, NIS, nu este in tratative privind preluarea a 51% din actiunile OMV Petrom, iar compania – mama Gazprom a refuzat orice comentarii.

Surse din interiorul companiei afirma insa ca Gazprom nu este interesat de actiunile OMV Petrom, pentru ca “inainte de toate, este vorba despre o companie petroliera”, in timp ce Gazprom se concentreaza mai ales pe gazele naturale.

Expertul Vitali Kriuko, de la firma de consultanta IFD-Kapital, constata, printre altele, ca pe fondul zvonurilor privind preluarea OMV Petrom actiunile companiei au crescut de la inceputul anului cu 25%, pentru ca miercuri sa inregistreze un avans de 4%.

Analistul nu crede insa in speculatiile privind o posibila achizitie de catre Gazprom sau Gazprom neft. In primul rand, explica expertul, productia grupului din Romania scade: 63 milioane barili in 2010 fata de 66 cu un an inainte, in timp ce prelucrarea petrolului a devenit nerentabila in intreaga Europa. Spre exemplu, Petroplus, care detine cinci rafinarii in Europa, a fost nevoita sa inchida trei unitati in Elvetia, Franta si Belgia, dupa ce i-a fost refuzata acordarea unui credit de 1 miliard de dolari.

De unul dintre combinatele Petroplus din Germania s-a aratat interesat Rosneft, dar Kriukov crede ca, “deocamdata, in Europa exista un excedent de capacitati de prelucrare a petrolului, iar rentabilitatea ei este scazuta. Ca atare, nu are sens sa cumperi”. In schimb, afirma expertul, partea rusa poate fi interesata de reteaua de benzinarii a OMV Petrom.

Denis Borisov de la Nomos-bank nu crede ca Gazprom ar putea fi interesat de activitatile din domeniul gazelor naturale ale OMV Petrom.

Hotnews: OMV: O decizie in privinta rutei pentru transportul gazelor din Azerbaidjan catre Europa va fi luata pana la jumatatea anului 2013

Reprezentantii grupului OMV cred ca o decizie cu privire la conducta care va transporta gazele de la zacamantul Shah Deniz II din Azerbaidjan catre Europa va fi luata la mijlocul anului 2013. “Reprezentantii consortiului (n.red.Shah Deniz) ne-au spus ca vor decide cu siguranta la mijlocul anului 2013”, a declarat Gerhard Roiss, directorul executiv al grupului OMV, companie care se afla in actionariatul Nabucco. Pe de alta parte, Nabucco si-ar putea indrepta atentia catre gazele naturale din nordul Irakului, a anuntat Christian Dolezal, purtator de cuvant al consortiului Nabucco. Initial, Shah Deniz ar fi trebuit sa ia o decizie pana la sfarsitul lui 2011. Ulterior au amanat decizia pana in aprilie 2012.

  • “Irak are un imens potential ca producator de gaze. Noi ar trebui sa analizam faptul ca este o optiune pentru aprovizionarea cu gaze a Europei”, a spus Dolezal.

Consortiul Shah Deniz a restrans optiunile sale pentru transportul gazelor din Azerbaidjan catre Europa prin excluderea de la negocieri a proiectului ITGI (Interconnectorul Turcia-Grecia-Italia), informeaza The Wall Street Journal citand compania BP, actionar al Shah Deniz. Astfel, mai raman in cursa doar proiectul TAP (gazoductul trans-adriatic), un proiect asemanator cu ITGI, Nabucco si noul proiect sustinut de Azerbaidjan, TANAP (Conducta Trans Anatoliana).

Initial in lupta pentru transportul gazelor de la zacamantul Shah Deniz II din Azerbaidjan catre Europa s-au inscris trei consortii internationale: Nabucco, TAP, si ITGI. Recent, a mai aparut un proiect, TANAP (Conducta Trans Anatoliana), fapt care a dus la intensificarea concurentei pentru gazele azere.

In ultima perioada, Turcia a dat semne ca nu mai sprijina in totalitate proiectul Nabucco, prioritatea sa fiind TANAP (Conducta Trans Anatoliana). “TANAP va fi mult mai ieftin si mai usor de realizat decat Nabucco”, a spus purtatorul de cuvant. Proiectul TANAP a luat nastere dupa incheierea unui parteneriat intre Azerbaidjan si Turcia care presupune construirea unei conducte alternative la Nabucco pe sectorul turcesc. 

Potrivit oficialului turc, Nabucco, proiect sustinut de UE, presupune costuri mult mai ridicate decat TANAP. “TANAP va transporta numai gazul care este disponibil in Azerbaidjan, in timp ce Nabucco trebuie sa gaseasca si alte surse de gaz pentru a fi viabil”, a spus reprezentantul Ministerului Energiei din Turcia.

  • Conducta TANAP s-ar intinde din Azerbaidjan pana la granita Turciei cu Bulgaria. Capacitatea sa initiala va fi de 16 miliarde de metri cubi pe an (6 miliarde  de metri pentru Turcia si 10 miliarde de metri cubi pentru restul Europei). Insa proiectul este conceput pentru a ajunge treptat la o capacitate de 30 de  miliarde de metri cubi si apoi de 60 miliarde de metri cubi. Costurile pentru construirea TANAP sunt evaluate la 5 miliarde de dolari.
  • Proiectul ITGI presupunea transportul a 10 miliarde de metri cubi de gaz pe an de la granita dintre Turcia si Grecia spre Italia. Partenerii ITGI sunt Edison (Italia), DEPA (Grecia) si Botas (Turcia).
  • Proiectul TAP presupune transportul a 10 miliarde metri cubi de gaz caspic pe an de-a lungul unui traseu de 800 km, cu incepere de la Komotini, in apropiere de granita greco-turca, trecand prin Grecia si Albania si terminandu-se la San Foca in Italia. Partenerii TAP sunt Statoil din Norvegia, grupul elvetian EGL si grupul german E.ON Ruhrgas. Statoil este, de asemenea, partener la Shah Deniz II, alaturi de BP.
  • Proiectul Nabucco este vazut ca fiind principala modalitate de a reduce dependenta Europei de gazele rusesti.

Nabucco ar reprezenta o noua cale de transport a gazelor naturale din Asia spre Europa, ocolind Rusia. Nabucco va conecta direct cele mai bogate regiuni ale lumii in resurse de gaze naturale – Regiunea Caspica si Orientul Mijlociu – cu pietele din Europa. Conducta va face legatura intre granita de est a Turciei si Baumgarten, Austria, unul dintre cele mai importante terminale de gaze naturale din Europa Centrala, via Bulgaria, Romania si Ungaria.

Dupa numeroase amanari, constructia ar urma sa demareze in 2013, in vederea alinierii calendarului Nabucco cu furnizorii de gaze naturale. De asemenea, primele livrari de gaze prin intermediul conductei vor fi facute in 2017. Proiectul este estimat la 7,9 miliarde de euro. Conducta va avea o capacitate estimata la peste 30 de miliarde de metri cubi de gaze pe an.

Proiectul Nabucco a facut un mic progres in iunie cand Cadrul legal pentru Gazoductul Nabucco a fost finalizat prin semnarea, in Kayseri, Turcia, a Acordurilor de Sprijin al Proiectului intre NABUCCO Gas Pipeline International GmbH si ministerele implicate din cele cinci tari de tranzit (Austria, Bulgaria, Ungaria, Romania si Turcia).

  • Despre Shah Deniz 2

Primele gaze de la zacamanatul Shah Deniz 2 urmeaza sa fie produse in 2017. Shah Deniz 2 prevede o productie suplimentara de 16 miliarde de metri cubi de gaz, ceea ce inseamna ca productia anuala de la Shah Deniz va fi de 25 miliarde de metri cubi.

Tags: , ,

Comments are closed.

September 2017
M T W T F S S
« Aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Site Metter