Revista Presei Pe Energie 22 Noiembrie 2011

2011/11/22

Adevarul: De ce renunţă firmele din energie la banii europeni

Investitorii în regenerabile vor să renunţe la 263 de milioane de euro din fonduri europene, întrucât schema de certificate verzi este mult mai avantajoasă.

Un număr de 33 de firme au aplicat şi au câştigat până acum fonduri europene pentru producţia de energie din surse regenerabile de mici dimensiuni, în cadrul Programului Operaţional Sectorial „Creşterea competitivităţii economice”.

„Bugetul pentru perioada 2007-2013 pentru acest domeniu este de 263 de milioane de euro. Interesul a fost foarte mare, iar proiectele pe care le-am primit au depăşit cu mult valoarea sumei disponibile”, a declarat, pentru „Adevărul”, Cristian Georgescu, manager în cadrul Organismului Intermediar pentru Energie.

Însă, acum, investitorii vor să renunţe la fondurile europene şi chiar să le returneze, în cazul celor care au apucat să le cheltuiască, pentru că energia regenerabilă este sprijinită şi prin schema de certificate verzi, care a devenit mult mai avantajoasă odată cu modificarea ei în această toamnă. Comisia Europeană interzice cumularea celor două tipuri de ajutoare.

Printre cele mai generoase scheme din UE

Prin schema de certificate verzi, producătorii de energie primesc aceste documente pe care le vând pe o piaţă specializată, pentru un venit în plus faţă de preţul propriu-zis al energiei.

Certificatele sunt cumpărate de furnizori, care transferă apoi aceste costuri în factura consumatorilor. Timp de 10 ani, toţi consumatorii din România vor plăti 10,5 miliarde de euro pentru energia verde. Aceasta pentru ca România să-şi atingă ţinta asumată în faţa UE ca, în 2020, 38% din consumul de electricitate să provină din surse regenerabile, faţă de 35% anul trecut.

Mircea Cotoşman, consilier al ministrului Economiei, apreciază că schema din România este una dintre cele mai generoase din UE, dacă nu chiar cea mai avantajoasă pentru producători.

Până acum, toţi investitorii primeau un certificat verde pentru fiecare MWh de electricitate livrat în reţea, însă legislaţia aplicată de la 1 noiembrie ţine cont de tehnologie. Astfel, cei din energia eoliană primesc două certificate până în 2017, apoi unul, iar cei care produc energie fotovoltaică au şase certificate pe MWh.

Mai puţine certificate verzi

Potrivi noii legislaţii, producătorii care au accesat bani europeni vor primi mai puţine certificate verzi, proporţional cu suma accesată. În acest fel, ei nu mai primesc nici măcar un certificat, cum era înainte, iar rata de rentabilitate este la jumătate faţă de cei care primesc acum două certificate, a spus Dana Duică, director executiv al Asociaţiei Române pentru Energie Eoliană. „Unii beneficiari de fonduri UE au anunţat deja că vor renunţa la aceşti bani”, a mai afirmat Duică.

Blue Line Energy din Bistriţa este un producător de energie eoliană care a renunţat la 1,5 milioane de euro din bani comunitari. Ofelia Nath, unul dintre proprietarii firmei, ne-a declarat că ar fi primit doar 33,75% din cele două certificate verzi prevăzute de noua legislaţie dacă ar fi mers mai departe cu finanţarea europeană.

Ea a explicat că, luând în calcul o producţie de 4.000 de MWh/an, ar pierde 5.400 de certificate verzi anual până în 2017, apoi încă 2.700 pe an în perioada 2018-2031, ceea ce va duce la costuri suplimentare faţă de ceilalţi producători care nu au luat bani europeni.

Comisia Europeană nu acceptă modificări

„Seamănă mai degrabă cu o pedeapsă pentru beneficiarii de ajutor financiar nerambursabil. Se pierd 2.700 de certificate verzi anual începând cu 2017 (al şaptelea an de funcţionare) în plus faţă de valoarea finanţării nerambursabile de 1,5 milioane de euro reţinută deja din certificatele verzi în primii şase ani. Logic ar fi ca reţinerea să se oprească în momentul în care valoarea certificatelor reţinute atinge valoarea finanţării europene, dar aceasta nu este specificată nicăieri în lege”, susţine Ofelia Nath.

Investitorii vor modificarea legislaţiei, însă Mircea Cotoşman, consilier al ministrului Economiei, a precizat că acest lucru nu este posibil, din moment ce noua legislaţie a fost discutată şi aprobată de Comisia Europeană punct cu punct.

Premieră în istoria fondurilor

Cristian Georgescu de la Organismul Intemediar pentru Energie spune că banii la care renunţă aceste firme vor fi realocaţi către un alt sector energetic. „Este pentru prima dată când ne confruntăm cu aşa ceva. Există o întreagă discuţie privind procedurile pentru cei care au cheltuit deja banii şi acum vor să-i returneze”, a menţionat el.

10,5 miliarde de euro este valoarea certificatelor verzi în următorii 10 ani, bani plătiţi de toţi consumatorii.

Hotnews: Memorandum de intelegere: UE obliga Guvernul roman sa aprobe pana in decembrie exporturile de gaze​

Guvernul roman este obligat sa elimine pana in luna decembrie 2011 barierele legislative impuse comertului transfrontalier cu energie electrica si gaze, se arata in proiectul privind primul memorandum suplimentar de intelegere dintre Uniunea Europeana si Romania, document obtinut de HotNews.ro. Potrivit acestuia, Guvernul trebuie sa prezinte pana pe 15 decembrie 2011 un plan pentru fluxurile de export si import de gaze la granita cu Ungaria. Documentul mai prevede finalizarea pana in ianuarie a calendarului privind eliminarea treptata a preturilor reglementate la energie.

Totodata, Ministerul Finantelor si Ministerul Muncii trebuie sa defineasca exact consumatorii vulnerabili in legile privind electricitatea si gazele si sa stabileasca mecanismele de protectie a acestora.

Foaie de parcurs pentru eliminarea preturilor reglementate

Guvernul trebuie sa adopte o foaie de parcurs detaliata a procesului de eliminare treptata a preturilor reglementate la electricitate si gaze pentru consumatorii industriali si casnici printr-un memorandum guvernamental pana la finele lunii ianuarie 2102, pentru a fi inaintata Parlamentului in acelasi timp urmand a fi ulterior adoptata prin legislatie nationala cat se poate de repede.

Proiectul de foaie de parcurs va fi transmis partenerilor din cadrul programului pana la inceputul lunii ianuarie 2012, spre a fi agreata pana la finele lunii ianuarie 2012 intre ANRE, Guvernul Romaniei, Comisia Europeana si Fondul Monetar International.

Foaia de parcurs trebuie sa prevada:

  • calendarul final al dereglementarii ce trebuie realizata cat se poate de curand dar nu mai tarziu de finele anului 2013 (pentru consumatorii industriali) si de finele anului 2015 (pentru consumatorii casnici) la electricitate si gaze;
  • principalii pasi intermediari ai procesului de dereglementare pentru electricitate si gaze, ce trebuie sa aiba la baza o metoda clara si transparenta de majorare treptata a tarifelor prin care sa se asigure ca pe perioada eliminarii treptate preturile de piata si tarifele reglementate nu vor fi foarte divergente, si metode de evitare a subventiilor incrucisate intre segmentele de consumatori, precum si criterii clare si transparente pentru consumatorii pentru care acestea se vor elimina treptat;
  • un cadru de reglementare adecvat care sa contina mecanisme care sa asigure concurenta pe piata energetica, in mod special pe piata gazelor, prin implicarea Consiliului Concurentei si prin asigurarea dezvoltarii unui loc de practicare a schimburilor (o bursa), mai ales pentru contractele de gaze, un astfel de loc neexistand in prezent.

Autoritatile romane vor pune la dispozitia partenerilor din program toate lucrarile pregatitoare, precum studiile ce sunt efectuate in prezent, de indata ce acestea devin disponibile.

Guvernul, nevoit sa deblocheze exporturile de gaze

Eliminarea barierelor legislative, de reglementare si fizice impuse comertului transfrontalier cu energie electrica si gaze este o conditie impusa de Comisia Europeana. Eliminarea barierelor legislative si de reglementare impuse exportului de gaze trebuie facuta pana in luna decembrie 2011.

De asemenea, Guvernul trebuie sa prezinte pana pe 15 decembrie 2011 un plan pentru fluxurile de export si import de gaze la granita cu Ungaria.

In plus trebuie imbunatatite licitatiile coordonate la granitele cu Ungaria si Bulgaria si stabilirea unei piete intraday (cu decontarea in decursul aceleiasi zi) pentru energia electrica pana in luna decembrie 2011.

O alta obligatie este adoptarea de catre guvern a tuturor actiunilor ce se impun pentru a se asigura crearea unui flux bi-directional de gaze la granita cu Ungaria pana la finele anului 2012.

Documentul mai prevede asigurarea unei separari efective a retelelor de transport al energiei electrice si gazelor si functionarea acestora intrun mod transparent si nediscriminator.

  • In plus trebuie sa initieze negocierile cu Federatia Rusa in vederea modificarii vechilor acorduri interguvernamentale referitoare la conductele de “tranzit al gazelor” pe teritoriul Romaniei, cat se poate de curand.

HotNews.ro a aratat recent ca Romania se afla in plin proces de renegociere a Conventiei semnata la Moscova in 1996 cu Rusia referitoare la importurile de gaze. O modificare esentiala a conventiei va fi introducerea dreptului de a revinde in alte state gazele exportate din Rusia. In plus vor fi negociate si cantitatile de gaze pe care Gazprom le va exporta in Romania, putand ajunge la 10 miliarde de metri cubi pana in 2020, de 4 ori mai mult decat anul trecut. 

In document se mai arata ca este necesara crearea, prin legile privind electricitatea si gazele, prin care se transpun Directivele UE 2009/72/EC si 2009/73/EC, a conditiilor de functionare pentru o autoritate puternica si independenta de reglementare in domeniul energiei prin adoptarea unui cadru legislativ care sa asigure independenta autoritatii de reglementare in domeniul energiei si dotarea acesteia cu mijloacele necesare indeplinirii atributiilor si responsabilitatilor sale.

Guvernul trebuie sa mai notifice oficial legile relevante pentru transpunerea Directivelor UE 2009/72/EC si 2009/73/EC (parte din cel de-al treilea Pachet pe Energie) privind pietele energiei si gazelor cat se poate de repede. Legile trebuie sa asigure o transpunere integrala si corecta a Directivelor 2009/72/EC si 2009[73/EC si trebuie sa reflecte, printre altele, angajamentele asumate de Romania prin MI. Legile vor include calendarul final pentru dereglementarea preturilor la electricitate si gaze.

money.ro: Bombă pe piaţa energetică: Nemţii de la E.ON vor să plece din România

Administratorul Fondului Proprietatea, Franklin Templeton, a aruncat bomba – o mare companie energetică ar putea părăsi România. Surse din sistem au dezvăluit pentru Q Magazine că firma în cauză este E.ON, din Germania.

Administratorul Fondului Proprietatea, Franklin Templeton, a aruncat bomba – o mare companie energetică ar putea părăsi România. Surse din sistem au dezvăluit pentru Q Magazine că firma în cauză este E.ON, din Germania.

Două sunt motivele pentru care nemţii vor să renunţe: problemele din ţara mamă apărute odată cu decizia guvernului de a renunţa la energia nucleară şi din cauza autorităţilor de reglementare din România care nu respectă legile în vigoare şi nu dau dovadă de seriozitate, predictibilitate şi consecvenţă în relaţia cu marii investitori, scrie Q Magazine.

Unul dintre cei mai mari investitori germani în  România, firma energetică E.ON, vrea să se retragă de pe piaţa autohtonă din cauza problemelor cu care se confruntă în ţara de origine ca urmare a deciziei cabinetului Merkel de a închide centralele nucleare şi din cauza nemulţumirilor legate de relaţia cu Autoritatea Naţională de Reglementare din domeniul Energiei (ANRE) , au declarat pentruQ Magazine, surse din piaţa energetică.

energyonline.ro: Gazprom ar putea contesta cel de-al treilea pachet energetic al UE

Normele celui de-l treilea pachet energetic al Uniunii Europene, care ii interzic uneia si aceleiasi companii sa se ocupe si de livrarea, si de transportul de gaz si energie electrica, ar putea fi contestate.

Potrivit ministrului energiei din Federatia Rusa, Serghei Smatko, Rusia analizeaza posibilitatile juridice care i-ar permite sa eludeze noile norme europene. De altfel, acest lucru va fi greu de realizat, in cazul in care Gazprom nu va face la randul sau concesii serioase si nu va permite accesul altor furnizori la gazoductele sale, noteaza cotidianul rus Nezavisimaia Gazeta.

‘Rusia avea incheiat mai demult cu Europa un acord de cooperare, acord ce nu presupunea inrautatirea conditiilor economice de lucru pentru companiile noastre. In ceea ce priveste cel de-al treilea pachet energetic, acesta a fost adoptat mai tarziu’, a subliniat Smatko. Potrivit ministrului rus, in prezent Moscova cauta posibilitati de aplicare a respectivului acord, insă ‘daca nu va gasi astfel de posibilitati, va contesta acordul’.

Cel de-al treilea pachet energetic al UE, adoptat in 2009, include sase documente care prevad restrictii privind activitatea companiilor integrate in plan vertical in sectorul energetic. Gazprom este de parere ca aceste noi norme inrautatesc conditiile pentru desfasurarea businessului sau in calitate de principal furnizor de gaz natural pentru Europa. Din acest motiv, Moscova s-a pronuntat in repetate randuri impotriva celui de-al treilea pachet energetic, insa Comisia Europeana nu intentionează deocamdata sa faca unele concesii in aceasta problema.

Intre timp, Rusia i-a solicitat Frantei sa sprijine incheierea unui acord cu UE privind cooperarea in realizarea de proiecte de infrastructura transfrontaliere pentru exportul de gaz natural si in activitatea comuna a sistemelor electro-energetice. Un document in acest sens a fost semnat vineri, 18 noiembrie, de premierii rus si francez, Vladimir Putin si Francois Fillon. In acelasi document este stipulat ca Rusia roaga Franta sa acorde sprijin in vederea acordarii pentru gazoductul South Stream a statutului de ‘proiect de interes european’.

In opinia expertilor, o schimbare a pozitiei ferme pe care UE a adoptat-o in problema aprovizionarii cu resurse energetice va fi greu de obtinut. Nu există nicio ‘posibilitate juridica’ de revizuire a legilor europene, este convins expertul in consultanta Mihail Krutihin. ‘Practic, Rusia insista ca legile UE sa nu se aplice in relatia cu Gazprom’, subliniaza Krutihin, exprimandu-si indoiala ca o asemenea solicitare ar putea avea sorti de izbanda. In ceea ce priveste conferirea pentru South Stream a statutului de ‘proiect de interes european’, acest lucru este cu desavarsire nerealist, in opinia aceluiasi expert. ‘Rusia se adreseaza ba unei tari, ba alteia, incercand sa actioneze dupa principiul ‘dezbina si stapaneste’. Insa, este necesar sa se tina minte ca exista o pozitie solidara a UE. Negocieri pe marginea celui de-al treilea pachet energetic sunt posibile, insa concesii ar trebui sa faca tocmai Gazprom: prevederea conform careia la un gazoduct care interesecteaza granitele unei tari-membre a UE trebuie asigurat accesul altor furnizori nu poate fi eludata. Nu este permis niciun fel de monopol, atentioneaza europenii’, explica Krutihin.

Analistul rus Grigori Birg este convins ca UE si Rusia vor trebui sa ajunga la un compromis. ‘In pofida faptului ca in ultima vreme se fac auzite din ce in ce mai des declaratii privind diversificarea pietelor de export ale Gazprom si patrunderea companiei ruse pe piata asiatica, concernul este interesat de mentinerea pietei europene la fel de mult cum este interesata si Europa in importuri fara probleme de gaz rusesc. Livrarile de gaz natural spre China vor incepe cel devreme in 2015′, precizeaza Birg. Expertul nu exclude posibilitatea ca gazoductele transnationale ale Gazprom sa fie declarate ‘infrastructura energetica transeuropeana’, notiune care intr-adevar nu intra sub incidenta celui de-al treilea pachet energetic al UE.

Tags: , ,

Comments are closed.

November 2017
M T W T F S S
« Oct    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Site Metter