Revista Presei Pe Energie 15 Decembrie 2011

2011/12/15

Adevarul.md: Republica Moldova poate pierde toate activele sale gaziere!

Compania Factoring-Finance din Rusia poate cere, în orice moment, Republicii Moldova să achite o datorie de un miliard de dolari. Această obligaţie şi spun că ţara noastră riscă să piardă controlul asupra întregului sector gazier.

O datorie de peste un miliard de dolari a companiei Moldovagaz faţă de firma din Rusia poate da bătăi de cap mult mai mari ţării noastre decât problemele cu Gazpromul, susţine vicepremierul Valeriu Lazăr. „Dacă vine într-o zi Factoring-Finance şi cere banii, Republica Moldova pierde toate activele sale gaziere”, a declarat ministrul Economiei.

Potrivit oficialului, datoria a fost luată la balanţa Moldovagaz şi în acest fel este practic recunoscută de autorităţile de la Chişinău. Cu alte cuvinte, pretenţiile firmei ruseşti sunt legale şi pot fi înaintate oricând. Vicepremierul se arată, totuşi, sigur că nu vom ajunge într-o asemenea situaţie.

Dacă şi Gazprom ne-ar cere să plătim imediat datoriile de miliarde de dolari, autorităţile moldoveneşti s-ar putea apăra, mai spune Lazăr. Şi asta pentru că în acest caz ar exista un conflict de interese, gigantul rus fiind acţionar majoritar la Moldovagaz. Totodată, există şi unele prevederi în legislaţia moldovenească ce ar apăra interesele acţionarilor, iar Guvernul este coacţionar cu Gazprom la Moldovagaz.

Firma Factoring-Finance este afiliată Gazprom şi este administrată indirect, prin intermediul companiei Gazprominvestholding, de către miliardarul rus Alişer Usmanov, arată datele din registrele oficiale ruseşti. Acesta este cunoscut şi ca specialist în recuperarea banilor de datornicii Gazpromului. Tot el este proprietarul concernului Metalloinvest, prin care controlează Uzina Metalurgică de la Râbniţa.

money.ro: Nu mai sunt gaze. Februarie poate aduce îngheţ în casele din tot Sudul României

Furnizorii nu importă pentru că pierd bani iar depozitele nu pot suplini importurile mai ales dacă vine frigul. Rămânem doar cu speranţa că vremea va ţine cu noi

Cantitatea de gaze produsă, importată şi scoasă din depozite în prezent este insuficientă pentru tot sezonul rece deşi, culmea, temperaturile de până acum au avut valori în general pozitive. Penuria de gaze se va simţi, cel mai probabil, la sfârşitul lunii ianuarie şi începutul lui februarie dacă prima lună a lui 2012 va avea cel puţin 10 zile geroase ceea ce conforma prognozelor, este foarte posibil să se întâmple. Sincopa din gaze se datorează importurilor foarte mici, aproape absente, care au lăsat aprovizionare cu gaze a României doar în seama producţiei şi cantităţilor înmagazinate, spun surse guvernamentale, pentru MONEY.RO. „Acum se aduc  din Vest 2-4 milioane mc pe Arad-Szeged, de la ruşi nimic pe Isaccea – Negru Vodă, nimic pe la Medieşul Aurit. Producţia Romgaz e constantă iar din depozite s-au scos cam 30% din gaze într-o lună. Mai important este, însă, că gazele extrase sunt de 1,5 ori mai multe decât cele din ultimii doi ani deşi temperaturile au fost sensibil mai ridicate în 2011. E foarte nasoală treaba. Sudul României n-o să reziste dacă nu se importă gaze într-o lună”, au spus sursele citate. S-a ajuns la această situaţie din cauză că furnizorii de gaze au refuzat să mai facă importuri pentru că Agenţia de Reglementare în Energie nu le recunoaşte costurile de achiziţie. Astfel, ANRE recunoaşte doar 495 de dolari mia de metri cubi de gaze în timp ce ruşii vând pe România cu 545 de dolari mia de metri cubi.

Din cauza penuriei de gaze acum două săptămâni Bucureştiul a fost aproape să fie deconectat aşa cum MONEY.RO scria aici. Presiunea în conducte a scăzut până la 2 bari de la 6-10 cât este în mod obişnuit. Ţevile RADET-ului erau să crape astfel încât bucureştenii puteau rămâne în frig până la primăvară, dat fiind că o schimbare totală a ţevilor în iarnă nu s-ar fi putut face.

“Dacă avem 10 zile cu -10 până la – 15°C riscăm un colaps total pentru oraşele care se găsesc la mai mult de 100 de km de depozitul de gaze, adică mai tot Sudulh, au precizat sursele.

România are nevoie, în sezonul rece, de circa 55 de milioane de mc de gaze zilnic cu un vârf de consum de maxim 70 de milioane de mc. În prezent, de pe Arad – Szeged vin 4 milioane mc, prin Isaccea nimic, la fel şi prin Medieşul Aurit, iar producţia este de circa 30 de milioane mc. Depozitele sunt nevoite să asigure 20 de milioane de mc pe zi de unde, în anii trecuţi, nu trebuia să asigure mai mult de 10-12 milioane mc astfel încât într-o lună se pot depleta dacă vremea nu ţine cu noi.

Ce este cel mai rău e că, în scenariul pesimist în care vine un val de frig peste noi, nu prea este nimic de făcut decât să se importe. Ceea ce furnizorii nu vor face, apreciază sursele, atâta timp cât ANRE nu le recunoaşte costurile. Şi nici nu pot fi obligaţi. Costul gazelor din Vest este de circa 495 de dolari mia de mc.

“O soluţie ar fi crearea unui operator de echilibrare sub forma unei firme ai cărei acţionari să fie toţi operatorii mari de pe piaţă, privaţi şi de stat care să facă ceea ce nu face acum Ministerul Economiei. Dacă mâine îţi trebuie 4 milioane mc pe Isaccea atunci operatorul să cumpere urgent de la ruşi chiar şi la un cost mai ridicat. Costurile s-ar împărţi între toţi operatorii. Sau modelul unguresc, cu un depozit strategic unde să fie asociaţi totţi cei din producţie şi de care să nu se atingă nimeni decât în situaţii absolut excepţionale”, mai spun sursele.

Strict pentru perioada următoare, însă, soluţii nu prea sunt  aşa încât trebuie doar să sperăm că nu va fi prea frig ori că furnizorii ar putea fi, totuşi, înduplecaţi să importe inclusiv cu ameninţarea unor procese din partea unor clienţi cărora nu li se asigură aprovizionarea contractuală cu gaze.

România are o capacitate de inmagazinare gaze de 3,1 mld. mc dintre care 2,7 mld. este partea Romgaz-ului. Un proiect de depozit mixt Romgaz – Gazprom de 4 mld. mc trenează de mai mult de patru ani.

Hotnews: Operatorul austriac de retea de gaze naturale OMV Gas isi schimba denumirea in Gas Connect Austria

OMV Gas, subsidiara a grupului OMV si operator de retea de gaze naturale, isi va schimba denumirea in Gas Connect Austria, se arata intr-un comunicat al grupului austriac. Reprezentantii grupului petrolier arata ca odata cu lansarea noii marci, OMV face un nou pas in implementarea prevederilor Actului privind Gazele Naturale (Natural Gas Act), in vederea separarii la nivel organizational a activitatilor de productie si de comercializare de cele privind administrarea retelei.

Gas Connect Austria va ramane un operator independent de retea de gaze naturale, detinut integral de compania-mama OMV.

Gas Connect Austria este una dintre cele mai importante companii de infrastructura din Austria si raspunde de extinderea si administrarea unei retele de gaze naturale in Austria, cu o lungime de aproximativ 2.000 de km. Cele mai importante rute de transport sunt Trans Austria Gasleitung (TAG) si West Austria Gasleitung (WAG). Prin intermediul retelei de conducte de gaze naturale, cu o capacitate comerciala de circa 89 de miliarde de metri cubi, gazele naturale pot fi transportate pe teritoriul austriac catre Europa. Un centru important pentru aceasta activitate este Baumgarten an der March, in apropierea granitei cu Slovacia, unde aproximativ o treime din exporturile de gaze din Rusia catre Europa de Vest trec in reteaua austriaca, de unde sunt transportate catre alte state europene.

OMV Erdgas GmbH a fost infiintata in 2001, ulterior fiindu-i schimbata denumirea in OMV Gas GmbH.

money.ro: OMV negociază cu ruşii vânzarea staţiilor din Croaţia şi Bosnia

Grupul austriac discută cu firma croată Optima, deţinută de o companie de stat din Rusia, vânzarea reţelelor de staţii de distribuţie din Croaţia şi Bosnia-Herţegovina,

Grupul petrolier bosniac Optima a anunţat că a fost invitat de OMV la negocieri pentru achiziţia reţelelor de distribuţie ale OMV în Croaţia şi Bosnia-Herţegovina, pe care grupul austriac vrea să le vândă, potrivit Reuters. „Am primit propunerea OMV. Grupul austriac este conştient că suntem interesaţi de o posibilă preluare şi sperăm să putem demara în curând discuţiile, după ce conducerea de la Moscova ne va a acordul”, a declarat purtătorul de cuvânt al Optima, Rade Vidakovic.

Optima este o companie bosniacă dar este deţinută de firma rusă Neftegazinkor, parte a companiei ruse de stat Zarubezhneft.Optima Group operează singura rafinărie din Bosnia, Brod, fabrica de uleiuri de motor Modrica şi lanţul de benzinării Nestro.

Hotnews: Shah Deniz va decide pana in aprilie care este ruta pentru exportul gazelor azere in Europa

Consortiul Shah Deniz nu a luat inca o decizie privind ruta pentru exportul de gaze din Azerbaidjan catre Europa. Procesul de selectie a rutei va continua si pe parcursul primului trimestru al anului viitor, transmite publicatia news.az. Intial, termenul pentru selectarea unuia dintre proiectele inscrise in cursa pentru gazele azere era finalul anului 2011. In competitia pentru gazul natural din depozitul de la Shah Deniz din Azerbaidjan se mai afla, pe langa Nabucco, proiectele TAP si ITGI, si proiectul AGRI (Azerbaidjan-Georgia-Romania Interconnector), a declarat recent ministrul de externe azer, Elmar Mammayarov. 

“In prezent, propunerile inaintate de catre consortii sunt inca studiate cu atentie. Niciodata nu a existat scopul de a decide o ruta pana la sfarsitul anului. Acest proces va continua, probabil, pana in primul trimestru al anului 2012”, a declarat Rovnag Abdullayev, presedintele companiei de stat SOCAR.

Un purtator de cuvant al companiei BP a spus in octombrie ca Shah Deniz intentioneaza sa ia o decizie privind ruta de export pana la sfarsitul acestui an.

Consortiile energetice europene au inceput pe 1 octombrie lupta pentru gazele din Azerbaidjan dupa ce au transmis proiectele tehnice si financiare in vederea transportului gazelor din uriasul zacamant Shah Deniz catre statele UE. Toate proiectele au un scop comun: ocolirea Rusiei si reducerea dependentei de gazele exportate de Gazprom.

  • Despre Shah Deniz 2

Primele gaze de la zacamanatul Shah Deniz 2 urmeaza sa fie produse in 2017. Shah Deniz 2 prevede o productie suplimentara de 16 miliarde de metri cubi de gaz, ceea ce inseamna ca productia anuala de la Shah Deniz va fi de 25 miliarde de metri cubi.

  • “Decizia cu privire la alegerea traseului de export va fi luata in functie de importanta comerciala, tehnica si strategica”, au declarat oficiali din Azerbaidjan.

Despre AGRI

Prin proiectul AGRI, partile implicate doresc sa transporte gaze din Azerbaidjan catre Europa. Gazele vor fi furnizate pe ruta Baku (Azerbaidjan)-Kulevi (Georgia)-Constanta (Romania). Gazele din Azerbaidjan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana in Constanta unde va avea loc un proces de delichefiere prin terminalul LNG. Intr-o prima faza, ar putea fi livrate intre trei si opt miliarde metri cubi, urmand sa creasca la circa 20 de miliarde de metri cubi de gaze. In proiect sunt implicate patru state: Azerbaidjan, Georgia, Romania si Ungaria, acestea punand bazele unei companii de proiect cu sediul la Bucuresti. In ceea ce priveste constructia terminalului de la Constanta, lucrarile sunt departe de a fi demarate. In luna mai, vicepresedintele companiei azere SOCAR, Vitaliy Baylarbayov, a declarat  ca nu exclude ca proiectul AGRI sa devina prioritate pentru Azerbaidjan daca va fi lansat inaintea Nabucco.

money.ro: Gazul azer n-a găsit încă drumul spre Europa, dar Nabucco rămâne în cărţi

Decizia referitoare la ruta care va fi utilizată de Azerbaidjan pentru exportul gazelor sale naturale spre Europa a fost amânată până în primul trimestru al anului trecut, potrivit unei declaraţii a preşedintelui companiei petroliere de stat Socar, Rovnag Abdullayev.

Azerii au de ales între cele trei proiecte de gazoducte, Nabucco, ITGI (Italia-Turkey-Greece Interconnector) şi TAP (Trans Adriatic Pipeline), companiile de proiect ale acestora depunând oferte finale pentru transportul gazelor naturale din Azerbaidjan în Europa

“În prezent propunerile trimise sunt analizate cu atenţie. Este posibil ca acest proces să continue până în primul trimestru din 2012” a declarat Rovnag Abdullayev, care a exclus speculaţiile referitoare la abandonarea proiectului Nabucco. „Nabucco, la fel ca şi TAP şi ITGI sunt luate în continuare în consideraţie”, a spus preşedintele Socar.

 

Tags: , , , , ,

Comments are closed.

September 2017
M T W T F S S
« Aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Site Metter