revista presei pe energie 14 octombrie – part I

2010/10/14

Hotnews: Controversele din spatele infiintarii companiilor energetice, Electra si Hidroenergetica

Reorganizarea sistemului energetic prin infiintarea celor doua mari companii, Electra si Hidroenergetica, starneste in continuare o serie de controverse. Procesul de constituire a celor doi giganti energetici este blocat de cateva luni din cauza contestatiilor depuse de catre creditori, sindicate si persoane fizice care sunt actionari la Fondul Proprietatea. Guvernul a gasit solutia deblocarii, si anume modificarea Legii 31/1990 privind societatile comerciale. Sindicatele de la Hidroelectrica nu se lasa si vor sa atace la Curtea Constitutionala actul normativ privind modificarea Legii 31/1990. Totodata incearca sa convinga Comisia Europeana ca Executivul vrea sa acorde, prin reorganizarea energetica, un ajutor de stat mascat. Guvernul neaga faptul ca in spatele reorganizarii companiilor energetice s-ar ascunde un ajutor de stat.

  • Chiar daca pana acum nu au fost clarificate o serie de aspecte, Consiliul de Administratie de la Hidroelectrica se va intruni maine, 7 octombrie, pentru a decide divizarea societatii.

In acest moment, exista 18 contestatii depuse in justitie din partea creditorilor, sindicatelor si actionarilor de la Fondul Proprietatea, acestia opunandu-se reorganizarii sistemului energetic. Din acest motiv, Consiliul Concurentei a decis sa amane emiterea deciziilor privind constituirea celor doi giganti energetici. “Vom lua o decizie atunci cand vor fi eliminate toate obstacolele. Totul depinde de Ministerul Economiei si de cat de repede vor fi rezolvate problemele de la Registrul Comertului“, a declarat pentru HotNews.ro, Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Ministerul Economiei a gasit rapid solutia: adoptarea unei ordonante de urgenta privind modificarea Legii 31/1990 astfel incat fuziunea unor companii sa poata avea loc chiar daca exista contestatii in justitie. Federatia sindicala Hidrosind considera ca este un abuz, fapt pentru care va ataca ordonanta la Curtea Constitutionala. Hidrosind considera ca in cazul divizarii si fuziunii unor societati cu datorii, creditorii nu vor mai avea sansa recuperarii unor drepturi.

In baza acestei Ordonante de Urgenta prin care se modifica Legea 31 ei pot sa declanseze procesul de adunari generale si Consilii de administratie care sa dea girul mai departe pentru inscrierea la Registrul Comertului“, a afirmat, recent, Dan Gheorghiu, presedintele-director general al Institutului de Studii si Proiectari Energetice (ISPE). Consiliul de Administratie de la Hidroelectrica se va intruni chiar pe 7 octombrie in vederea aprobarii divizarii societatii.

Comisia Europeana trebuie sa decida daca in spatele reorganizarii companiilor energetice se ascunde un ajutor de stat

Reprezentantii Hidrosind considera ca reorganizarea sistemului energetic este o forma de ajutor de stat acordat de Guvern unor companii energetice. Reorganizarea poate fi o modalitate de a salva termocentralele de la inchidere, insa ar putea fi in dezavantajul Hidroelectrica, societate rentabila in acest moment. Si Consiliul Concurentei s-a aratat destul de sceptic in privinta acestei reorganizari. Cititi aici cum incearca persoanele implicate in infiintarea companiilor sa convinga Consiliul Concurentei ca functionarea celor doi colosi energetici nu va afecta in niciun fel piata. Hidroelectrica va fi impartita in doua, urmand sa functioneze alaturi de unitati in pierdere precum cele din sectorul termo. In aceste conditii, Hidrosind a sesizat Directia de Concurenta a Comisiei Europene privind un posibil ajutor de stat mascat. Pentru a putea decide daca deschide sau nu o investigatie, Comisia Europeana a cerut informatii suplimentare, urmand ca acestea sa fie trimise de Hidrosind pana la sfarsitul acestei saptamani.

Ministerul Economiei neaga aceste acuzatii considerandu-le nefondate. Potrivit unei scrisori transmise la solicitarea Comisiei Europene de o comisie guvernamentala condusa de Ministerul Economiei, “reorganizarea a fost conceputa exclusiv pe baze economice, avandu-se in vedere principiul investitorului privat“. Argumentele prezentate de Guvern:

  • “Principala ratiune pentru care autorul Plangerii considera ca prin reorganizarea sistemului energetic romanesc s-ar acorda ajutor de stat este legata de presupusa situatie financiara precara a unor societati participante. Astfel, se considera ca prin fuziunea acestora cu societati profitabile se realizeaza un transfer ilegal de resurse menite a inlatura starea lor de dificultate. Aceasta imagine este incorecta, avand in vedere faptul ca niciuna dintre societatile ce vor forma Electra si Hidroenergetica nu se afla in dificultate. Acestea detin capitaluri proprii pozitive, desfasoara o activitate economica normala, au in derulare contracte comerciale corespunzatoare obiectului de activitate, credite necesare realizarii de investitii si se comporta in parametrii normali pentru tipul de activitate desfasurat”.
  • “Procesul de reorganizare initiat nu vizeaza o atenuare a sarcinilor si a datoriilor existente in patrimoniul societatlor participante la procesul de fuziune. Astfel, avand in vedere faptul ca fiecare dintre societatile comerciale ce vor fi supuse acestui proces isi va transfera atat activul, cat si pasivul catre noile companii nationale rezultate, in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/ 1990, datoriile existente in patrimoniul societatilor participante la procesul de reorganizare vor fi integral preluate de catre cele doua companii nationale constituite in urma procesului de reorganizare. Dovada acestui fapt este reprezentata, in primul rand, de Proiectele de fuziune depuse la Registrul Comertului in conformitate cu prevederile Legii 31/1990”
  • “Ingrijorarile din perspectiva faptului ca resursele celor doua companii create vor fi folosite in scopul sustinerii activitatilor nerentabile sunt nejustificate. Aceasta deoarece, si dupa fuziune, fiecare entitate productiva (anterior, societate comerciala de sine-statatoare) va fi tratata ca centru de cost. Astfel, activitatea societatilor care formeaza cele doua companii va fi organizata la nivel de sucursala si urmarita sub forma unor centre de cost, ceea ce presupune ca fiecare din acestea sa aiba un buget de cheltuieli propriu, aprobat la nivel central de catre Electra, respectiv Hidroenergetica”

Hidrosind: Pretul real care va fi practicat de viitoarele doua companii energetice va fi de 63-65 euro/MWh, nu de 44-45 de euro

Federatia Hidrosind considera ca aceste argumente nu pot fi justificate si de aceea in scrisoarea catre Comisia Europeana va incerca sa “demonteze” toate aceste elemente. Guvernul spune ca societatile participante nu au situatie financiara precara. Sindicatele spun ca au. Afirmatia sindicatelor este intarita de scrisoarea de intentie suplimentara catre Fondul Monetar International. Printre cele 10 companii monitorizate de FMI pentru reducerea pierderilor se afla Electrocentrale Bucuresti, Termoelectrica si Compania Nationala a Huilei. Primele doua participa la formarea companiilor energetice, CNH urmand sa fie integrata dupa infiintare. In ceea ce priveste respectarea prevederilor Legii 31, Hidrosind sustine ca “principiul de baza a fost incalcat” in urma modificarii actului normativ. “Degeaba facem opozitie, daca divizarea merge in continuare“, sustine Hidrosind. Potrivit reprezentantilor acesteia, nici argumentul potrivit caruia fiecare entitate productiva va fi tratata ca centru de cost nu se sustine. “Pentru a fi concludente, vor trebui sa functioneze ca centre de cost, dar si ca centre de profit”.

Potrivit Hidrosind, cele doua companii nu vor avea un pret mediu unitar de 44, respectiv 45 euro/Mwh, in conditiile in care nu au fost luate in calcul, pe termen lung, costurile de amortizare a unor investitii de mediu estimate la peste doua miliarde de euro. Pretul real care va fi practicat de viitoarele doua companii energetice va fi de 63-65 euro/MWh, sustin sindicatele.

  • Termenul initial anuntat de fostul ministrul al Economiei, Adriean Videanu, pentru infiintarea celor doua companii a fost 1 iulie. Acest termen a fost depasit din cauza unei investigatii declansate de Consiliul Concurentei la sfarsitul lunii aprilie. Fara avizul Consiliului nu poate avea loc niciun fel de concentrare economica. Analiza era asteptata sa se finalizeze la sfarsitul lunii august, insa sindicatele din sectorul energetic s-au opus infiintarii companiilor si astfel contestatiile depuse la Registrul Comertului au blocat investigatiile. Pe langa faptul ca trebuie sa rezolve problemele de la Registrul Comertului, Ministerul Economiei trebuie sa vina cu noi notificari la Consiliul Concurentei.Acestea vor face obiectul unei noi analize din partea Consiliului Concurentei.
  • Din Electra vor face parte Complexurile energetice Turceni, Craiova si Rovinari, Nuclearelectrica, Societatea Nationala a Lignitului Oltenia, sucursalele Hidroelectrica de la Ramnicu Valcea, Sibiu, Targu Jiu si Hidroserv Ramnicu Valcea.
  • Hidroenergetica va cuprinde Electrocentrale Deva, Electrocentrale Bucuresti, sucursalele Termoelectrica Paroseni si Termoserv Paroseni, sucursalele Hidroelectrica de la Bistrita, Buzau, Cluj, Curtea de Arges, Hateg, Portile de Fier, Oradea, Sebes si Slatina, filialele Hidroelectrica Hidroserv Bistrita, Hidroserv Slatina, Hidroserv Portile de Fier, Hidroserv Curtea de Arges, Hidroserv Sebes.

Hotnews: Decizia pentru finantarea gazoductului Nabucco – amanata pentru 2011, pe fondul prelungirii negocierilor cu Azerbaidjan. Compania confirma intarzierea

Decizia finala pentru finantarea gazoductului Nabucco nu va fi luata in acest an si va fi amanata pentru 2011, in conditiile in care negocierile cu Azerbaidjanul treneaza, anunta Reuters.

Uniunea Europeana ar urma sa finanteze cu 7,9 miliarde euro acest proiect, menit sa diversifice sursele de aprovizionare ale batranului continent, prin aducerea in Europa a 31 de miliarde metri cubi de gaze naturale din regiunea Marii Caspice, prin Turcia si Balcani, inclusiv Romania.

Demararea lucrarilor de constructie la acest proiect, care a suferit deja amanari repetate, era programata pentru anul viitor, urmand ca primele livrari sa aiba loc la finele lui 2014.

“Cu siguranta, nu vom ajunge la o decizie in acest an, nu se va intampla inainte de 2011,” a afirmat Michael Ulbrich, seful pentru proiecte internationale la grupul energetic OMV, citat de Der Standard.

Un alt oficial al OMV semnalase deja in august ca o decizie in acest sens ar putea fi amanata pentru 2011.

Der Standard precizeaza ca sursa acestei noi intarzieri este prelungirea negocierilor cu Azerbaidjanul.

Azerbaidjan negociaza cu peste 20 de firme si consortii si urmeaza sa decida pana la sfarsitul anului care proiect va fi aprovizionat cu gazele extrase din zacamantul urias de la Shah Deniz II.

Guvernul de la Baku a subliniat ca acordurile vor fi semnate cu ofertantul care propune cel mai bun pret si ca Nabucco si Rusia par a fi principalii concurenti.

Gigantul rusesc Gazprom a afirmat recent ca niciun concurent nu va putea face fata pretului pe care il va oferi pentru gazele de la Shah Deniz.

Primele gaze transportate de Nabucco (10 mld. mc) ar urma sa provina din Irak, alte 8 miliarde urmand a proveni de la Shah Deniz in 2015.

Actionarii Nabucco sunt MOL (Ungaria), Transgaz (Romania), Bulgargaz (Bulgaria), Botas (Turcia), RWE (Germania) si OMV (Austria).

UPDATE Nabucco confirma intarzierea, dar nu face nicio referire la negocierile cu Azerbaidjanul

Reinhard Mitschek, Managing Director la NABUCCO Gas Pipeline International GmbH a confirmat informatia legata de intarzierea aprobarii finantarii proiectului, precizand, intr-un comunicat remis HotNews.ro, ca “decizia finala de realizare a investitiei va fi luata in 2011, constructia conductei fiind asteptata sa demareze in 2012, iar primele livrari de gaze naturale vor fi facute in 2014/2015, in functie de disponibilitatea surselor”.

Comunicatul citat nu face nicio referire la negocierile cu Azerbaidjanul, legand aceasta “usoara modificare” de faptul ca Nabucco “trebuie sa se alinieze la infrastructura de upstream si la disponibilitatea surselor de gaze naturale”, in conditiile in care, “din punct de vedere al furnizorilor, se asteapta volume suficiente de gaze naturale, incepand cu 2015”.

“Progresul proiectului Nabucco este pozitiv pana acum. Anul acesta am demarat evaluarea impactului social si asupra mediului, primele runde ale dezbaterilor publice avand deja loc in Ungaria si Turcia. De asemenea, aproape am finalizat procesul de precalificare pentru furnizorii de componente necesare constructiei conductei. Procesul de open season (rezervare de capacitate) va incepe spre sfarsitul anului 2010”, afirma Reinhard Mitschek, in comunicatul citat.

Hotnews: Cum isi negociaza Bulgaria participarea la proiectul South Stream

Bulgaria este tara mentionata de premierul italian Berlusconi ca fiind problematica pentru realizarea conductei de gaze South Stream, sustine presa rusa, potrivit Novinite.com. Conducta South Stream, care ar trebui sa aduca gaze naturale rusesti pentru Europa de Sud si Centrala, ocolind Belarus si Ucraina, se confrunta cu anumite probleme. Acestea au fost discutate de Berlusconi si omologul sau rus, Vladimir Putin, in cadrul unei vizite realizate de premierul italian la Sankt Petersburg, relateaza Nezavisimaia Gazeta. “Chiar acum exista inca unele probleme privind realizarea acestui proiect in unele tari implicate in proiect. Probabil, voi face demersuri din punct de vedere diplomatic pentru a convinge una dintre aceste tari sa nu provoace dificultati acestui proiect”, a declarat Berlusconi, fara a preciza care este tara in cauza.

Potrivit Nezavisimaia Gazeta citata de Novinite.com, analistii cred ca tara problematica de-a lungul traseului ar putea fi doar Bulgaria. Expertii rusi citati de publicatie sunt  convinsi ca Bulgaria este factorul major in stagnarea proiectului, prin incercarile sale de a smulge avantaje suplimentare. Mai mult, chiar Uniunea Europeana ar avea anumite cerinte in privinta conductei, deoarece spera sa diversifice sursele de aprovizionare de gaze naturale in special prin proiectul Nabucco.

Analistii rusi: Bulgaria pare sa fie principala piedica in calea proiectului

Nezavisimaia Gazetta mai spune ca pana acum Turcia a fost principala problema pentru South Stream din cauza emiterii cu mare greutate a autorizatiei de constructie a conductei. Acum, insa, Bulgaria pare sa fie principala piedica in calea proiectului. Guvernul bulgar venit la putere in iulie 2009 ameninta sa rezilieze toate contractele de energie incheiate de predecesorii sai cu Moscova.

  • In scopul de a obtine unda verde pentru South Stream de la prim-ministrul bulgar Boiko Borisov, in iulie 2010, Moscova a trebuit sa faca anumite concesii, printre care reducerea preturilor gazelor naturale pentru consumatorii bulgari si modificarea taxelor pentru tranzitul de gaze catre Turcia si Grecia, mai relateaza publicatia rusa.
  • Aceasta mai arata ca in august 2010, Serbia, un alt partener in proiectul South Stream, a facut un acord cu Bulgaria, cu privire la traseul conductei, care ar putea face proiectul mai scump. Expertii citati de Nezavisimiya Gazerta spun ca Bulgaria este un factor major in crearea de probleme pentru proiect.

“Ma gandesc doar la o singura tara problematica, si anume Bulgaria. Temerile ca aceasta conducta de gaze ar putea ocoli Bulgaria, prin Romania, nu sunt  accidentale. Cel mai probabil, bulgarii doresc noi concesii de la Moscova. Ei vor fi, probabil, de acord, daca ar obtine anumite beneficii, cum ar fi credite favorabile si participarea subcontractantilor bulgari la constructie. In ceea ce priveste Europa, aceasta ar putea fi un obstacol serios pentru South Stream, daca nu va intarzia proiectul Nabucco. Totusi, in ciuda intentiilor de diversificare a surselor de energie, autoritatile de la Bruxelles nu fac nimic“, a declarat Serghei Pravosudov, reprezentant al Institutului Energetic National din Rusia.

Gazprom cere Comisiei Europene sa acorde South Stream un statut in Reteaua Trans-Europeana

In ceea ce priveste cauza piedicilor, aceasta este, probabil, Bulgaria, care asteapta explicatii clare, din Rusia cu privire la proiecte energetice, cum ar fi conducta de petrol Burgas-Alexandroupolis. Apropo, Rusia este pe punctul de a realiza un alt proiect similar, Samsun- Ceyhan, prin Turcia“, spune Mihail  Krutihin, partener la compania de consultanta RusEnergy.

Acesta crede ca Sofia incearca sa smulga anumite avantaje pentru sine. In acelasi timp, el considera ca este probabil ca unele dintre tarile aflate pe  traseul South Stream, vor incerca sa cumpere gazul rusesc la granita lor si apoi sa-l exporte.

Krutihin mai spune ca Gazprom incearca sa convinga Comisia Europene sa acorde South Stream un statut in Reteaua Trans-Europeana, fapt care ar accelera realizarea proiectului si ar face din aceasta o afacere buna. Atunci cand proiectul similar din Rusia, Nord Stream, a primit un asemenea statut, constructia s-a derulat cu o viteza record, a mai afirmat Krutihin.

Costurile proiectului, o problema pentru tarile de tranzit

Potrivit acestuia, costurile proiectului, estimate la 19-24 miliarde de euro, sunt o problema importanta in statele de tranzit deoarece acestea nu ar avea nici bani pentru finantarea sectiunilor de pe teritoriul lor.

South Stream ar trebui sa fie gata pana in 2015. Conducta va transporta 63 miliarde metri cubi de gaze naturale anual, aproximativ 35% din totalul  exporturilor anuale realizate de Rusia catre Europa.

  • Conducta South Stream va incepe in apropierea Novorosiysk, pe litoralul rus al Marii Negre, si va ajunge la Varna, in Bulgaria. Sectiunea subacvatica va fi lunga de 900 kilometri.
  • In Bulgaria, conducta ar trebui sa fie impartita in doua – o parte ar ajunge in Grecia si Italia de Sud, si alta care ar ajunge in Austria si Italia de Nord, prin Serbia, Croatia si Slovenia.
  • Proiectul a fost initiat de Gazprom si compania italiana ENI, iar compania franceza EDF ar putea, de asemenea, sa se alature in calitate de actionar. In aceasta situatie, Gazprom si ENI ar detine fiecare cate o pondere de 40%, iar EDF 20%. Proiectul este vazut ca un concurent pentru proiectul Nabucco sponsorizat de UE care incearca, astfel, sa scape de dependenta fata de Rusia.

In cursul reuniunii de la Sankt Petersburg, Berlusconi si Putin au mai discutat si despre posibilitatea alaturarii unor companii germane in calitate de actionari.

Romania asteapta un semnal din partea Rusiei

Rusia si Bulgaria au semnat in iulie foaia de parcurs pentru proiectul constructiei tronsonului bulgar al gazoductului South Stream. Romania spera sa fie implicata si ea in acest proiect, reprezentantii Ministerului Economiei purtand discutii cu reprezentantii Gazprom. Luna aceasta, ar putea fi luata o decizie in privinta participarii Romaniei la South Stream.

  • Potentiala includere a Romaniei in proiectul South Stream nu inseamna renuntarea automata la varianta realizarii gazoductului pe teritoriul Bulgariei, a declarat, la sfarsitul lunii iunie, vicepresedintele Gazprom, Aleksandr Medvedev, citat de ITAR-TASS. “Este posibil ca Romania sa intre in proiectul South Stream, dar aceasta nu inseamna in mod necesar iesirea Bulgariei” din proiect, a spus Medvedev.
  • Rusia si Bulgaria au semnat un acord cu privire la proiectul South Stream in ianuarie 2008. Ulterior, intre cele doua parti au aparut neintelegeri, Bulgaria anuntand ca s-ar putea retrage din proiectul South Stream. Cele mai mari controverse au aparut dupa ce prim-ministrul bulgar Boiko Borisov a anuntat ca tara sa va renunta la doua proiecte energetice ruso-bulgare, conducta petroliera Burgas-Alexandroupolis si centrala nucleara de la Belene, proiecte considerate neprofitabile.

Tags: , ,

Comments are closed.

September 2017
M T W T F S S
« Aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Site Metter