revista presei pe energie 14 ianuarie

2011/01/14

EVZ: Noi variante pentru plata datoriei Rompetrol

Statul şi-a schimbat strategia: de la recuperarea în instanţă a celor 516 milioane de euro, acum este dispus să-şi primească eşalonat această sumă.

După ce a intentat împotriva Rompetrol aproape 20 de procese, statul este acum mai deschis în a negocia recuperarea creanţei în valoare de 516 milioane euro de la compania petrolieră.

Astfel, Ministerul Finanţelor ar fi de acord şi cu o recuperare eşalonată a datoriei de la compania deţinută de grupul petrolier de stat kazah KazMunaiGaz. 

Băsescu, negocieri la Astana

Noua strategie vine după vizita la Astana a preşedintelui Traian Băsescu, la începutul lunii decembrie, când s-a întâlnit cu omologul său, Nursultan Nazarbaev. În cadrul întâlnirii, Băsescu a propus eşalonarea pe doi-trei ani a datoriilor Rompetrol, în sume şi termene fixe.

Aşadar, oficialii Ministerului Finanţelor, ai Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) şi Ministerului Justiţiei se vor întâlni luni, 17 ianuarie, cu reprezentanţi ai Rompetrol, pentru a stabili un calendar de plată a datoriei, a anunţat ieri preşedintele ANAF, Sorin Blejnar. “Pentru noi e important să ne recuperăm datoria în totalitate, adică 516 milioane euro, şi luăm în calcul inclusiv eşalonarea”, ne-a declarat şeful Fiscului. Potrivit acestuia, Rompetrol este un contribuabil important la buget şi are mulţi angajaţi.

Pe de altă parte, la ce variantă se va ajunge în cadrul negocierilor e greu de anticipat în acest moment. “Ei au altă variantă”, spune Blejnar, “vor să ne răscumpere la preţul de piaţă acele aşa-zise acţiuni pe care încearcă să ni le plaseze încălcând legea”. În acest fel, statul va pierde bani, mai susţine oficialul ANAF, lucru care nu va fi acceptat. Pe 30 septembrie 2010, statul a primit acţiuni în contul datoriilor, măsură contestată în instanţă.

mai mult

Hotnews: Acord UE – Azerbaijan privind livrarea pe termen lung a gazelor naturale

Presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, a semnat joi cu Azerbaijanul un acord prin care autoritatile de la Baku se angajeaza sa furnizeze gaz Uniunii Europene “pe termen lung”, a declarat pentru AFP un purtator de cuvant al Comisiei.

” Este un pas major. Acest acord confirma accesul direct al Europei la gazele din zona Caspica…Aceasta noua ruta de livrare va asigura securitatea energetica a consumatorilor si a intreprinderilor europene”, a declarat Barroso.

Presedintele Comisiei Europene va ajunge de asemenea, vineri, in Turkmenistan, stat care dispune de asemenea de mari rezerve de gaze naturale si care este un alt actor important pentru a aduce gaz prin ruta sudica.

Vocea Rusiei: „Coridorul sudic al gazului”: nu este o problemă a Rusiei, ci a Europei

„Coridorul sudic al gazului” nu este o problemă a Rusiei, ci a Europei, sunt de părere experţii ruşi care comentează proiectul referitor la livrarea gazului din zona Mării Caspice în ţările europene, ocolindu-se Rusia. Vizita în Azerbaidjan şi Turkmenistan a preşedintelui Comisiei Europene Jose Manuel Barroso, are scopul de a definitiva aspectul politic al acestui proiect.

„Coridorul sudic al gazului” include în sine trei proiecte. Partea principală o constituie conducta de gaz Nabucco. Gazul de la zăcămintele din Azerbaidjan şi Turkmenistan reprezintă baza de resurse, iar Georgia şi Turcia sunt ţările tranzitare. Importatorii potenţiali de gaz din zona Mării Caspice sunt practic aceleaşi ţări din Europa, care participă la proiectul ruso-italian South Stream.

Ţelul călătoriei preşedintelui Comisiei Europene este acela de a insufla o a doua viaţă proiectului Nabucco, deoarece Baku şi Aşhabad nu posedă garanţii financiare din partea UE pentru amplasarea conductei de gaz.  La rândul lor, europenii nu sunt siguri de trăinicia bazei de resurse. Din aceste considerente Nabucco are puţine şanse de succes, consideră Alexandr Pasecinik,  conducătorul departamentului analitic al Fondului rusesc al securităţii energetice naţionale.

„Nabucco se confruntă cu o serie de probleme. În afara greutăţilor financiare, există şi problema umplerii conductei. Ca şi mai înainte nu există o bază de resurse. Deocamdată există posibilităţi proiectate şi anume  potenţialul Azerbaidjanului.  În primul rând sunt examinate  livrările de la  zăcământul Sah-Deniz, care pot fi rezervate pentru acest proiect.  Însă acest lucru nu poate fi considerat un progres, deoarece oricum gazul azer nu va fi de ajuns. Europenii trebuie să găsească noi surse”.

În ajunul sosirii lui Jose Manuel Barroso în Azerbaidjan, Baku a încheiat cu Iranul un contract pe termen lung referit la  vinderea gazului. Mai înainte, Iranul a preluat o parte din gazul turkmen destinat Europei.  Aşhabadul, la fel ca şi Baku, susţin politic proiectul Nabucco, însă judecând după toate probabilităţile deocamdată nu  ştie cum să conecteze infrastructura sa de conducte de gaz cu cea azeră, pentru a vinde gaz în Europa.  Alte state din zona Mării Caspice consideră că amplasarea conductei din Turkmenistan în Azerbaidjan este posibilă numai după stabilirea statutului juridic al Mării Caspice.  Iar acest lucru este deja în afara posibilităţilor vizitei preşedintelui Comisiei Europene la Aşhabad, unde Jose Manuel Barroso va sosi de la Baku.

inforusia.ro: Gigantii japonezi Mitsui si Mitsubishi sunt interesati de gazele rusesti

Campul gazier Yamal din nord-vestul Siberiri prezinta interes pentru marii investitori japonezi, Mitsui & Co. si Mitsubishi Corp. Dupa cum scrie in editia de luni ziarul nipon Yomiuri, participarea celor doi giganti la exploatarea gazelor din peninsula Yamal

este o contributie importanta la securitatea energetica a Japoniei si o punte de cooperare intre Moscova si Tokyo, la cateva zile dupa promulgarea de catre Kremlin a unui important acord de cooperare in energia nucleara civila.

Zona arctica adaposteste, dupa ultimele cunostinte, 30 la suta din rezervele neexploatate de gaze naturale ale Globului, iar in peninsula Yamal se deruleaza cel mai mare proiect de exploatare a gazelor lichefiate. Prin participarea companiilor japoneze cu inalta tehnologie, proiectul de exploatare a campului Yamal are sansa sa devina cea mai mare exploatare de gaze din Rusia, depasind cu mult exploatarile de titei si gaze Sahalin-1 si Sahalin-2, mai scrie ziarul japonez. Este importanta si asezarea campului, care permite exportul de gaze lichefiate deopotriva spre Orientul Indepartat si Europa. Pentru Japonia, gazele lichefiate pot fi transportate in 20 de zile, timp egal cu acela necesar pentru aducerea titeiului din Orientul Mijlociu. Ruta este sensibil mai sigura impotriva piarateriei decat cele din sud prin stramtoarea Malacca, iar incalzirea globala favorizeaza proiectul, facand mai practicabile apele Oceanului Arctic, se intrec in a sublinia avantajele ziaristii japonezi.

Cererea globala de gaze lichefiate se asteapta sa creasca la 300 milioane tone in 2020, fata de 170 milioane in 2008. Costurile pentru finalizarea proiectului sunt estimate la 20 mii de miliarde yeni, dar investitile companiilor nipone nu vor depasi 10 la suta din aceasta valoare, adica cateva sute de miliarde de yeni pe an, asigura Yomiuri. Ziaristii nui uita nici de problema politica, a litigiului teritorial reaprins anul trecut de presedintele Medvedev, printr-o vizita in insulele Kurile de Sud. In fine, tehnologia de extractie a gazelor naturale din depozitele de pe fundul oceanului poate face sa scada pretul gazelor lichefiate. Analistii de la Tokyo indeamna la prudenta, amintind ca cele doua companii au fost nevoite sa isi reduca participarea la proiectul Sahalin 2 in urma presiunilor Kremlinului.

Exporturile de gaze lichefiate ale Rusiei au fost bazate pana acum pe reteaua de gazoducte, ceea ce a dus la limitarea volumului, in timp ce tarile din Orientrul Mijlociu, precum emiratul Qatar, utilizeaza de mult calea maritima pentru transportul gazelor lichefiate. Rusia este interesata in transportul gazelor pe mare si datorita fapului ca tarile europene, dependente pana acum de reteaua de gazoducte, isi dezvolta mai nou capacitatile pentru transportul gazelor pe mare.

RIA Novosti: Burgas-Alexandroupolis pipeline not suspended, but no work done – Transneft

The trans-Balkan Burgas-Alexandroupolis oil pipeline project has not been not suspended, but no work on it is being done, head of Russian oil pipeline monopoly Transneft Nikolai Tokarev said on Thursday.

“Unfortunately, no practical work on the project is being done. But we can not say we have suspended it. Things are being done in a slower regime,” Tokarev said.

Bulgaria’s Prime Minister Boiko Borisov has repeatedly said Bulgaria would most likely abandon the 300-kilometer pipeline from the Black Sea port of Burgas to Alexandroupolis on the Aegean Sea due to environmental risks and lack of sufficient economic benefits.

Transneft has said Bulgaria had failed to repay its debt on the 1 billion euro pipeline project.

“A month ago a supervisory board meeting took place, where partners finally agreed that Bulgaria would compensate spending to other participants, the Russian and Greek parties,” Tokarev said.

The pipeline’s capacity amounts to 35 million tons per annum with a possible expansion to 50 million tons.

RIA Novosti: Russia presents new draft of Samsun-Ceyhan agreement to Turkey – Transneft

Russia handed a new draft of the Samsun-Ceyhan pipeline agreement to the Turkish government in December, Russian oil pipeline monopoly Transneft’s President Nikolai Tokarev said on Thursday.

“The Russian side presented our draft of the cooperation agreement when we were in Istanbul in late December, so we can see that cooperation on the project is tangible. The emphasis is on development of a normal economic model,” Tokarev said.

Some difficulties remain, but the participants are working hard to overcome them, Tokarev said.

“The participants, as part of the working group, are meeting almost every month, attracting experts and consultants. This is already not just a conversation, as it was last year. Today we have already made all the calculations,” Tokarev said.

The Turkish side has proposed another meeting again in Istanbul in late January, Tokarev said but declined to comment on likely topics for discussion.

In September, Tokarev complained that Turkey was offering Russia unfavorable terms for the project. Moscow then presented Turkey with a draft agreement offering oil supplies of 25 million tons per year, well below the initially agreed volume of 60-70 million tons.

Russian Deputy Prime Minister Igor Sechin said in December that Russia and Turkey hoped to agree on investment in the Samsun-Ceyhan oil pipeline project before the middle of March.

The Samsun-Ceyhan pipeline is designed to carry 60-70 million tons of oil per year from the Turkish port of Samsun on the Black Sea to a Mediterranean terminal in Ceyhan to ease tanker traffic burden in the Bosphorus and the Dardanelles straits.

rt.com: EU gas liberalization has upside for Gazprom

Gazprom should reconsider its strategy on long-term contracts in Europe towards flexibility as global oil and gas majors increase gas production.

Gazprom’s sales to Europe fell about 12% in 2009 due to the financial downturn. Demand has somewhat recovered but at the same time the Russian gas monopoly is now facing ever stiffer competition. The European Union favours diversity on the gas market and wants to liberalize the transportation networks. Russia dislikes the idea.Werner Auli, member of the OMV Executive Board, believes there is little to fear.

“Liberalized market means that every supplier can enter the market and can deliver his good to the market. In the end this will be in favour of Gazprom because it is a big player and they also have a chance to enter the market directly, to go to the customer and deliver the gas to the customer. This liberalization is also good for Europe, it’s good for the trust in the customer.”

Gazprom is facing an increased competition in Europe particularly from alternative sources of gas production. Energy majors such as Shell which traditionally focused on oil production are now paying more attention to developing their gas businesses, according to Aleksandr Nazarov, senior analyst at IFC Metropol.

“I cannot reject the fact that the share of gas revenues in total structure of oil and gas majors is increasing, while oil revenue share is decreasing. But actually the main competition for Gazprom in Europe comes not from oil and gas majors, but from Qatar and African gas producers. I think majors like Shell and Exxon Mobil are trying to catch the market… maybe Gazporm should do the same.”

Gazprom is not unaware of the problems it faces in Europe. Analysts believe it needs to be more flexible in its pricing in long-term contracts. Something the company is reluctant to do for the moment. Instead it’s focusing on diversifying its customer base in the fast-growing markets of Asia and India.

ITAR TASS: SOCAR, NIGEC sign contract on Azerbaijani gas supplies to Iran

The State Oil Company of Azerbaijan (SOCAR) and the National Iranian Gas Export Company (NIGEC) have signed a long-term contract on Azerbaijani gas supplies to Iran.

According to SOCAR, under the contract, Azerbaijan will supply one billion cubic metres of gas to Iran in 2011. In the following years Azerbaijan will increase its supplies to Iran.

Tags: , , , , ,

Comments are closed.

November 2017
M T W T F S S
« Oct    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Site Metter