revista presei pe energie 12 ianuarie

2011/01/12

Adevarul: 2011 – anul cheie pentru proiectul conductei Nabucco

Anul acesta este crucial pentru proiectul conductei Nabucco, întrucât deciziile care se vor lua în 2011 vor avea o influenţă importantă asupra aprovizionării viitoare cu energie a Europei, a declarat Christian Dolezal, purtătorul de cuvânt al consorţiului Nabucco.

,,De aceea este nevoie ca Uniunea Europeană să îşi dezvolte relaţiile cu potenţialele ţări sursă pentru Nabucco, precum Azerbaijan sau Turkmenistan. Deblocarea resurselor neexploatate şi transportarea lor către Europa vor fi elemente de importanţă majoră, pe măsură ce Europa Centrală şi de Vest se vor confrunta cu un deficit considerabil în aprovizionarea cu energie în următoarele două decenii, iar preţul gazelor naturale va creşte concomitent cu scăderea producţiei interne”, a declarat Dolzal, citat într-un comunicat al companiei.

Potrivit reprezentanţilor consorţiului, Nabucco va ajuta la diversificarea surselor energetice ale Europei şi va asigura aprovizionarea prin transportul de gaze din regiunea Caspică, prin Turcia, pe piaţa Uniunii Europene. De acest proiect beneficiază nu doar consumatorii din Europa, ci şi ţările de tranzit şi regiunile sursă din Asia Centrală.

„Nabucco salută vizita preşedintelui Comisiei Europene, Jose Manuel Barosso, şi a comisarului european pentru Energie, Günther Oettinger, în Azerbaijan şi Turkmenistan, şi îi susţine în promovarea proiectului”, se mai arată în comunicat.

Construcţia conductei este programată să înceapă în 2012, iar prima livrare de gaze este estimată pentru 2015.

Nabucco va aduce gaze din zona Caspică şi Orientul Mijlociu în Europa prin Turcia, Bulgaria, România, Ungaria şi Austria. România este reprezentată în consorţiul Nabucco prin transportatorul de gaze Transgaz.

Hotnews: Consortiul Nabucco nu doreste sa fuzioneze cu South Stream

“Consortiul Nabucco nu ia in considerare o astfel de optiune. Nabucco in sine este un proiect foarte competitiv”. Aceasta este reactia consortiului Nabucco in urma declaratiilor ambasadorului SUA in Italia, David Thorne, care a afirmat ca Nabucco si South Stream ar putea fuziona. “Au avut loc multe intalniri cu directorul ENI, Paolo Scdaroni, la Roma si Washington. ENI si-a schimbat abordarea, favorizand o fuzionare a South Stream si Nabucco. As putea spune ca ne aflam intr-o faza constructiva”, a declarat David Thorne.

  • “2011 reprezinta un an cheie pentru Nabucco, cu decizii care vor avea o influenta importanta asupra aprovizionarii viitoare cu energie a Europei”, a declarat Christian Dolezal, Head of Corporate Communication & Public Affairs Nabucco Gas Pipeline International GmbH (NIC).
  • Nabucco saluta vizita pe care urmeaza sa o faca presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barosso, si comisarul European pentru Energie, Gunther Oettinger, in Azerbaijan si Turkmenistan, si ii sustine in promovarea proiectului.
  • “De aceea este nevoie ca Uniunea Europeana sa isi dezvolte relatiile cu potentialele tari sursa pentru Nabucco, precum Azerbaijan sau Turkmenistan. Deblocarea resurselor neexploatate si transportarea lor catre Europa vor fi elemente de importanta majora, pe masura ce Europa Centrala si de Vest se vor confrunta cu un deficit considerabil in aprovizionarea cu energie in urmatoarele doua decenii, iar pretul gazelor naturale va creste concomitent cu scaderea productiei interne”, a mai spus Christian Dolezal.
  • “Proiectul Nabucco a inregistrat un progres semnificativ anul trecut, o data cu demararea studiului de impact social si asupra mediului, semnarea scrisorii de mandat cu BERD, BEI si IFC, precum si inceperea activitatilor de proiectare a celor doua conducte de alimentare in Turcia si a procesului de precalificare pentru componentele necesare conductei. Toate aceste elemente sunt cruciale pentru dezvoltarea proiectului si demonstreaza faptul ca Nabucco este cel mai avansat din Coridorul Sudic”, mai sustin reprezentantii Nabucco

Nabucco este considerat un rival al gazoductului anuntat de Rusia, South Stream. Nabucco este noua punte de gaz intre Asia si Europa. Va conecta, in mod direct, regiunile cele mai bogate in gaze naturale, regiunea Caspica si Orientul Mijlociu, cu pietele de consum din Europa. Gazoductul va face legatura intre granita estica a Turciei si Baumgarten in Austria, trecand prin Bulgaria, Romania si Ungaria. Proiectul este evaluat la 7,9 miliarde de euro.

Actionarii Nabucco sunt: Bulgarian Energy Holding (Bulgaria), Botas (Turcia), MOL (Ungaria), OMV (Austria), RWE (Germania) si Transgaz (Romania). Fiecare actionar detine o participatie egala de 16,67% din Nabucco Gas Pipeline International GmbH. Actionarii sunt cei responsabili pentru negocierea contractelor de aprovizionare cu gaze naturale. Nabucco Gas Pipeline International GmbH (NIC) a fost infiintata la 24 iunie 2004 pentru a dezvolta, a construi si a opera conducta Nabucco.

Demararea lucrarilor de constructie la acest proiect, care a suferit deja amanari repetate, era programata pentru 2012, urmand ca primele livrari sa aiba loc in 2014-2015.

Proiectul South Stream South Stream a fost initiat de Gazprom si compania italiana ENI, iar compania franceza EDF ar putea, de asemenea, sa se alature in calitate de actionar. In aceasta situatie, Gazprom si ENI ar detine fiecare cate o pondere de 40%, iar EDF 20%. Proiectul este vazut ca un concurent pentru proiectul Nabucco  sponsorizat de UE care incearca, astfel, sa scape de dependenta fata de Rusia. Costurile proiectului, estimate la 19-24 miliarde de euro, sunt o problema importanta in statele de tranzit deoarece acestea nu ar avea nici bani pentru finantarea sectiunilor de pe teritoriul lor.

South Stream ar trebui sa fie gata pana in 2015. Conducta va transporta 63 miliarde metri cubi de gaze naturale anual, aproximativ 35% din totalul exporturilor anuale realizate de Rusia catre Europa.

money.ro: Eni: Nabucco şi South Stream nu pot fuziona

Proiectele de gaze naturale Nabucco, sprijinit de Uniunea Europeană, şi South Stream, al Rusiei, nu pot fuziona deoarece cel european este în întârziere, a afirmat directorul general al grupului italian Eni, Paolo Scaroni, citat de Bloomberg.

“Este imposibil să ai sinergii cu ceva ce nu există”, a spus Scaroni într-un interviu acordat publicaţiei La Stampa. Declaraţiile lui vin după ce ambasadorul SUA în Italia, David Thorne, a afirmat că Nabucco şi South Stream ar putea fuziona.

Eni a fost interesat în trecut de fuzionarea celor două proiecte pentru reducerea costurilor.

South Stream, dezvoltat de grupul rus Gazprom şi Eni, vizează transportul de gaze spre Europa pe sub Marea Neagră, prin Bulgaria. Gazoductul urmează să fie finalizat în 2015 şi va avea o capacitate de 63 de miliarde de metri cubi de gaze pe an.

Gazoductul rusesc concurează Nabucco, investiţie evaluată la 7,9 miliarde euro, care va alimenta pieţele din Europa cu gaze naturale din regiunea Caspică şi Orientul Mijlociu. Proiectul, cu o capacitate de aproximativ 30 de miliarde de metri cubi, este derulat de un consorţiu format din companiile Botas (Turcia), Bulgarian Energy Holding (Bulgaria), MOL (Ungaria), OMV (Austria), RWE (Germania), Transgaz (România).

Construcţia Nabucco ar trebui să înceapă în 2012, urmând ca gazoductul să fie dat în folosinţă trei ani mai târziu. Primele acorduri cu furnizorii de gaze ar putea fi încheiate până la jumătatea acestui an.

Gandul: Eni: Nabucco şi South Stream nu pot fuziona

Proiectele de gaze naturale Nabucco, sprijinit de Uniunea Europeană, şi South Stream, al Rusiei, nu pot fuziona deoarece cel european este în întârziere, a afirmat directorul general al grupului italian Eni, Paolo Scaroni, citat de Bloomberg.

“Este imposibil să ai sinergii cu ceva ce nu există”, a spus Scaroni într-un interviu acordat publicaţiei La Stampa. Declaraţiile lui vin după ce ambasadorul SUA în Italia, David Thorne, a afirmat că Nabucco şi South Stream ar putea fuziona.

Eni a fost interesat în trecut de fuzionarea celor două proiecte pentru reducerea costurilor.

South Stream, dezvoltat de grupul rus Gazprom şi Eni, vizează transportul de gaze spre Europa pe sub Marea Neagră, prin Bulgaria. Gazoductul urmează să fie finalizat în 2015 şi va avea o capacitate de 63 de miliarde de metri cubi de gaze pe an.

Gazoductul rusesc concurează Nabucco, investiţie evaluată la 7,9 miliarde euro, care va alimenta pieţele din Europa cu gaze naturale din regiunea Caspică şi Orientul Mijlociu. Proiectul, cu o capacitate de aproximativ 30 de miliarde de metri cubi, este derulat de un consorţiu format din companiile Botas (Turcia), Bulgarian Energy Holding (Bulgaria), MOL (Ungaria), OMV (Austria), RWE (Germania), Transgaz (România).

Construcţia Nabucco ar trebui să înceapă în 2012, urmând ca gazoductul să fie dat în folosinţă trei ani mai târziu. Primele acorduri cu furnizorii de gaze ar putea fi încheiate până la jumătatea acestui an.

Bursa: “Armax Gaz” îşi face intrarea în Turcia cu un contract de peste cinci milioane de euro

Mircea Simion Vescan, preşedinte “Armax”: “Este primul pas pe drumul afirmării pe pieţele internaţionale”
Producătorul de echipament pentru industria energetică, “Armax Gaz” Mediaş (simbol ARAX), a reuşit să îşi facă intrarea pe piaţa infrastructurii energetice din Turcia, câştigând un contract de 5,4 milioane de euro cu “Turkiye Petrolleri Anonim Ortakligi” (TPAO), potrivit informaţiilor furnizate de conducerea “Armax”. Contractul, obţinut în urma unei licitaţii desfăşurată anul trecut, constă în realizarea a două staţii de uscare de gaze naturale.
TPAO este o companie petrolieră controlată de statul turc, cu operaţiuni în zona Mării Caspice, a Mării Negre, dar şi în Orientul Mijlociu sau Africa de Nord, prin subsidiarele sale.
“Estimez că vom finaliza contractul în prima parte a primului trimestru al anului, moment în care vom încasa şi banii aferenţi”, a declarat, pentru ziarul “BURSA”, Mircea Simion Vescan, preşedintele-director general al societăţii, adăugând: “Lucrăm de circa două luni pentru onorarea acestui contract, deja suntem pe ultima sută de metri în finalizarea lui. Valoarea contractului se va reflecta în cifra de afaceri pe acest an”.
Licitaţia câştigată în Turcia satisface una dintre ambiţiile conducerii “Armax”, respectiv ieşirea companiei pe pieţele străine. Cum TPAO este o companie cu operaţiuni extinse pe trei continente, este lesne de înţeles valoarea strategică pe care contractul din Turcia o are pentru “Armax”.
“Contractul din Turcia este primul contract substanţial de acest tip şi reprezintă primul pas pe drumul afirmării companiei pe pieţele internaţionale”, a mai spus Simion Vescan.
La începutul anului trecut, “Armax Gaz” a fost desemnat câştigătorul a patru contracte-cadru în valoare de 205,35 milioane de lei (aproximativ 50 de milioane de euro), în urma unei licitaţii organizate de “Transgaz”. Contractele se întind pe o durată de patru ani. Imediat după anunţul licitaţiei, Vescan a declarat că se pregăteşte să participe la o licitaţie importantă în străinătate, însă mai multe detalii despre planurile internaţionale ale companiei au ieşit la suprafaţă abia în urmă cu câteva săptămâni.
Preşedintele “Armax” speră că licitaţia câştigată în Turcia va convinge autorităţile de aici asupra valorii companiei sale, atunci când va participa şi la licitaţii interne: “Din punctul de vedere al strategiei de afaceri, acest moment confirmă la nivel internaţional superioritatea soluţiilor noastre în comparaţie cu ale unor competitori care, altfel, în România, câştigă uneori teren în faţa noastră, în condiţii pe care le apreciez drept nu tocmai loiale”, a mai precizat Ves-can, fără să menţioneze, însă, care au fost companiile cu care a concurat “Armax” pentru contractul din Turcia.
“Armax Gaz” este listată pe segmentul Rasdaq al Bursei de Valori Bucureşti, având o capitalizare de 93,63 milioane de lei, potrivit preţului de 0,1577 lei/acţiune înregistrat în şedinţa bursieră de ieri. Mircea Simion Vescan are o participaţie de 39,42% din acţiunile ARAX. Conducerea companiei a anunţat, recent, că “Armax Gaz” va promova pe piaţa reglementată.
“Armax Gaz” a obţinut, în primele şase luni ale anului, un profit de 4,22 milioane de lei, comparativ cu 2,03 milioane de lei, cât a raportat în primele şase luni ale anului trecut.
Afacerile societăţii au sporit, în primul semestru al anului trecut, cu 140% faţă de perioada similară din 2009, la 56,26 milioane de lei, pe fondul creşterii producţiei vândute cu 102,59%, se arată într-un raport transmis de reprezentanţii societăţii. Producţia vândută a fost de 43,21 milioane de lei.

money.ro: Petroliştii ne-au făcut benzina mai scumpă decât în Germania. Nu statul e de vină

Preţul, fără taxe, al carburanţilor vânduţi în România este mai mare decât cel din Marea Britanie, Germania sau Austria.

1.000 de litri de benzină Premium 95 costau, la 3 ianuarie, 583 de euro, în România, preţ fără taxe, potrivit Oil Bulletin,serviciu al Directoratului pentru Energie al Comisiei Europene. Conform aceleiaşi surse, preţul pentru 1.000 de litri de carburant fără taxe, este de 540 de euro, în Austria (ţara mamă a celei mai mari companii petroliere româneşti, Petrom) şi de 580 de euro, în Germania. De asemenea, benzina fără taxe este mai ieftină decât în România şi în Irlanda (525 de euro), Polonia (569 de euro), Slovenia (570 de euro), Suedia (571 de euro) şi chiar Marea Britanie (549 de euro)

Situaţia este asemănătoare şi în cazul motorinei. Pentru sortimentul luat în calcul de Oil Bulletin, preţul fără taxe din România este de 625 de euro la 1.000 de litri, nivel mai ridicat decât cel din Austria, Franţa, Irlanda, Polonia, Slovenia sau Marea Britanie.

Preţul fără taxe nu are, evident, prea multă relevanţă pentru cei care alimentează la pompă (preţul final, cu taxe, este, într-adevăr printre cele mai mici din Europa) dar el este relevant pentru a ilustra politica firmelor petroliere, care spun, în repetate rânduri că stabilesc preţurile funcţie de condiţiile de piaţă şi de cotaţiile produselor petroliere.

Cum e cu cotaţia

În Austria, pe care am luat-o ca referinţă tocmai pentru că de acolo este OMV, la jumătatea anului (5 iulie), preţul fără taxe era de 519 euro la 1.000 de litri. Acum este 540, deci cu doar 4% mai scumpă. În România, la jumătatea anului (tot 5 iulie) preţul fără taxe era de 541 de euro. Acum este 583, deci cu peste 7% mai mare, deci ajustarea în funcţie de cotaţii se pare că s-a făcut într-un fel în Austria şi altfel în România.

Cursul de schimb valutar, un alt motiv pentru care carburanţii s-au scumpit foarte mult în România, este irelevant în cazul comparaţiei de faţă.

Pierderile pe rafinare

Unul dintre argumentele invocate de petrolişti sunt marjele mici de rafinare. Însă, România este şi producător de ţiţei (situaţie destul de rară în Europa). Petrom extrage ţiţei din România la un cost de 16 dolari barilul, iar diferenţa până la preţul de cotaţie (apropiat de cel cu care intră ţiţeiul în rafinărie) reprezintă profit pe segmentul de producţie. În primele nouă luni ale anului, profitul EBIT pe segmentul de explorare şi producţie a fost de 2,3 miliarde de lei. Nimeni nu se aşteaptă ca acest profit să fie “topit” în preţuri mai mici, dar asta arată că argumentul pierderilor pe sectorul de rafinare ar trebui vânturat mai rar, mai ales în cazul companiilor intregrate.

Condiţiile de piaţă

Deşi piaţa este liberă iar Consiliul Concurenţei nu a dovedit până acum înţelegeri de tip cartel, practica arată că în multe cazuri, preţurile cresc la operatorii mari, cam în acelaşi timp şi cu valori apropiate, argumentul invocat fiind în linii mari acelaşi: cotaţia. Piaţa este făcută aşadar de cei trei mari jucători, Petrom, Rompetrol şi Lukoil, primul folosind preponderent ţiţei autohton, celelalte exclusiv ţiţei din import.

Taxele

În ciuda fiscalităţii crâncene, comparaţia cu Europa arată că România stă ceva mai bine, încă, la acest capitol. Astfel, dacă la noi în preţul final, de 1.168 de euro la 1.000 de litri de benzină, taxele reprezintă 50%, în Austria, din preţul final de 1.278 de euro, taxele reprezintă aproape 58%. Situaţia nu este nouă, dar, când au crescut TVA sau accizele, companiile petroliere au crescut preţurile la pompă şi nu au operat o reducere a propriilor preţuri.

MONEY.ro a solicitat primilor doi actori de pe piaţa distribuţiei de carburant o opinie referitoare la preţurile fără taxe. Pe măsură ce opiniile ne vor fi transmise, le vom publica.

Tags: , , ,

Comments are closed.

September 2017
M T W T F S S
« Aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Site Metter