Revista Presei Pe Energie 1 octombrie 2012

2012/10/01

Hotnews: Seful OMV: Nabucco ar trebui sa transporte inclusiv gazele din Marea Neagra

Intr-un interviu acordat revistei de limba germana “Manager”, CEO-ul OMV Gerhard Roiss vorbeste despre marimea zacamintelor din Marea Neagra sustinand ca rezervele de gaze sunt “gigantice” in aceasta zona: “In Romania vom vedea o crestere uriasa, in Marea Neagra am gasit o rezerva gigantica de petrol si gaz, o descoperire de importanta mondiala”.

Seful OMV este preocupat de gasirea unei rute de transport pentru gazele recent descoperite si este de parere ca Nabucco ar putea fi utilizat nu doar pentru livrarea gazelor din Azerbaidjan (zacamantul Shah-Deniz) spre Europa, ci si pentru cele extrase din Marea Neagra.

In acest context, Roiss nu este ingrijorat de amanarea repetata a demararii constructiei gazoductului deoarece livrarea gazului din Marea Neagra spre Europa ar putea incepe abia din 2020 si “nu are nici un rost sa decidem in graba soarta Nabucco”.

Romania Libera: Şeful OMV: rezervele de gaze din Marea Neagră, „gigantice”

Într-un interviu acordat revistei de limbă germană „Manager”, CEO-ul OMV Gerhard Roiss vorbeşte despre mărimea zăcămintelor din Marea Neagră, posibila lor rută de transport spre Europa şi exploatarea gazelor de şist în contextul inexistenţei unei politici energetice comune în UE.

Întrebat dacă OMV poate ţine pasul cu coloşi precum Exxon or Shell în industria petrolului, Roiss subliniază prudent că nu şi-a propus să schimbe cu compania “sa” (sugestiv, interviul despre OMV se intitulează “Acesta este copilul meu”) ierarhiile din industrie, mai ales că “două treimi din producţia OMV vine din numai două ţări – Austria şi România”, dar răspunde tranşant când este întrebat despre dimensiunea noilor descoperiri din Marea Neagră (“în România vom vedea o creştere uriaşă, în Marea Neagră am găsit o rezervă gigantică de petrol şi gaz, o descoperire de importanţă mondială”).

Şeful OMV este preocupat de găsirea unei rute de transport pentru gazele recent descoperite şi este de părere că Nabucco ar putea fi utilizat nu doar pentru livrarea gazelor din Azerbaidjan (zăcământul Shah-Deniz) spre Europa, ci şi pentru cele extrase din Marea Neagră.

În acest context, Roiss nu este îngrijorat de amânarea repetată a demarării construcţiei gazoductului deoarece livrarea gazului din Marea Neagră spre Europa ar putea începe abia din 2020 şi “nu are nici un rost să decidem în grabă soarta Nabucco”.

Citeşte şi EDITORIALUL lui Dan Cristian Turturică pe acest subiect:

“Gigantic” nu sună bine în rusă (Există o legătură între rezervele de gaze din Marea Neagră şi isteria Moscovei?)

În energie, Europa e o… grădină de zarzavat

Fiecare mare ţară europeană s-a focalizat pe câte un segment din piaţa energiei (“Franţa este cu atomul, Polonia mizează pe cărbune, Germania pe vânt şi soare”), iar gazele au presă proastă din cauza gazelor de şist, spune Roiss, deşi “soarta industriei depinde de gaze”. Marii consumatori de energie au început astfel să migreze înspre Statele Unite, unde preţul gazului a scăzut o dată cu boom-ul gazului de şist. “Europa deţine cea mai proastă poziţie din prisma costurilor, în timp ce  petrochimia americană a înviat, iar centralele pe gaze le înlocuiesc pe cele pe cărbune scăzând emisiile de dioxid de carbon” subliniază şeful OMV care indică nişte paşi de urmat. Europa trebuie să adopte o politică de comunicare cuprinzătoare, să impună standarde ecologice generoase şi să adopte o strategie energetică unitară la nivelul Uniunii pentru că în prezent, aceasta arată ca o “grădină de zarzavat”.

„Acesta este copilul meu”

În afacerea cu foraj concuraţi cu giganţi precum Exxon şi Shell. Cum credeţi că puteţi face faţă unei valori de bursă cu doar puţin mai mult de şapte miliarde de euro?

Roiss: Aceasta este o abordare greeşită. Noi nu concurăm cu uriaşii globali ai petrolului care forează oriunde în lume. Două treimi din producţia noastră provine din două ţări, respectiv Austria şi România. În cadrul OMV este implicat guvernul austriac, iar în cadrul companiei din România este implicat guvernul român. Deci, acestea sunt pieţe principale foarte stabile. Întrebarea însă se pune: dacă acolo putem creşte în continuare?

Şi, puteţi?

Roiss: În România am găsit în Marea Neagră o rezervă gigantică de petrol şi gaz, o descoperire de importanţă globală. Astfel că aici vom vedea o creştere uriaşă. În România am cumpărat cel mai mare operator de benzinării şi rafinării. Iar prin acest exemplu observăm că: noi deţinem nişa concernului European integrat. (…)

Poate acest stat lipsit de resurse (Austria – n.n.) – să finanţeze pe o perioadă mai lungă creşterea OMV?

 Roiss: Noi suntem importanţi pentru această ţară. Jumătate din gazul european din Rusia, vine prin nodul Baumgarten. Pe componenta de upstream, (…) OMV are o însemnătate strategică pentru întreaga Europă. Acesta este şi motivul pentru care statul este implicat şi aşa va rămâne. (…)

… ca gazul rusesc să se transporte prin Marea Neagră, nu este concurenţă pentru proiectul Nabucco?

Roiss: Ca parte  a noului nostru concept, Nabucco treebuie să se subordoneze nevoilor noastre strategice. Interesul nostru principal este să obţinem o rută de transport pentru gazul din Marea Neagră. Cu cantităţi adecvate vom putea alimenta Nabucco. (…)

Nu vă pierdeţi încet răbdarea? Proiectul este amânat la nesfârşit. Ne aminteşte din ce în ce mai puţin de opera lui Verdi – „Nabucco” şi din ce în ce mai mult de piesa de teatru „Aşteptându-l pe Godot”.

Roiss: Afirmaţia aceasta nu o pot accepta ca atare. Nu noi impunem un tempo, ci domeniul gazelor. Susţinerea cantităţilor corespunzătoare de gaze pentru piaţa europeană prin Marea Neagră, se va putea realiza abia din anul 2020. Iar Nabucco depinde de zăcământul de gaz Shah-Deniz din Azerbaidjan. Dacă vorbim despre o posibilitate de transport abia din anul 2020, sau chiar mai mult, atunci nu are niciun sens să ne decidem atât de devreme asupra proiectului Nabucco. (…)

Tags: , ,

Comments are closed.

September 2017
M T W T F S S
« Aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Site Metter