revista presei 3 septembrie

2009/09/03

money.ro: UE nu se mai teme de o penurie de gaz rusesc la iarnă

UE nu se mai teme de o penurie de gaz rusesc la iarnă, dar rămâne vigilentă, pentru a preveni eventuale întreruperi ale livrărilor legate de diferende ruso-ucrainene, a declarat miercuri comisarul european pentru energie, Andris Piebalgs.

Foto 1 (din 1)

“Vara a fost un succes” graţie acordului de la sfârşitul lunii iulie dintre Kiev şi instituţiile financiare internaţionale pentru ca Ucraina să-şi poată umple rezervoarele de gaz pentru la iarnă, a spus el.

Compania ucraineană Naftogaz a plătit la începutul lunii august ruşilor “întreaga factură”, a notat comisarul, care nu se aşteaptă la o problepă de plată pentru noul termen, septembrie.”Premierul ucrainean a spus că, din cauza crizei economice, Rusia nu va face Ucraina să plătească o amendă dacă ar cumpăra mai puţin gaz decât cantitatea înscrisă în contracte”, a precizat el.

În acest context, Piebalgs consideră că aprovizionarea europenilor este garantată pentru la iarnă. “Vom supravieţui”, cu atât mai mult cu cât încetinirea economică a dus la o cumpărare mai redusă de gaz mai ales din partea industriei din Europa, a explicat el.

“UE ar putea supravieţui 90 de zile” fără gaz rusesc, chiar dacă cele nouă state foarte dependente de aceste livrări ar fi în dificultate, a mai spus el.

La începutul lunii iulie, CE a recomandat statelor din UE să se pregătească pentru o nouă criză a gazului, făcându-şi rezerve. Un sfert din gazul consumat în UE provine din Rusia şi 80% din cantitate trece prin Ucraina. Diferendul ruso-ucrainean a dus în ianuarie la întreruperea pentru două săptămâni a livrărilor de gaz rusesc spre UE.

“Relaţiile dintre Rusia şi Ucraina mai au probleme care justifică aplicarea principiului precauţiei”, a mai spus Piebalgs, care se declară dispus, dacă va fi nevoie, să trimită experţi în gaz în Rusia şi Ucraina. “CE rămâne vigilentă, pentru a se asigura că UE nu este afectată de o nouă întrerupere” a livrărilor de gaz, a adăugat el.

“O nouă criză ar fi un dezastru în rândul opiniei publice şi nu ne-o permitem”, a conchis comisarul.

Hotnews.ro: Prioritatile politicii externe: Nabucco, parteneriat special cu Turcia si Polonia, sustinerea demersului Serbiei la CIJ si o diplomatie puternica in Asia Centrala

Consolidarea parteneriatelor strategice cu SUA si Franta, Nabucco, parteneriate speciale cu Turcia si Polonia, includerea Moldovei in pachetul balcanilor de Vest privind aderarea la UE, sustinerea demersului Serbiei la CIJ privind Kosovo si o diplomatie puternica in Asia Centrala sunt prioritatile Romaniei privind politica externa, le-a zis presedintele Traian Basescu diplomatilor romani prezenti la Bucuresti. Unele sunt mai vechi, altele s-au nuantat, dar Basescu asteapta de la ambasadori o indeplinire a acestora.

Obiectivele enuntate de presedinte in discursul sau:

Parteneriatele cu SUA si Franta

Obiectivele pe parteneriatele strategice sunt doua, de cea mai mare valoare in momentul de fata: cel cu Statele Unite si cel cu Franta, care se dezvolta extrem de rapid. (…) La partenerul american au fost alegeri, la noi vor fi alegeri. Noi avem deja pregatita lista obiectivelor comune spre a fi discutate cu partea americana atunci cand lucrurile vor fi stabilite din punct de vedere al realizarii unei intalniri la varf. Obiectivele au fost insa comunicate prin Departamentul de Stat, dar si prin ambasada de aici. Sunt in analiza la Washington si vom vedea care va fi lista a ceea ce ne propunem in comun in perioada anilor urmatori. Probabil ca acest lucru va putea fi definitivat si transat dupa ce se produc alegerile prezidentiale si in Romania.

Franta ne-a devenit partenerul cel mai solid in interiorul Uniunii Europene si ca efect al semnarii Parteneriatului Strategic la Bucuresti cu presedintele Sarkozy, un parteneriat care se dezvolta pe toate palierele: politic, economic, militar, in toate zonele de interes si nu numai pe zona cooperarii in interiorul Uniunii Europene, ci si in NATO, dar si in organizatii internationale.

Si va rog sa tineti cont toti, indiferent in ce capitale va aflati, ca, in mod egal, Statele Unite si Franta ne sunt parteneri strategici si avem interese, precum si celelalte state au interese legate de relatia cu Romania”.

Nabucco

Ambasadorilor din Europa le este cunoscut ca la penultima intalnire a Consiliului European, pur si simplu Nabucco se scosese din lista de prioritati. A fost pozitia foarte energica a Romaniei cand s-a obtinut nu numai reintroducerea pe lista de prioritati a proiectului Nabucco, dar si finantarea proiectarii pentru acest gazoduct. Si iata ca el a devenit realitate. As vrea sa felicit diplomatia romaneasca pentru lipsa de oscilatii in acest proiect, Romania dovedindu-se extrem de consecventa si serioasa.

De altfel, si la Nabucco, cand ramasesem singuri, mai eram noi si Statele Unite care vorbeau de proiectul Nabucco, in rest toata lumea plecase pe alte directii si semnau intr-o veselie acorduri.

Nu trebuie cazut in plasa celor care spun da, s-a semnat proiectul, dar unde-i gazul? Gazul exista. Exista gaz pentru Nabucco si in Iran, si in Irak, si in Turkmenistan, in zona Caspica, slava Domnului, conducta sa fie! Conducta sa fie! Pentru ca povestea: este, dar nu-i gazul, este povestea celor care nu stiu. Sa nu uitam si Egiptul, care a ajuns deja cu o conducta pe teritoriul Turciei si are resurse sa contribuie cu parte din gazul necesar functionarii Nabucco. Deci, diplomatii din aceste tari au ca mandat un contact continuu cu autoritatile – si repet tarile: Iran, Irak, Egipt, Turkmenistan, Kazahstan, zona Caspica, Azerbaidjan – au ca mandat sa fie in contact pe aceasta tema, pe contractarea gazului pentru Nabucco, ca un mandat permenent, si depistarea largimii disponibilitatilor fiecarui guvern de a se implica in proiectul Nabucco.

Exista multe voci, mai ales din partea rusa, care sustin ca Nabucco este un proiect politic impotriva Rusiei si ca nu este realizabil din moment ce nu exista sursa de gaz pentru umplerea conductei. pe de alta parte, UE a curtat statele Asiei Centrale pentru a asigura gazul pentru proiect. Unul dintre ele este Turkmenistanul. Liderul turkmen, Gurbangula Berdymuhamedov, a asigurat Bruxelles-ul de disponibilitatea Ashabadului de a furniza gaz turkmen pentru proiectul Nabucco, iar specialisti rusi sustineau ca Romania vrea sa fie mediatorul relatiei UE-Turkmenistan, rol pe care vroia sa si-l asume si Germania.

Parteneriate cu Turcia si Polonia

Se urmareste realizarea unor parteneriate extrem de solide cu Polonia si Turcia. Cel cu Polonia a fost discutat deja de mine cu Presedintele polonez, cel cu Turcia a fost discutat deja la nivelul ministrilor de externe. Sunt tari extrem de importante care ne pot fi parteneri si avem foarte multe obiective comune. De aceea, Polonia, Turcia sunt tari nu numai cu o deschidere foarte mare catre un parteneriat cu Romania, dar si tari cu care avem interese comune pe diverse paliere – si politice, si economice.

Turcia devine un jucator important in regiunea Marii Negre si vrea sa devina si un hub energetic. Acordurile pe domeniul energiei incheiate de curand cu Rusia indica marile ambitii regionale ale Ankarei, care se extind dincolo de traditionala cooperare cu aliatii sai occidentali. Ar fi putut fi un competitor al Romaniei privind rolul primordial la Marea Neagra, insa se pare ca e pe cale sa castige competitia. Romania are excelente relatii economice, dar ele nu s-au concretizat politic.

In privinta Poloniei, ea este cea mai importanta tara a UE din randul noilor state membre si a fost si ea un rival al Romaniei, care a castiga in fata noastra. Este vorba despre initiativele privind vecinatatea estica UE, o zona de maxim interes si pentru Romania. Romania a vorbit mult despre o politica privind vecinii din est, despre sinergia la Marea Neagra, rezultata din interesul pentru Republica Moldova, insa Polonia i-a luat-o inainte si a avut, sustinuta de Suedia, initiativa Parteneriatului Estic.

Includerea Moldovei in pachetul Balcanilor de Vest intr-o viitoare extindere a UE

Diplomatii romani trebuie sa stie ca efortul major este sa ii convingem pe partenerii si aliatii nostri europeni ca Republica Moldova trebuie asezata in pachetul Balcani de Vest, atunci cand se vorbeste de viitoarele extinderi. Noi avem din acest punct de vedere mai bine de patru ani de insistente. Este evident ca usor, usor, partenerii europeni incep sa inteleaga si motivatiile si interesele nu numai ale Uniunii Europene, dar si ale Republicii Moldova de a fi integrata, atunci cand va fi pregatita, in Uniunea Europeana. Marea eroare care s-ar putea face ar fi sa se trateze problema Balcanilor de Vest uitand Moldova si pe urma sa luam un pachet de masuri pentru a corecta ceea ce putea fi facut bine de la inceput. Republica Moldova nu poate fi lasata in pachetul cu Ucraina, care si ea are aspiratii europene. Ar fi o mare eroare.

Romania a sustinut intens aceasta idee, insa in ultima perioada de timp disparuse din pozitiile Romaniei exprimate la UE aceasta idee. Ea este reluata de presedinte, insa surse europene din Directoratul Extindere au spus, intr-o discutie cu HotNews.ro de la inceputul anului, ca este un obiectiv aproape imposibil, intrucat nu exista inca o solutie de aderare pentru Balcanii de Vest, cu exceptia Croatiei, iar Moldova este diferita ca specific de tarile din acea regiune si probabil ca tarilor din estul UE, Moldova, Ucraina, tarilor din Asia Centrala, Georgia, li se va oferi o forma de cooperare stransa, dar nu calitatea de membru.

Infiintarea unei agentii de acordare a cetateniei

Aici as face o mentiune, pentru ca a venit vorba de Republica Moldova, nu vreau intr-un moment in care se vorbeste de reducerea agentiilor, sa vin cu o propunere impotriva sensului pe care Guvernul il da reformarii statului, dar exprim punctul de vedere in fata dumneavoastra ca ar trebui sa cream rapid o agentie pentru acordarea cetateniei. Deja este evident ca structurile care functioneaza in momentul de fata, pe langa Ministerul Justitiei, nu pot face fata numarului mare de solicitari de acordare a cetateniei celor care si-au pierdut cetatenia fara vointa lor, a acelora si a familiilor lor, pana la gradul trei.

Presedintele reia tema cetateniei in contextul discutiei despre Republica Moldova si sustine necesitatea existentei unei modalitati de a acorda cetatenie cat mai multor solicitanti. In urma evenimentelor din aprilie, presedintele a spus ca Romania va acorda cetatenie unui milion de moldoveni, ca exista opt sute de mii de cereri in acest sens. declaratia sa a suscitat ingrijorare la Bruxelles si reactii din partea presedintiei UE, detinuta la acel moment de Cehia. Ministrul roman de externe a explicat in CAGRE ca nu exista motiv de ingrijorare, mai ales ca Romania este logistic incapabila sa ia o astfel de masura.

Sustinerea Serbiei la Curtea Internationala de Justitie

Romania va sustine la CIJ demersul Serbiei si, domnule ministru Aurescu, daca puteti contacta Belgradul daca au nevoie de asistenta, consultanta va rog sa o puneti la dispozitie avand in vedere experienta  noastra la CIJ, dar si credibilitatea pe care o avem atunci cand sustinem ca nu se pot face amputari teritoriale pe niciun criteriu. In demersul Serbiei la Curtea Internationala de Justitie de la Haga, as vrea ca Serbia sa aiba in Romania un partener.

Romania, alaturi de Spania, Slovacia, Cipru si Grecia, nu a recunoscut independenta Kosovo. Adunarea Generala a ONU a aprobat cererea Serbiei de a sesiza Curtea Internationala de Justitie cu privire la legalitatea independentei Kosovo, iar Curtea urmeaza sa se pronunte intr-un an sau doi. Adunarea Generala a decis sa ceara avizul consultativ al Curtii Internationale de Justitie pentru a stabili daca declaratia unilaterala a independentei institutiilor provizorii ale administratiei autonome a Kosovo este conforma cu dreptul international.

Diplomatie puternica in Asia Centrala

Domnilor diplomati, viata in Europa este frumoasa si trebuie sa va spun ca apreciez devotamentul dumneavoastra pentru capitalele europene: Londra, Paris, Berlin, Bruxelles, Haga. Sunt capitale superbe, dar avem nevoie de diplomati in Azerbaidjan, in Kazahstan, in Turkmenistan. Am mai abordat acest subiect. Plecati de la realitatea ca orice sef de stat si de guvern se intalneste, la fiecare trei luni, cu toti sefii de stat si de guvern din Uniunea Europeana. Cand avem o problama dificila o transam acolo. (…) Va rog sa intelegeti ca avem nevoie de un efort diplomatic major in Asia Centrala. (…)

Stiu reticenta care exista de a ne duce la post in astfel de capitale, dar vreau sa va atentionez ca aveti obligatia, ca diplomati, sa acceptati aceste posturi si personalul din ambasade sa fie dimensionat corespunzator indeplinirii misiunilor de consolidare a relatiilor politice si economice cu aceste tari. Repet, inteleg retinerile diplomatilor de a se duce la post, si nu ma refer numai la ambasadori, in astfel de tari. Va pot spune ca sunt tari cu o evolutie extraordinara, pentru cei care nu stiu, si ca pretuiesc foarte mult acei diplomati care vor intelege interesele nationale si isi vor face misiunea la posturi care nu sunt chiar in inima Europei, ci in inima Asiei. Asupra acestui aspect v-am atentionat de cativa ani.

Presedintele reia implicit o critica la adresa diplomatilor, in fata lor, o critica pe care a facut-o mai intai intr-un interviu la RRA la sfarsitul lunii iulie. Ministrul de externe a anuntat, imediat dupa acele critici, reducerea a 55 de posturi din Europa Occidentala, tocmai in ideea suplimentarii personalului diplomatic in ambasadele din tarile Asiei Centrale. Faptul ca avem oficii diplomatice in toata Asia Centrala a reprezentat un argument foarte serios atunci cand s-a pus problema substantierii demersului nostru privind incheierea acordului pentru Nabucco si atunci cand se vorbeste de rolul pe care Romania il are in dialogul la Marea Neagra.

Orientul Mijlociu

Ati observat probabil ca am avut vizite si ale sefilor de stat din Orientul Mijlociu la Bucuresti si ale mele in Orientul Mijlociu. Va pot spune de la nivelul sefilor de stat ca exista un foarte mare nivel de incredere in Romania in aceasta regiune. Personal, va pot spune ca am deslusit foarte bine din discutiile cu sefii de stat si de guvern din aceasta regiune care sunt blocajele, nu acuz pe nimeni, niciun stat, dar va spun si dumneavoastra cuvantul de ordine pentru a se face progrese in Orientul Mijlociu, in procesul de pace, este ca nimeni sa nu mai puna preconditii. (…) Si  va dau un exemplu ca sa fie lucrurile limpezi, sa nu existe confuzii: un stat cere altui stat da putem incepe negocierile daca se elibereaza Inaltimile Golan. Cine se poate gindi ca acesta nu este primul punct de discutii atunci cand se asaza la masa. Sigur ca este primul punct de discutii. De ce sa pui preconditii lucruri care sunt subiect de negociere si de rezolvare. Aruncarea preconditiilor este unul din elementele  de blocaj. Si este una din concluziile pe care le-am tras si le-am comunicat si aliatilor prietenilor nostri dupa ce am vizitat toate statele din Orientul Mijlociu

Relatia cu Rusia si China

Relatia cu Rusia, relatia cu China, nu exista nicio modificare in abordarea noastra, sunt relatii traditionale, exceptionale cu China, la nivel politic, stam mult mai rau la nivel economic, avem un deficit de balanta comerciala de peste doua miliarde de euro si aici problema nu este numai la vigoarea economiei chineze, ci este si la lipsa noastra de interes de a diminua deficitul balantei de plati cu China pentru ca, dupa discutiile pe care le-am avut cu presedintele chinez, trei delegatii au venit la Ministerul Economiei pentru a intreba ce putem sa exportam pentru ca s-au inteles presedintii nostri sa echilibram balanta de plati. Sigur ca au fost tratati cum au fost tratati, li s-a explicat cat de privatizata este economia noastra si au plecat inapoi, desi aveau de la Guvernul chinez misiune sa gaseasca solutii de crestere a importurilor din Romania catre China. A fost greu sa stranga cineva comunitatea de afaceri, sa le arate oportunitatile de export, pur si simplu au fost tratati cu lipsa de respect pentru interesul nostru.

Rusia – relatia pragmatica, traditionala si nevoia de a creste nivelul de incredere intre cele doua tari este deosebita. Au existat si niste incidente diplomatice in ultima perioada, dar noi nu le consideram specifice relatiei romano-ruse si ne dorim un parteneriat de pe pozitii de egalitate cu Federatia Rusa, nu de egalitate ca forta economica, nu de egalitate ca forta militara, nu de egalitate ca influenta in lume, dar relatiile noastre trebuie sa fie bazate pe respectul interesului celuilalt si noi suntem gata sa respectam interesele Federatiei Ruse cu conditia ca si ale noastre sa fie deplin respectate.

Orice ar fi facut Romania, optiunea sa catre Occident dupa caderea comunismului a situat-o pe pozitii antagonice fata de Rusia. Prin urmare, Moscova a sanctionat-o atat politic, cat si economic. Acum Rusia este interesata economic de Romania, dar, asa cum spun multi analisti, vrea sa intre in Romania pe usa din fata, punand conditii si aratand ca face un gest de marinimie fata de Romania. Romania trebuie sa fie pregatita sa ceara ceva in schimbul deschiderii economice, poate sprijinul in a deveni un actor regional important.


standard.ro: Băsescu: Există gaz pentru Nabucco

Există gaz pentru proiectul Nabucco în ţări precum Iran, Irak, Egipt, Turkmenistan, Kazahstan, Azerbaidjan, potrivit preşedintele Traian Băsescu, citat de agenţiile de ştiri. Acesta le-a cerut recent diplomaţilor români să facă eforturi pentru a crea mediul în care consorţiul să contracteze integral cantitatea de gaz necesară.

“Nu trebuie căzut în plasa celor care spun: «Da, s-a semnat proiectul, dar unde e gazul?». Gazul există, există gaz pentru Nabucco şi în Iran, şi în Irak, şi în Turkmenistan, în zona Caspică – Slavă Domnului – conducta să fie. Să nu uităm şi Egiptul, care a ajuns deja cu conducta pe teritoriul Turciei, şi are resurse să contribuie cu parte din gazul necesar funcţionării”, a afirmat Traian Băsescu în timpul reuniunii anuale a diplomaţiei româneşti, care a avut loc la Palatul Cotroceni. El a adăugat că, pe fond, contractarea gazului rămâne o problemă a companiilor care au format consorţiul.

Potrivit planurilor iniţiale ale consorţiului Nabucco, gazoductul ar urma să aibă ca ţări furnizoare, într-o primă fază, Azerbaidjan, Turkmenistan şi Kazahstan, iar mai târziu să fie luate în considerare şi Iran sau Irak, pentru o capacitate de 31 miliarde de metri cubi.

Din compania de proiect fac parte Botaş (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria), Transgaz (România), Mol (Ungaria), OMV (Austria) şi, din 2008, RWE (Germania), fiecare deţinând o cotă de 16,67% din proiectul Nabucco.

Conform ultimelor calcule, investiţia ar urma să se ridice la aproximativ 7,9 miliarde de euro. Gazoductul Nabucco va avea o lungime de 3.300 km şi o capacitate de transport de 31 miliarde de metri cubi.

ziare.com: Bulgaria ramane in South Stream

Bulgaria va decide pana in noiembrie asupra viitoarelor proiecte energetice in cadrul carora va coopera cu Rusia, fiind insa sigur ca va ramane asociata la South Stream, a anuntat miercuri premierul bulgar Boiko Borisov.

“Pana in noiembrie vom finaliza analiza noastra privind costurile (fiecarui proiect) si vom stabili care dintre acestea este rentabil”, a declarat Borissov la televiziunea nationala BNT.

Acesta a recunoscut ca omologul sau rus, Vladimir Putin, a “insistat” ca lucrurile sa fie stabilite cat mai rapid, in cursul unei intrevederi pe care cei doi oficiali au avut-o marti seara la Gdansk, in Polonia, cu ocazia participarii la comemorarea a 70 de ani de la inceputul celui de-al Doilea Razboi Mondial.

Ales in iulie, Borisov (centru-dreapta) s-a angajat sa revizuiasca trei dintre proiectele energetice majore in care s-a angajat cu Rusia fosta guvernare de centru-stanga: gazoductul South Stream, oleoductul Burgas-Alexandropolis si constructia unei noi centrale nucleare la Dunare, Belene.

Miercuri, Borisov a asigurat ca viitorul South Stream nu este amenintat, chiar daca Sofia este angajata si in proiectul euoropean concurent Nabucco.

“Nu exista nicio problema cu South Stream. Si Nabucco, si South Stream sunt bune pentru Bulgaria, dar South Stream se va realiza mai rapid si de aceea noi vom ramane asociati in acest proiect”, a subliniat premierul.

Pe de alta parte, oficialul bulgar a estimat ca preocuparile privind mediul la Burgas, in estul Bulgariei, ar putea influenta in mod defavorabil proiectul Burgas-Alexandropolis, stabilit in 2007 cu Rusia si Grecia.

In ceea ce priveste centrala nucleara de 2.000 de MW de la Belene, Bulgaria analizeaza posibilitatile prin care poate finanta acest proiect intr-o perioada de criza, dar si rentabilitatea acestei centrale in valoare de 4 miliarde de euro, a carei constructie a fost incredintata companiei rusa de stat Atomstroiexport si ale carei costuri ar fi crescut deja, potrivit expertilor.

Proiectul Nabucco prevede construirea unui gazoduct care va transporta anual pana la 31 de miliarde de metri cubi de gaz provenind din Asia Centrala in special spre Uniunea Europeana.

Ziua: Rusia ameninta Bulgaria cu suspendarea constructiei centralei nucleare de la Belene si a oleoductului Burgas-Alexandroupolis


Rusia ar putea renunta la realizarea mai multor megaproiecte energetice in Bulgaria, a avertizat premierul rus Vladimir Putin, la finalul convorbirilor purtate marti seara cu omologul sau bulgar, Boiko Borisov, cu ocazia participarii la ceremoniile consacrate implinirii a 70 de ani de la declansarea celui de-al doilea razboi mondial, relateaza Ria Novosti, citata de Agerpres.

Printre proiectele care ar putea sa cada figureaza centrala nucleara Belene si oleoductul Burgas-Alexandroupolis, intrucat, dupa cum a recunoscut Boiko Borisov, guvernul bulgar ”inca mai trebuie sa convinga opinia publica din tara de utilitatea celor doua obiective”. El a mai spus, potrivit ITAR-TASS, ca membrii cabinetului sau nu au avut pana acum posibilitatea sa ia cunostinta de toate detaliile acordurilor interguvernamentale ruso-bulgare, dar unii experti rusi considera ca in fata tonului dur al lui Putin, Borisov, care amenintase cu anularea aproape in totalitate a proiectelor energetice cu Moscova, a dat inapoi.
”Avem toata intelegerea fata de dorinta noului cabinet de la Sofia de a se familiariza cu toate detaliile acestor proiecte’, a remarcat Putin, asigurandu-l pe omologul sau bulgar ca ‘partea rusa poate facilita accesul la continutul tuturor documentelor bilaterale ruso-bulgare in cazul in care specialistii guvernului de la Sofia nu au putut pana acum sa se puna la curent, din anumite motive de ordin politic intern, cu textele respective”.
Putin a ridicat miza proiectelor energetice bilaterale, dand asigurari premierului Borisov ca acestea sunt destinate sa ‘ridice statutul Bulgariei la tara de tranzit importanta a resurselor energetice, ceea ce ii va oferi posibilitatea sa castige multi bani din taxe’. ”Daca insa din anumite cauze si in virtutea analizei pe care o veti face, guvernul dumneavoastra va considera ca un proiect sau altul nu corespunde intereselor bulgare, va asigur, stimate domn prim-ministru, Rusia va renunta la acestea, fara nicio consecinta in planul relatiilor noastre interstatale. Nu vom pune transpune in practica niciun proiect care nu convine Bulgariei. Vom merge pe alta cale. Rusia va rezolva aceasta problema gasind o alta solutie”, a afirmat Vladimir Putin, despre care se stie ca este un negociator dur. ”Spuneti-ne un simplu <<niet>> si vom suspenda toate proiectele pe care le derulam in Bulgaria” ”Singurul lucru pe care vi-l cerem in acest moment este sa va hotarati ce doriti. §i, daca se poate, cat mai repede posibil”, a mai spus Putin, denuntand in context trenarea negocierilor cu privire la oleoductul Burgas-Alexandroupolis, care dureaza de sapte ani. ”Este vorba de un oleoduct de numai 280 de km! Rusia a construit in acest rastimp o retea de conducte din Siberia Orientala pana la granita cu China pe o distanta de 1500 de km si in perioada urmatoare va construi alte 2000 de km de conducta, pana la Oceanul Pacific”, a spus el, adresandu-se premierului bulgar: ”Spuneti-ne un simplu <<niet>> si vom suspenda toate proiectele pe care le derulam in Bulgaria si inchidem definitiv problema”. ”La fel si in privinta tuturor celorlalte proiecte”, a exclamat premierul rus, pe un ton amenintator. Proiectul oleoductului Burgas-Alexandroupolis (280 km), in valoare de un miliard de euro, a fost conceput in 1993 de partea rusa si companii petroliere din Grecia, in scopul transportarii titeiului din Rusia, Azerbaidjan si Asia Centrala. Aceasta conducta ar urma sa permita transportul titeiului ocolind stramtorile Bosfor si Dardanele pe pietele din Europa de sud si vest. Capacitatea initiala a oleoductului ar urma sa fie de 35 milioane de tone de petrol brut, urmand sa creasca ulterior pana la 50 milioane tone pe an. Rusia detine 51% din participatiile consortiului care va construi conducta de petrol, Bulgaria si Grecia dispunand de cate 24,5% fiecare. La discutia cu Putin de la Sopot, Boiko Borisov, care declarat anterior ca Bulgaria si-ar putea revizui sau suspenda marile proiecte energetice cu Rusia, a subliniat ca guvernul de la Sofia isi mentine angajamentul in privinta South Stream, mentioneaza ITAR-TASS.

standard.ro: ANRE a aprobat creşterea tarifelor Transgaz

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a aprobat, de la 1 septembrie, majorări de tarife pentru transportatorul de stat de gaze naturale Transgaz Mediaş.
Astfel, componenta fixă pentru rezervarea capacităţii pentru servicii ferme este mai scumpă cu 22%, în timp ce componenta volumetrică pentru fiecare MWh transportat are un preţ mai mare cu 9%. Ordinul ANRE a fost publicat recent în Monitorul Oficial, iar tarifele s-au stabilit pe baza venitului total aferent anului trei al celei de-a doua perioade de reglementare, fiind în creştere faţă de anul doi al perioadei de reglementare cu aproximtiv 10%, potrivit unei informări a Transgaz.

Compania trebuia să beneficieze de majorarea de tarife de la 1 iulie şi anunţă că veniturile nerealizate prin intrarea în vigoare a noilor tarife cu o întârziere de două luni se vor recupera în anul următor al perioadei de reglementare. Noile tarife aprobate de ANRE pentru Transgaz sunt valabile în intervalul 1 septembrie 2009-30 iunie 2010.

Bloomberg: Iran Oil Minister Nominee to Aim for Gasoline Self-Sufficiency

Sept. 3 (Bloomberg) — Iranian Oil Minister-designate Masoud Mir-Kazemi said the Persian Gulf country should aim for “self-sufficiency” in gasoline production.

Mir-Kazemi made the remark during his confirmation hearing before parliament earlier today, according to a posting on parliament Web site today.

Iran, holder of the world’s second-largest oil and gas reserves, has insufficient refining capacity and relies on gasoline imports to meet domestic demand.

Parliament started debate on President Mahmoud Ahmadinejad’s ministerial nominees on Aug. 30. A vote of confidence on the proposed 21-member cabinet will take place within hours.

RIA Novosti: Gazprom to boost offshore gas reserves to 10 trln cu m by 2020

MOSCOW, September 2 (RIA Novosti) – Gazprom is planning to boost its offshore gas reserves by 5.6 trillion cubic meters to 10 trillion cubic meters by 2020, a deputy board chairman of the Russian energy giant said on Wednesday.

Valery Golubev said that Gazprom’s offshore gas reserves were currently estimated at 4.7 trillion cubic meters or 14% of the company’s total reserves.

“Until 2020, we’ll carry out a large volume of work on the shelf, drilling 100 exploratory wells. This will add 5.6 trillion cubic meters to Gazprom’s reserves,” Golubev said.

Gazprom will then have around 10 trillion category C1 offshore gas reserves, he said.

energia.gr: Putin Wants from Borisov Quick Decisions on Russia-Bulgaria Energy Projects

Russia’s Prime Minister, Vladimir Putin, has called upon his Bulgarian counterpart, Boyko Borisov, to make a decision on the realization of the joint energy projects as soon as possible.

Putin and Borisov met Tuesday night in Poland’s city of Gdansk after the remembrance ceremonies for the 70th year since the start of World War II. The main topic of the first meeting of the two black-belt Prime Ministers was the future of the three joint energy projects – the Burgas-Alexandroupolis oil pipeline, the South Stream gas transit pipeline, and the Belene Nuclear Power Plant.

The Russian Prime Minister told his Bulgarian counterpart that Russia would understand if for some reason Bulgaria decided to give up one of the projects, RIA Novosti reported.

“If for some reason your government discovers that some of the projects is not in Bulgaria’s interest, this will not cause any problems in our relations. We are going to discuss the projects that we are going to launch. We will find other projects for cooperation. The only thing that we are asking for is to have your answer as soon as possible,” Putin declared.

He cited as an example the Burgas-Alexandroupolis Oil Pipeline and the fact that the discussions for its construction had already dragged for seven years.

Putin also assured Borisov that Russia was ready to provide the Bulgarian government with all the necessary information on the three energy projects. He pointed out that the projects in question were aimed at boosting Bulgaria’s geopolitical status, and at creating new jobs in the country.

“We were unable to follow the course of the negotiations and did know the content of the agreements. This is probably why now we may have differences,” Borisov said referring to the fact that the actual contracts for the three energy projects are not open to the public.

Bulgaria’s Prime Minister, Boyko Borisov, made it clear he saw no issue with the realization of the South Stream gas transit pipeline, a Russian-sponsored rival to EU’s project Nabucco, as cited by Interfax. “There are no problems with us about South Stream,” he said.

However, Borisov also told Putin the planned construction of the Belene Nuclear Power Plant was the greatest matter of concern in Bulgaria.

Regarding the Burgas-Alexandroupolis oil pipeline the Bulgarian Prime Minister said it was fairly complicated because of environmental issues.

Borisov said that his government would likely become familiar with all documents on the three Russian-sponsored energy projects within one month. He thanked the Russian side for its readiness to send experts to Bulgaria, who would explain details of the bilateral agreements.

Bulgaria and Russia signed the agreements for the three above-mentioned energy projects in January 2008 during the visit of the then Russian President Putin to Sofia.

The projects have been supported ardently by Bulgaria’s Socialist President, Georgi Parvanov, and the former Prime Minister, Socialist Sergey Stanishev. Upon assuming office in July 2009, the GERB government of Boyko Borisov declared it would review all existing agreements and then make decisions on whether to go ahead with the projects.

energia.gr: Bulgaria To Decide On Energy Projects By November

Bulgaria is currently reviewing its participation in several major Russia-backed energy projects and will decide by November whether to go ahead with them, premier Boyko Borisov said Wednesday.

In an interview on state television BNT, Borisov said Russia was insisting Bulgaria decide quickly whether to go ahead with the South Stream gas pipeline, the Burgas-Alexandroupolis oil pipeline and a new nuclear plant at Belene.

Borisov spoke after meeting with his Russian counterpart, Vladimir Putin, in Poland on Tuesday on the sidelines of ceremonies marking the 70th anniversary of the outbreak of World War II.

“There are no problems with South Stream,” he said, referring to the pipeline that will pump Russian gas to Europe.

South Stream is seen as a rival project to the E.U.-backed Nabucco gas pipeline aimed at reducing Europe’s dependence on Russian gas.

“Both Nabucco and South Stream are good for Bulgaria, but South Stream can and will happen much faster and that is why we must maintain our participation there,” Borisov said.

Turning to the oil pipeline linking the Bulgarian port of Burgas to the Greek port of Alexandroupolis, the premier acknowledged people’s environmental concerns about the project, As for the planned new 2,000-megawatt nuclear plant at Belene on the Danube, Bulgaria will also reach a decision by November, Borisov said.

Bulgaria has already signed a contract with Russian company Atomstroyexport to build the EUR4 billion plant.

But it is currently considering dropping it due to rising costs and dwindling prospects for securing the necessary credit at a time of global crisis.

The new center-right government, which took office in July, is severely strapped for cash and is having to review major projects and overhaul its entire energy sector.

Bulgaria recently announced plans to break up its state-owned Bulgarian Energy Holding into its constituent companies – electricity utility NEK, the state gas provider Bulgargaz, its sole nuclear power plant at Kozloduy, the country’s largest coal mines Maritsa East and thermal power plant Maritsa East Two.

energia.gr: Croatia Wants S Stream Gas Pipe Through Its Territory

Croatia has proposed to Russia that the massive South Stream gas pipeline to Europe also passes through its territory, Prime Minister Jadranka Kosor was quoted as saying Wednesday.

“I presented [Russian Prime Minister Vladimir Putin] our proposal that the South Stream pipeline passes also through Croatia,” Kosor said in a Jutarnji List daily report.

Kosor was speaking after meeting Putin Tuesday in the Polish port city of Gdansk where they both attended ceremonies marking 70 years since the outbreak of World War II.

South Stream is on the drawing board with another project, Nord Stream, that Russia is developing, aimed at consolidating its commanding position in supplies of gas to Europe and avoiding problematic transit through Ukraine.

In 2008, Croatia consumed 3.4 billion cubic meters of natural gas. The former Yugoslav republic produces about 60% of its own natural gas while the remaining 40% is imported from Russia.

Earlier this year, Croatia was among countries hit when a fresh dispute over transit broke out between Russia and Ukraine.

worldpoliticsreview.com: Another Success and a New Challenge for Turkey’s Gas Diplomacy

Less than a month after making progress on the Nabucco pipeline deal, which has now secured half of the gas needed to fill it, Turkey signed another natural gas agreement in early August that will allow access into Turkish territorial waters to the South Stream pipeline. South Stream, a Russian-Italian venture, is designed to bring Russian gas to Bulgaria while bypassing troublesome transit countries on the route between the Russian Federation and the European Union. A few days later, Turkey also held discussions with the emir of Qatar, Hamad bin Khalifa Al-Thani, on pipeline and liquefied natural gas (LNG) projects, as well as with Syrian Petroleum Minister Sufian Al-Allao on network interconnections that may carry Egyptian natural gas to Turkey.

The agreements reveal Turkey’s bold strategy in gas diplomacy, particularly its determination to receive as much gas as possible regardless of the source. Part of this dash to gas is surely justifiable by growing domestic needs. Turkish consumption witnessed a tenfold increase between 1990 and 2006, boosted by 4.5 percent average annual GDP growth. An aggressive process of gasification of the country’s energy supply, led by state-owned giant BOTAS, also contributed to the increase.

However, Turkey’s aggressive pursuit of gas supplies can not be fully explained by domestic demand. Rather, it is clear that Turkey nurtures ambitions of becoming a gas-hub, exploiting its geographical position to take full political advantage of the regional gas-trading system. The details of the South Stream agreements are quite straightforward in this respect, with the establishment of a consortium to build a new pipeline across the Anatolian Peninsula from the Black Sea to the Mediterranean for future trans-shipments to Cyprus and Israel. Further, Russia will provide assistance for the construction of nuclear plants that will reduce Turkey’s need for gas and increase its capacity to re-export.

Things have so far gone in the right direction for Turkey. Participating in both Nabucco and South Stream was already a great diplomatic achievement, especially given the degree of animosity between the two consortia. Moreover, although observers have always viewed the two pipelines as mutually exclusive alternatives, both projects have reached such an advanced stage that it is now possible they will both see the light of day. This will make Turkey the transit route for no less than 94bcm of gas a year, an amount close to a fifth of total EU consumption in 2007.

Ankara is also seeking to be the gateway for European imports of Iranian gas. The Islamic Republic has long explored the possibility of building pipelines to Europe, and pressures are now mounting due to Iran’s rising population, unemployment and budget deficit. A first important step in this direction was accomplished in 2001 with the construction of the Iran-Turkey pipeline, which brings 30mcm of natural gas from the northwestern Iranian city of Tabriz to Ankara. However, Iranian export potential is immensely larger and the Turkish government, well aware of that, is closely following Iranian political developments, a topic that was at the top of the agenda during U.S. President Barack Obama’s visit to the country last April. In the event that the U.S. lifts its informal veto on gas exploitation in Iran, Turkey will be the natural transit route to Europe for a country with the second-largest proven reserves in the world after Russia.

Even the recent rapprochement with Armenia that culminated in the announcememnt yesterday of the upcoming establishment of diplomatic ties and a reopening of borders, although officially justified under the “zero problems with neighbors” policy put forward by Foreign Minister Ahmet Davutoglu, has to be partly understood in light of recent events in pipeline politics. The AKP leadership has in fact demonstrated a long-term vision for the country’s future and, given the prolonged political instability in Georgia, it simply does not want to rule out a precious potential alternative route for Caspian hydrocarbons on purely ideological grounds. This also explains Turkey’s desire for a full resolution of the Nagorno-Karabakh conflict between Armenia and resource-rich Azerbaijan, which would finally bring regional stability.

In addition, good relations with Armenia are instrumental to the full success of Turkey’s plans, not least because of the improvement in Turkey’s reputation that will result. Indeed, trust-building is a necessary condition, as European governments have to be fully convinced that Turkey is a reliable partner that can guarantee the security of gas supplies. With Turkey’s accession to the EU currently a remote possibility, it seems unlikely the Europe would grant Ankara such a crucial role in the diversification of its gas supplies unless it is certain that Turkey will prove to be different from Russia, Ukraine and Belarus. This confidence deficit is Turkey’s real challenge in the near future, and last month’s rejection of the Turkish bid to buy 15 percent of the gas transiting on its territory through Nabucco, a plan that would have provided the country with enough leverage to affect regional prices, is a sign that European negotiators are not yet fully convinced of Turkey’s intentions.

Erdogan and the AKP have so far been extremely successful in playing on the chessboard of Eurasian pipeline diplomacy. However, the most difficult part seems to be coming now. Turkey has proven itself skillful when it comes to being pragmatic and canny. Now it must demonstrate the same ability to navigate the qualitatively different and more values-based landscape of intra-European politics.

Andrea Bonzanni is a post-graduate student at the Graduate Institute of International and Development Studies in Geneva and collaborates with the Sustainable Energy Division of the United Nations Economic Commission for Europe. The views expressed here are his alone.

Photo: Turkmen Deputy Prime Minister for Oil and Gas Tachberdy Tagiyev and Turkish President Abdullah Gül at an EU summit discussing the Southern Corridor and the Nabucco pipeline, May 2009 (EU Commission photo).

Tags: , , , , , , , ,

Comments are closed.

September 2017
M T W T F S S
« Aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Site Metter