revista presei 16 noiembrie

2009/11/16

EVZ: Ies la lumină contracte ţinute la sertar

Judecătorii Tribunalului Bucureşti au decis săptămâna trecută să dea câştig de cauză Societăţii Academice din România (SAR) care a solicitat Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale (ANRM) să facă publice datele legate de contractele de explorare şi exploatare încheiate cu Petrom pentru perimetrele din platoul continental al Mării Negre.

SAR are mai multe procese cu diverse autorităţi sau companii de stat pentru publicarea unor contracte, precum spaţiul publicitar de la metrou, privatizarea Ford sau publicitatea de la Eximbank. Opinia publică va avea acces la mai multe acte secretizate de autorităţi dacă instanţa va da câştig de cauză şi în alte dosare. Mai multe contracte încheiate de autorităţi sau entităţi deţinute de stat ar putea fi scoase la iveală, dar nu la voinţa acestora, ci prin decizia instanţei.

Dosare „pitite” fără temei legal

„Până acum ANRM refuza sistematic să prezinte date legate de aceste contracte privind resursele publice”, se arată într-un comunicat al SAR.

Chemarea în judecată a ANRM este, potrivit SAR, parte dintr-un program „mai mare de litigaţii strategice”, susţinut cu fonduri Phare şi destinat să creeze precedente în justiţie „pe dosare mari şi sensibile de achiziţii sau concesiuni, la care accesul publicului este limitat în mod abuziv”.

Până la închiderea ediţiei, şeful ANRM, Alexandru Pătruţi, nu nea răspuns dacă Agenţia va depune recurs în instanţă.

„Am constatat de-a lungul vremii că, în ciuda prevederilor foarte clare privind transparenţa contractelor de achiziţie incluse în legea în vigoare (OUG 34/2006), tot la presiunea societăţii civile, autorităţile publice contractante de multe ori cedează la insistenţele firmelor private şi ascund fără temei contractele sau chiar – absurd – întregul dosar de achiziţie”, precizează reprezentanţii SAR.

Aceştia susţin că prin acţiunile întreprinse nu vor să aducă acuzaţii în legătură cu aceste contracte, însă doresc ca ele să fie făcute publice pentru a creşte transparenţa achiziţiilor publice.

Publicitatea de la metrou

SAR a deschis mai multe procese pentru desecretizarea unor contracte. Printre acestea se regăsesc, privatizarea Automobile Craiova, prin care Ford a preluat uzina de la Craiova pentru 57 de milioane de euro.

Ford însă a primit un ajutor de stat de câteva sute de milioane. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a anunţat că va face public contractul doar dacă producătorul auto american va fi de acord.

Un alt contract pentru care se judecă SAR este cel legat de spaţiile publicitare de la metrou. Presa a relatat în mai multe rânduri că mare parte din banii încasaţi au ca destinaţie finală diverse firme deţinute de liderii sindicatului de la metrou.

Salubrizarea din sectorul 1

Contractul de salubrizare încheiat de Primăria Sectorului 1 şi firma Romprest pe o perioadă de 25 de ani este un alt caz aflat pe rolul instanţei, la apelul SAR şi nu numai.

Spre exemplu, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice a cerut în instanţă, în luna august, constatarea nulităţii contractului încheiat cu Romprest. Motivul: există o sentinţă definitivă şi irevocabilă a Curţii de Apel Bucureşti, dată în primăvară, care constată nulitatea procedurii de achiziţionare a serviciilor de salubrizare de către autoritatea locală.

Contractul, în valoare de 450 de milioane de euro, fără TVA, a fost semnat chiar în ziua în care Curtea de Apel Bucureşti a anulat, prin decizie irevocabilă, procedura de acordare a licitaţiei. SAR mai are alte opt procese cu primarul Constanţei pentru desecretizarea unor contracte încheiate cu agenţii de presă şi publicitate, firme de paza şi securitate şi pentru întreţinerea domeniului public.

Cea mai mare parte a platoului continental poartă marca Petrom

Petrom operează în două perimetre offshore (Istria şi Neptun) însumând o arie de 13.880 Km pătraţi. Prima descoperire de hidrocarburi în platoul continental a avut loc în 1980Î iar prima producţie pe mare a început în anul 1986.

PROFITURI URIAŞE

„Băieţii deştepţi” din energie rămân privilegiaţi


Alte contracte dubioase solicitate a fi scoase la lumină chiar şi de şeful statului sunt în continuare ferite de publicul larg. Este vorba despre contractele Hidroelectrica încheiate cu „băieţii deştepţi”, prin care cei din urmă iau tot caimacul.

Publicarea contractelor a fost cerută de Traian Băsescu încă din urmă cu patru ani, însă până în prezent au fost desecretizate doar două contracte, dar nu dintre cele care înregistrează profituri „nesimţite”, aşa cum au fost catalogate de unii specialişti din domeniu sau de oameni politici.

Hidroelectrica şi Ministerul Economiei au arătat că se depun mari eforturi, dar, fără acordul celeilalte părţi („băieţii deştepti” – n.r.), contractele nu se pot face publice pentru că desecretizarea acestora ar putea conduce la plata unor despăgubiri care nu pot fi susţinute de companie. Astfel că firme precum Energy Holding, Buzzman, EHOL, Grivco sau alţii râmân în continuare privilegiate.

Hotnews: Slovenia a semnat cu Rusia un acord de participare la South Stream

Slovenia a semnat cu Rusia un acord de participare la proiectul ruso-italian de realizare a gazoductului South Stream, in cursul unei intrevederi a primilor ministri ai celor doua tari, informeaza AFP.

Documentul a fost semnat de ministrul rus al energiei, Serghei Smatko, si omologul sau sloven, Matej Lahovnik, alaturi de premierii Vladimir Putin si Borut Pahor. Proiectul South Stream, sustinut de Gazprom si grupul italian ENI, ar urma sa aduca gaz rusesc in Europa prin Marea Neagra, ocolind Ucraina.

Bulgaria, Serbia, Ungaria si Austria vor fi asociate in acest proiect care trebuie sa demareze in 2013, cu o capacitate ce ar putea atinge 63 miliarde metri cubi de gaz pe an. Croatia a cerut si ea sa figureze pe traseu.

South Stream este considerat un concurent al proiectului european Nabucco, ce ar urma sa aduca gaz din Marea Caspica ocolind Rusia.

Ziare.com: Slovenia se alatura South Stream, Rusia marcheaza o victorie

Rusia a facut sambata un pas inainte in proiectul gazoductului sau South Stream, concurent al proiectului Nabucco sustinut de Uniunea Europeana, semnand un acord cu Slovenia, a cincea dintre tarile europene de neocolit pentru Moscova.

Acum, “am semnat un acord cu toti partenerii europeni indispensabili proiectului South Stream”, a constatat cu bucurie premierul rus Vladimir Putin, la incheierea unei intrevederi cu omologul sau sloven, Borut Pahor, care a avut loc la periferia Moscovei, relateaza AFP.

Dupa Bulgaria, Serbia, Ungaria si Grecia, Slovenia este a cincea tara europeana care participa la South Stream, un proiect a carui demarare oficiala este prevazuta in 2013, conducta urmand sa aiba o capacitate ce ar putea atinge 63 de miliarde de metri cubi pe an.

“South Stream devine un proiect energetic european important”, a subliniat Putin, in conditiile in care patru dintre cei cinci parteneri europeni sunt membri UE, iar doi dintre ei, Bulgaria si Ungaria, participa si la Nabucco.

Acordul ruso-sloven a fost parafat de ministrii energiei rus, Serghei Smatko, si sloven, Matej Lahovnik, la resedinta sefului guvernului rus, de la Novo Ogarevo.

Proiect al monopolului rus Gazprom si al companiei italiene Eni, South Stream urmeaza sa transporte gaz din Rusia in Europa trecand prin Marea Neagra si ocolind Ucraina, tara aflata frecvent in conflict cu Rusia pe tema gazelor.

“Cel mai important astazi este insa fotbalul”, a spus Putin cu putin timp inainte de fluierul de incepere, la Moscova, a partidei de fotbal dintre Rusia si Slovenia, primul tur al barajului pentru Mondialul din 2010 (meci castigat ulterior de Rusia cu 2 la 1).

“Am vrut sa semnam inainte ca relatiile noastre sa se strice din cauza victoriei echipei noastre”, a replicat cu ironie premierul sloven, zambindu-i omologului sau rus.

Dupa semnarea acordului, Gazprom si grupul energetic sloven Geoplin plinovodi vor crea o companie mixta care va realiza un studiu de fezabilitate privind traseul South Stream in Slovenia si ulterior se va ocupa de constructia si exploatarea gazoductului.

Moscova isi tese astfel panza sa de gazoducte in Europa, unde a avansat si cu proiectul Nord Stream, gazoductul destinat sa lege Rusia de Germania trecand pe sub Marea Baltica prin teritoriul rus, german, finlandez, suedez si danez.

Dupa ce Danemarca si-a dat acordul la 20 octombrie, Suedia si Finlanda au acceptat la randul lor, la 5 noiembrie, ca Nord Stream sa treaca prin apele lor teritoriale, deschizand astfel calea pentru acest proiect destinat sa aprovizioneze Europa cu gaz.

In paralel, South Stream este considerat un concurent pentru proiectul Nabucco, sustinut de Uniunea Europeana si destinat sa aduca gaz de la Marea Caspica ocolind Rusia, pentru a diminua dependenta europeana de gazul rus.

La inceputul anului, europenii au suportat o lunga intrerupere a livrarilor ruse de gaz, in plina iarna, din cauza conflictului dintre Rusia si Ucraina, aceasta din urma importanta tara de tranzit.

De fapt, semnand acest acord cu Slovenia, Moscova pare sa inscrie puncte in fata Nabucco, proiectul european dand impresia ca bate pasul pe loc, considera AFP. Potrivit lui Valeri Nesterov, analist la Troika Dialog, proiectul South Stream este “mai avantajos si mai rentabil” atat pentru Europa, cat si pentru Rusia, in masura in care “Gazprom se ocupa de majoritatea obligatiilor financiare”.

In plus, “nu poate exista o independenta fata de Rusia, pentru ca ea este vecina Europei. Europa are nevoie de gaz (…), iar Rusia are un mare interes de a-si stabiliza exporturile de gaz si de a le spori”, adauga Nesterov.

Bulgaria a acceptat la 18 ianuarie 2008 sa semneze un contract cu societatea rusa Gazprom pentru a participa proiectul gazoductului ruso-italian South Stream. Acordul a fost aprobat in cadrul unei reuniuni extraordinare a Executivului bulgar, in cadrul vizitei efectuate la Sofia de presedintele rus, Vladimir Putin.

In februarie 2008, Ungaria s-a alaturat proiectului South Stream, prin semnarea, la Kremlin, a unui “acord interguvernamental de cooperare pentru un gazoduct ce transporta gaz via Ungaria”, care permite includerea Ungariei in constructia gazoductului South Stream.

Rusia si Grecia au semnat in aprilie 2008 un acord de cooperare interguvernamentala pentru constructia si operarea tronsonului grec al conductei South Stream. In toamna lui 2008, reprezentantii Gazprom si ai companiei grecesti DESFA au inceput negocieri cu privire la un consortiu care sa implementeze proiectul.

In mai 2009, Serbia si Moscova au convenit ca aproape 450 de kilometri din gazoductul South Stream, care urmeaza sa lege Rusia de Europa, sa traverseze teritoriul sau. Moscova si Belgradul incheiasera in luna decembrie un acord energetic prin care Belgradul si-a luat angajamentul sa permita trecerea gazoductului South Stream prin Serbia. In baza acestui acord, Gazprom a cumparat cu 400 de milioane de euro 51% din compania Industria Petroliera Sarba (NIS).

Nabucco, South Stream si Romania

Proiectul Nabucco prevede construirea unui gazoduct cu o lungime de 3.300 de kilometri care sa aduca in Europa gaz din Asia Centrala si din Orientul Mijlociu, ocolind Rusia. Pentru acest proiect s-au asociat deocamdata grupul german RWE, compania austriaca OMV, dar si societatile nationale Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria), MOL (Ungaria) si Transgaz (Romania). Azerbaidjanul, Georgia, Turcia si Egiptul au semnat in luna mai un acord privind grabirea constructiei de conducte din zona, inclusiv Nabucco, iar UE este dispusa sa aloce acestui proiect cateva milioane de euro.

Gazoductul Nabucco ar urma sa aiba ca tari furnizoare, intr-o prima faza, Azerbaidjanul, Turkmenistanul si Kazahstanul, iar mai tarziu sa fie luate in considerare si Iranul sau Irakul, pentru a atinge capacitatea de 31 de miliarde de metri cubi. Unii observatori sunt de parere ca, pentru a fi rentabil, gazoductul nu va putea functiona fara gazul iranian, republica islamica ocupand locul doi in lume in materie de rezerve de gaz.

In acelasi timp, Teheranul este sub incidenta sanctiunilor internationale din cauza programelor sale nucleare, iar Statele Unite nu privesc cu ochi buni cooptarea Iranului in proiectul Nabucco.

Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria – adica tarile care vor fi traversate de gazoductul Nabucco – au incheiat la 13 iulie anul acesta un acord interguvernamental, primul pas catre construirea conductei al carei cost a fost estimat la aproape 8 miliarde de euro. Turcia a spus ca Teheranul va trebui adus in proiect “cand conditiile o vor permite”. Constructia gazoductului este prevazuta sa se termine in 2014.

Actionarii Nabucco au demarat negocieri cu Banca Europeana de Investitii (BEI) si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), pentru imprumuturi de un miliard de euro de la BEI si respectiv 450.000 de milioane de euro de la BERD, a declarat joi Vlad Pavlovschi, director in cadrul Transgaz.

“De asemenea, de la agentii de creditare a exporturilor, actionarii proiectului Nabucco vor sa imprumute alte trei miliarde euro, iar alte 1,06 miliarde euro, de la banci comerciale”, a precizat Vlad Pavlovschi, directorul departamentului de inginerie si cercetare in cadrul transportatorului national de gaze, Transgaz.

De cealalta parte, proiectul South Stream, care presupune costuri de constructie de circa 15 de miliarde euro, prevede transportul anual a 31 miliarde metri cubi de gaz – cu posibilitatea cresterii capacitatii la 63 miliarde metri cubi ulterior – din Asia Centrala catre Europa, evitand Ucraina, cu care Moscova a avut deja mai multe conflicte legate de tranzitul gazului rusesc catre principale piete europene. Conducta South Stream va avea o lungime de 900 kilometri, iar primele livrari ar trebui sa inceapa in 2015, desi initial era vorba de 2013.

South Stream va fi alimentat cu gaz din Rusia, Asia Centrala si Kazahstan, potrivit Moscovei. South Stream urmeaza sa treaca pe sub Marea Neagra, legand Rusia de Bulgaria, de unde se va imparti in doua, o parte indreptandu-se spre Serbia si Austria, cealalta spre Grecia si Italia. Unii observatori se indoiesc de argumentele economice si de fezabilitatea South Stream din cauza faptului ca specificitatea fundului Marii Negre presupune o tehnologie mai avansata, iar costurile sunt mai mari.

In aceste conditii, Rusia incearca sa faca atractiv South Stream pentru cat mai multe tari, inclusiv pentru Romania. De altfel, South Stream va avea aproximativ aceeasi ruta ca si Nabucco, cu exceptia Romaniei.

In mai, Gazprom a solicitat Romaniei suportul tehnic pentru activitatile de foraj in Marea Neagra in vederea construirii conductei South Stream, primind asigurarile ministrului roman al economiei, Adriean Videanu, cu privire la disponibilitatea acordarii acestuia.

standard.ro: Cum i-a ajutat pe petrolişti extinderea reţelelor de benzinării

Consumul de carburanţi “la pompă” a scăzut în România, în primele nouă luni, cu doar 0,5%, conform unei estimări a Petrom, compania fiind, de altfel, singura care şi-a majorat cota de piaţă în perioada recesiunii, după cum au declarat specialişti din piaţa internă de profil.

“Al treilea trimestru a adus creşterea vânzărilor de benzină şi motorină, în special datorită perioadei de concedii, dar şi lucrărilor agricole, şi a compensat cel puţin parţial scăderea puternică produsă în primul trimestru”, au explicat pentru Business Standard sursele citate.

Cea mai mare companie din România în funcţie de cifra de afaceri, Petrom, parte a grupului austriac de petrol şi gaze OMV, a vândut cu 14% mai mulţi carburanţi în al treilea trimestru al anului 2009 decât în perioada similară din 2008, în timp ce Rompetrol Downstream, numărul doi din piaţa internă, a înregistrat o creştere totală a vânzărilor de 9% în T3 2009 faţă de T3 2008, conform rapoartelor celor două companii.

În ceea ce priveşte evoluţia numărului de benzinării, după primele nouă luni, Petrom are cu zece staţii mai mult decât la finele anului trecut, iar Rompetrol raportează pentru finele lui septembrie 745 de staţii, cu 295 mai mult decât în decembrie 2008. La rândul său, LukOil România, numărul trei din piaţa internă (în funcţie de vânzările de anul trecut), a închiriat zece staţii de la benzinarii independenţi şi a anunţat, totodată, că în primele nouă luni a comercializat cantităţi de benzină şi motorină în scădere cu 3,5% faţă de intervalul similar al anului precedent.

Petrom: o singură benzinărie nouă în T3

“Vânzările cu amănuntul au crescut cu 14% comparativ cu T3 2008, până la 609 milioane de litri (echivalentul a 493 mii tone), în pofida unei cereri stagnante pe piaţa internă”, se arată într-un raport al Petrom. Potrivit oficialilor acestei companii, “investiţiile susţinute în reţeaua de distribuţie între anii 2006 şi 2008 au avut ca rezultat optimizarea reţelei de benzinării, ceea ce a condus la obţinerea unor rezultate foarte bune chiar şi în contextul economic nefavorabil”.

Mai mult, în primele nouă luni, vânzările cu amănuntul au crescut cu 19% comparativ cu intervalul similar din 2008, până la 1,633 miliarde de litri (echivalentul a 1,321 milioane de tone), “datorită modernizării reţelei de benzinării, precum şi a îmbunătăţirii managementului staţiilor”, au subliniat oficialii Petrom. În acelaşi timp, vânzările comerciale interne au fost de 1,499 milioane de tone, cu 1% peste nivelul din primele nouă luni ale lui 2008.

“Potrivit estimărilor companiei, vânzările comerciale în România au scăzut cu peste 8% în 1-9/2009 vs 1-9/2008, iar excluzând păcura, acestea au înregistrat o scădere de peste 18%”, au adăugat reprezentanţii societăţii.

Petrom, care avea la finele anului trecut 819 benzinării, a ajuns la sfârşitul lui septembrie la 828 de staţii la nivel de grup, din care 458 erau localizate în România. În T3, Petrom nu a deschis decât o singură benzinărie, dar a renunţat la 888 de salariaţi. După primele nouă luni, compania a anunţat cu 5.441 de angajaţi mai puţin decât în perioada similară a lui 2008.

Rompetrol Downstream a înregistrat o creştere totală a vânzărilor de 9% în trimestrul al treilea 2009 faţă de trimestrul al treilea 2008, în contextul scăderii vânzărilor de autoturisme cu peste 51% în primele opt luni ale anului în curs, se arată în raportul Rompetrol.

“Această evoluţie pozitivă a fost susţinută de segmentul de wholesale (vânzări en-gros, n.red.) care a înregistrat o creştere de 44% faţă de anul 2008”, se mai arată în acelaşi raport. Pentru primele nouă luni ale anului, pe segmentul de distribuţie, Rompetrol a ajuns la 745 de unităţi şi a lansat o nouă gamă de carburanţi şi un nou concept de staţii.

“Preţul ţiţeiului s-a situat, pe plan mondial, în ultimele trei luni, între $60-$75/bbl, sub influenţa temerilor legate de creşterea inflaţiei, a deprecierii dolarului, dar şi a stocurilor masive de distilate din emisfera vestică şi a surplusului mare de capacitate de rafinare în bazinul Atlantic. Ţiţeiul de tip Ural a avut o evoluţie bună în continuare, înregistrând o diferenţă faţă de Brent de -$0,3/bbl, datorită reducerii cotelor de către ţările OPEC, a performanţelor bune ale păcurii şi a oportunităţilor de arbitraj peste Ocean. Aceşti factori vor rămâne, cel mai probabil, valabili şi în trimestrul următor”, se stipulează în raportul în cauză.

Potrivit aceluiaşi document, “în ciuda crizei economice mondiale, Rompetrol Downstream a continuat şi în 2009 extinderea reţelei de distribuţie prin deschiderea de noi staţii proprii, staţii expres etc.”. La sfârşitul lunii septembrie, segmentul de distribuţie al Rompetrol Downstream cuprindea 745 de staţii (127 de staţii proprii, 169 de staţii Partener, 163 de staţii Expres, 154 de staţii Baze interne şi 132 de Cuve).

În raportul anual pentru 2008, Rompetrol anunţa că deţinea la sfârşitul anului peste 450 de staţii de distribuţie și o cotă de piaţă de 24%. Conform raportului pentru 2008, Rompetrol Downstream are ca obiectiv pentru acest an creşterea cotei de piaţă cu 3%, în condiţiile în care oficialii companiei estimau o stagnare a pieţei sau chiar o scădere de 10-15% în următoarele 12 luni.

Cifra de afaceri netă a Grupului Rompetrol a fost în 2008 de 6,978 miliarde de dolari, iar pierderea netă s-a adâncit la 296,042 milioane de dolari, faţă de 125,367 milioane de dolari, cât era în 2007 (an retratat din punct de vedere contabil).

LukOil: minus 3,5% la vânzările din primele 9 luni

Cel de-al treilea operator de pe piaţa petrolieră internă, compania petrolieră LukOil România, membră a grupului LukOil din Rusia, a avut în primele nouă luni ale acestui an o cifră de afaceri de 932 milioane de dolari, în scădere la aproape jumătate faţă de cifra de afaceri realizată în perioada similară din anul trecut, de 1,7 miliarde de dolari, potrivit unor date recente anunţate de companie.

De asemenea, LukOil România a înregistrat în primele nouă luni un EBITDA de 47,4 milioane de dolari, în scădere faţă de valoarea din primele nouă luni ale anului trecut, de 62 milioane de dolari. Tampiza a precizat că, în primele nouă luni, vânzările de carburant au scăzut cu 10%, iar în staţii a scăzut cu 5%, la 570.000 tone. LukOil estimează o reducere a vânzărilor de carburanţi din primele nouă luni de 3,5% faţă de perioada similară a anului trecut. “Al treilea trimestru a fost bun şi pentru noi şi am recuperat din scăderea de 10% din primele trei luni ale anului. Pentru ultimul trimestru nu ne aşteptăm la mai bine, ci la mai rău”, a explicat ieri pentru Business Standard Andrei Chirilescu, directorul general adjunct al LukOil România. El a mai spus că semnalele sunt de scădere şi pentru primele trei luni ale anului viitor. “Noi estimăm că ne-am menţinut cota de piaţă în primele nouă luni”, a mai afirmat Andrei Chirilescu. Potrivit lui, LukOil România a închiriat în acest an nu număr de zece staţii de la micii benzinari.

LukOil are în România o reţea de circa 310 staţii de distribuţie şi zece depozite de produse petroliere, precum şi o rafinărie – Petrotel – LukOil.
După primele şase luni ale anului, oficialii celor trei companii petroliere au anunţat că au înregistrat, per ansamblu, o scădere a volumelor vândute între 4% şi 10%, în principal pe fondul scăderii activităţilor din construcţii şi transporturi.

Anul trecut, românii au consumat aproximativ cinci milioane de tone de carburanţi. Principalele companii petroliere interne sunt Petrom, Rompetrol, LukOil România, MOL România şi OMV România. Aceasta din urmă a fost cumpărată de Petrom de la OMV, în cadrul unei tranzacţii mai ample. OMV România ar putea fuziona prin absorbţie cu Petrom, în condiţiile în care cea mai mare companie din România îşi va schimba denumirea de la 1 ianuarie 2010 în OMV Petrom. Oficialii OMV România au anunţat ieri, citaţi de NewsIn, că îşi reevaluează “fiecare cost” şi vor deschide anul viitor doar două benzinării pe Autostrada Bucureşti-Constanţa.

EVZ: Dafora vrea să construiască Nabucco

INTENŢIE. Grupul Dafora, controlat de omul de afaceri Gheorghe Călburean, cu activităţi în domeniul forajului petrolier şi al construcţiei de conducte magistrale, vrea să câştige contractul pentru realizarea segmentului românesc al gazoductului Nabucco, pentru care construcţiile sunt programate să demareze în 2011.

„Dorim să semnăm contractul pentru toată lucrarea pe segmentul românesc al conductei şi o să subcontractăm o parte dintre operaţiuni, pe care noi nu le putem acoperi.

Sper că vom reuşi să câştigăm lucrările”, a spus Călburean. Acţionarii Nabucco – Transgaz, OMV (Austria), RWE (Germania), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria) şi Botas (Turcia) – au anunţat recent că vor negocia cu BERD şi BEI contractarea unor împrumuturi în valoare totală de circa 1,5 miliarde euro.

Ziua: Rezultate Dafora

Veniturile totale ale Dafora Medias, lider pe piata de foraj din Romania, au ajuns, la finalul primelor noua luni din 2009, la circa 147,7 milioane de lei, mai mult cu 36,37% fata de primele doua trimestre, in timp ce cheltuielile totale au fost de aproximativ 146 milioane, valoare superioara cu 36,2 puncte procentuale comparativ cu iunie 2009. Profitul net al companiei, in al treilea trimestru, s-a ridicat la 1,6 milioane de lei, mai mult cu 53,3% peste valoarea inregistrata in intervalul ianuarie-iunie 2009. Dafora Medias, societate pe actiuni cu capital integral privat, infiintata in anul 1902, isi promoveaza serviciile si pe pietele in­ternationale, prin contracte derulate in Tanzania, Uganda, Sudan, Mozambic, Bulgaria, Franta si Ucraina.

Adevarul: Omul care simte mirosul petrolului arăbesc

Gheorghe Călburean controlează grupul Dafora, specializat în foraj petrolier, construcţii şi conducte. Omul de afaceri mizează pe extinderea afacerilor din sectorul energetic în afara ţării, dar nu renunţă nici la divizia de construcţii.

Forajul petrolier, construcţiile, fabricarea conductelor magistrale, turismul, energia alternativă sau industria alimentară se numără printre domeniile unde omul de afaceri Gheorghe Călburean a investit în ultimii ani.

Deşi spune că anumite „persoane de bine“ au vrut să-i cumpere afacerile, Călburean cunoaşte valoarea pieţelor unde activează şi are planuri îndrăzneţe de extindere.

Din biroul său din Mediaş, Călburean simte deja mirosul petrolului arăbesc care îi poate spori profitul. Astfel, el vrea să ducă Dafora SA, compania de foraj şi construcţii din grup, pe piaţa din Kuweit, unde a avut deja discuţii cu societăţi locale, şi Libia – stat care şi-a propus dublarea producţiei de ţiţei în următorii patru ani.

Vrea să realizeze conducta Nabucco

Totodată, industriaşul vede în proiectul Nabucco o mină de aur pentru afacerile sale din domeniul conductelor magistrale, derulate prin Condmag Braşov, şi este pregătit să construiască nu doar tronsonul din România. Energia alternativă este, pentru Călburean, o altă sursă de „regenerare“ a câştigurilor.

Proprietar a jumătate din licenţele de exploatare a apelor geotermale din România, omul de afaceri vrea să încălzească mai multe oraşe din vestul ţării cu astfel de resurse. În construcţii, segment care acoperă 20% din activitatea Dafora SA, anul 2009 i-a adus scăderi importante şi niciun contract nou.

„În urmă cu doi ani, eram întrebaţi de ce nu ne implicăm mai mult în acest sector, iar acum acţionarii ne întreabă cum să scăpăm de el. Însă trebuie să ne acoperim costurile şi să păstrăm această activitate“, spune Călburean. Acesta va miza pe lucrări mari de infrastructură rutieră şi municipală.

Băncile au preferat să crediteze statul

Omul de afaceri mai arată că, deşi în prezent se observă o revenire a sectorului de construcţii, lucrările vor fi sistate din nou în iarnă. „Duşmanul numărul unu sunt băncile. În primăvară mai veneau la consultări, acum şi‑au schimbat poziţia“, susţine el, adăugând că băncile au preferat să împrumute statul în detrimentul sectorului privat.

Totodată, în condiţiile în care segmentul serviciilor s-a redus cu peste 15% în acest an la nivel naţional, gradul de ocupare a celor cinci hoteluri pe care le deţine Călburean în Sighişoara şi Mediaş este sub 20%, iar omul de afaceri a mers pe varianta reducerii preţurilor.

Prima Casă a fost o soluţie doar pentru bănci şi pentru cei cu apartamente vechi. Pentru construcţii nu a adus niciun beneficiu.
Gheorghe Călburean
CEO Dafora SA

Specializări pe cinci continente

Gheorghe Călburean s-a născut la 1 iunie 1957, în oraşul Dumbrăveni, judeţul Sibiu. În 1983 a absolvit Institutul de Petrol şi Gaze din Ploieşti.

Între 1991 şi 1995 a fost la conducerea Romgaz, iar din 1995 a preluat funcţiile de CEO şi preşedinte al Consiliului de Administaţie al Dafora SA. A urmat diferite specializări în afaceri şi management industrial în Olanda, Marea Britanie, Canada, Japonia, Africa de Sud şi Noua Zeelandă.

Vocea Rusiei: Rusia poate furniza gaz lichefiat Singapore

Rusia poate deveni furnizorul exclusiv de gaz lichefiat pentru Singapore, a declarat preşedintele Rusiei Dmitri Medvedev la întâlnirea cu oamenii de afaceri din cele două ţări, ca răspuns la declaraţia făcută de directorul companiei „Keppel” Chu Chao Bang, care şi-a exprimat speranţa că „în viitor „Gazprom” va deveni un furnizor de resurse energetice pentru Singapore şi noi vom încerca să asigurăm drepturile exclusive după încheierea colaborării cu „British Gaz”.

„Noi am înregistrat în Singapore compania „Gazprom marketing & trading” şi la începutul anului vom începe colaborarea”, a spus Medvedev.

Vocea Rusiei: Rusia rămâne un furnizor sigur de energie

Rusia rămâne un furnizor sigur de resurse energetice pe piaţa mondială, a asigurat preşedintele Dmitri Medvedev, în articolul său «Rolul Rusiei în «perioada de tranziţie»», publicată în suplimentul anual al revistei The Economist.

«Atenţia principală trebuie acordată calităţii de refacere economică», a declarat şeful statului rus.

“În anul 2010, eforturile noastre vor continua să fie îndreptate spre modernizarea economiei, diversificarea ei şi trecerea la etapa de dezvoltare inovatoare”.

Preşedintele Medvedev este de părere că Rusia va încheia în 2010 negocierile privind aderarea la Organizaţia Mondială a Comerţului /OMC/.

RIA Novosti: Putin, Slovak PM Fico to talk cooperation in Russia

MOSCOW, November 15 (RIA Novosti) – Russian Prime Minister Vladimir Putin will hold talks with his Slovak counterpart Robert Fico who is arriving in Russia on a working visit on Monday, the government said Sunday.

The talks will consider practical issues of bilateral ties, including the trade, economic and technology spheres as well as enhancing political dialogue.

Russia is Slovakia’s third largest trade and economic partner after Germany and the Czech Republic. Over the past five years, bilateral trade grew 230% to reach a record $9.6 billion in 2008.

One of the key spheres of Russia-Slovakia cooperation is energy. Slovakia’s oil, gas and nuclear fuel demands are fully covered by Russian deliveries on the basis of long-term contracts.

Slovakia is also an important transit country for Russian energy carriers. It transports over 50 billion cubic meters of Russian gas designed for Europe annually.

RIA Novosti: Russia, Ukraine prime ministers to discuss gas issues Nov. 19

KIEV, November 14 (RIA Novosti) – Gas deliveries to Ukraine for 2010 will be discussed during a Russian-Ukrainian intergovernmental meeting on economic cooperation November 19, the country’s prime minister said on Saturday.

The meeting, which will include Ukrainian Prime Minister Yulia Tymoshenko and Russian Prime Minister Vladimir Putin, will be held in Yalta and will focus on price formation for Ukraine.

“We will continue to hold constructive talks with Russia…on how to formulate gas prices for Ukraine,” Tymoshenko said during a meeting in Severodonetsk in southeastern Ukraine.

Ukraine transits around 80% of Russia’s Europe-bound gas. Russia, which supplies around one fifth of Europe’s gas, briefly shut down supplies via Ukraine’s pipeline system at the start of the year during a dispute with Kiev over unpaid debt. The conflict was resolved in January, when Putin and Tymoshenko agreed deals on deliveries to and gas transit through Ukraine for 2009.

Besides gas, relations between Russia and Ukraine have been fraught in recent years over a number of issues, including Ukraine’s NATO bid and Russian claims that Kiev supplied weapons to Georgia before the August 2008 war with Georgia.

Russian President Dmitry Medvedev, who in August blamed Ukrainian President Viktor Yushchenko for worsening relations between Moscow and Kiev, told Germany’s Der Spiegel magazine in an interview in early November that he would like to see a Ukrainian president with a “more pragmatic approach” to ties with Russia.

“I wish our Ukrainian friends a speedy end to instability. Then it will be simpler for everyone – including Russia and Europe – to work with them,” he added.

Medvedev has linked Ukrainian problems with payment for Russian gas deliveries to the country’s presidential polls, due to take place in January.

Novinite: Bulgaria, Azerbaijan Seal Natural Gas Supplies JV Deal

Bulgaria: Bulgaria, Azerbaijan Seal Natural Gas Supplies JV Deal
Azerbaijan President Ilham Aliyev will pay on Friday a working visit to Sofia at the invitation of his Bulgarian counterpart Georgi Parvanov. Photo by EPA/BGNES

Bulgaria and Azerbaijan are expected to sign an agreement for cooperation in the energy field on Friday as President Ilham Aliyev is paying a working visit to Sofia at the invitation of his Bulgarian counterpart Georgi Parvanov.

Earlier in the week Bulgaria’s Minister of Economy, Energy, and Tourism, Traicho Traikov, announced that Bulgaria’s state-owned gas operator Bulgartransgaz, a subsidiary of Bulgargaz, and the Azerbaijan state gas company GNKAR are going to set up a joint venture.

Traikov received authorization by the Council of Ministers to sign a cooperation memorandum for the setting up of the joint venture with the Energy Minister of Azerbaijan, who is going to be part of the delegation led by the Azerbaijan President in Sofia.

The Bulgaria-Azerbaijan joint company is going to explore the possibilities for the delivery of natural gas from Azerbaijan to Bulgaria, including as both finding supplies for the quota of natural gas that Bulgaria will be entitled to receive through the Nabucco gas transit pipeline, and for the transit of compressed natural gas with tankers through the Black Sea.

If the project is realized, Bulgaria will not have to participate in the construction of a liquefied natural gas terminal.

As a result of the January 2009 Russia-Ukraine gas crisis, the Bulgarian authorities considered pushing for the setting up of such a terminal in Greece or Turkey in order to diversify the country’s gas supplies.

Novinite: Azerbaijan President in Bulgaria: Nabucco Has Long Way to Go

Bulgaria: Azerbaijan President in Bulgaria: Nabucco Has Long Way to Go
The Energy Ministers of Azerbaijan and Bulgaria sign a cooperation memorandum in the presence of President Aliyev (back left) and President Parvanov (back right). Photo by BGNES

Bulgaria and Azerbaijan signed two energy cooperation memorandums in Sofia Friday in the presence of the two country’s Presidents, Georgi Parvanov, and Ilham Aliyev.

One of the documents was signed by Bulgaria’s Ministry of Economy, Energy, and Tourism, and Azerbaijan’s Ministry of Energy and Industry, the other one – by Bulgartransgaz, subsidiary of Bulgaria’s gas monopoly Bulgargaz, and the Azerbaijan state company GNKAR.

According to them, Azerbaijan is going to supply Bulgarian with 1 billion cubic meters per year. The gas deliveries will start the moment Bulgaria constructs a pipe connecting it to the Turkey-Greece-Italy pipeline.

“I would not dare to mention a specific date, this is a multilateral project which does not depend only on Bulgaria and Azerbaijan,” Bulgaria’s President said to a question about when Nabucco was expected to be completed.

He added that the bilateral memorandums for cooperation signed Friday could be viewed as part of the efforts to start Nabucco because they could be integrated within it.

Azerbaijan’s President, Ilham Aliyev, outlined three groups of problems for the realization of the EU-sponsored Nabucco gas transit pipeline.

“We have always supported Nabucco, and our position remains unchanged… But there is a whole complex of issues which have to be resolved before Nabucco could be realized,” Aliyev declared.

In his words, the first group has to do with the securing of the natural gas supply. The Azerbaijan President said his country alone had sufficient amounts of gas – estimated reserves of 2 trillion cubic meters.

The second group of problems for Nabucco, which remain largely unresolved, has to do with transit. The third group of issues concerns funding. According to Azerbaijan’s leader, some funds have already been allocated but the project requires a lot more money, so solutions there have to be found as well.

The Nabucco gas transit pipeline is supposed to bring natural gas supplies from the Caspian region and the Middle East to the EU. It will have a total length of 3 300 km, and is expected to cost about EUR 8 B.

Despite its considerable natural gas reserves, Azerbaijan is expected to have additional production sufficient to provide much of the quantities needed to fuel the Nabucco pipe only after in the second phase of the exploitation of the Shah Deniz gas field. According to experts, this is expected to provide some 8-10 billion cubic meters of gas additionally per year.

Yet, since Nabucco will have a capacity of 31 billion cubic meters per year, other suppliers will be needed. Possible choices are Egypt, Iraq, and Turkmenistan (whole involvement would necessitate the construction of pipeline through the Caspian Sea to which Iran or Russia might be opposed). According to most estimates, Nabucco is going to be in operation in 2014-2016.

Novinite: Energy Minister Removes Bulgarian Energy Holding Directors

Energy Minister Traikov Removes Bulgaria Energy Holding Directors: Energy Minister Removes Bulgarian Energy Holding Directors

Traikov (middle) released the BEH Directors after terminating their contracts by mutual consent, with no pay out offered. Photo by BGNES

Bulgaria’s Minister of Economy, Energy and Tourism, Traicho Traikov, has removed the board of Directors of the Bulgarian Energy Holding (BEH), a Ministry press release announced.

Traikov released the Directors after terminating their contracts by mutual consent, with no pay out offered. Boris Pekov – Chairman of Board of Directors, Tencho Popov – Deputy Chairman of Board of Directors and members of the board Galina Tosheva, Dimitar Gogov and Dimitar Dimitrov were all removed.

The new Board of 3 Directors is headed by Maya Hristova – Deputy Minister of Economy, Energy and Tourism. The two other Board members are Galina Tosheva, who was re-elected as Executive Director and Dobrin Stefkin -civil servant in the State Commission on Information Security.

Traikov concluded that the changes were intended to improve operational performance in the management of the Holding.

The move comes after the Bulgarian government quit their earlier plan to shut down the mega structure and instead decided to restructure it.

Novinite: Bulgaria Natural Gas Price Set to Surge 18,31% in January

Bulgaria Natural Gas Price Set to Surge 18,31% in 2010: Bulgaria Natural Gas Price Set to Surge 18,31% in January
Gogov explained that three factors determine the price of gas: the quotations of alternative fuels, the rate of the dollar, the volumes of gas necessary for clients. Photo by BGNES

The price of natural gas in Bulgaria will rise 18,31% as of January 1 2010, Bulgaria’s state-owned gas operator Bulgargaz reported Friday.

Their estimated price of natural gas for the first quarter of 2010 will be BGN 442,62 per 1000 cubic meters, an increase of more than BGN 68 compared to the average price of gas over the last three months.

The final proposal of the gas supplier for the January price will be submitted to the State Energy and Water Regulatory Commission on 11 December.

Bulgargaz Chief, Dimitar Gogov, explained that the predicted jump in the price of fuel is only due to the surge in fuel prices on international markets.

Gogov explained that three factors determine the price of gas: the quotations of alternative fuels, the rate of the dollar, the volumes of gas necessary for clients. He concluded by confirming the December 11 planned price application.

energia.gr: Talks Start On Nabucco Gas Project For EUR1.5B Loan

The parties of the Nabucco natural gas pipeline project have started negotiations with two European top lenders to borrow almost EUR1.5 billion for the project’s construction, news agency Mediafax reports, citing officials from Romanian state-run gas pipeline operator Transgaz (TGN.RO).

Nabucco’s shareholders are considering borrowing EUR1 billion from the European Bank for Reconstruction and Development and another EUR450 million from the European Investment Bank, said Vlad Pavloschi, head of the engineering and research department at Transgaz.

Speaking in an economic seminar, Pavloschi said the Nabucco project will need total loans of EUR5.6 billion for the construction stage. He said Nabucco holders also initiated talks with credit insurers Coface and Hermes.

The Nabucco pipeline, the construction of which is estimated at around EUR8 billion, will deliver approximately 31 billion cubic meters of gas annually from the Caspian Sea to Central Europe via Turkey and Romania, bypassing Russia.

Nabucco’s shareholders are Austrian oil group OMV AG (OMV.VI), Romania’s Transgaz, Germany’s RWE AG (RWE.XE), Hungary’s MOL Nyrt. (MOL.BU), Bulgargaz of Bulgaria and Turkey’s Botas.

Nabucco is expected to help European countries break free from Russian influence in the natural gas sector. The project is due for completion in 2014 or 2015.

According to Pavloschi, the project will generate competitive prices to import gas in Romania and will lead to investments of over EUR1 billion in the natural gas sector.

Pavloschi said Nabucco could deliver up to 60 billion cubic meters of gas from the Caspian Sea area, as well as from Russia.

Late October, Nabucco said it started detailed financing discussions with the EIB and the EBRD, adding it will begin talks with the International Finance Corporation as well.

georgiandaily.com: Russia’s Putin wins approval for gas pipeline to EU
November 15, 2009
By Gleb Bryanski

NOVO-OGARYOVO, Russia (Reuters) – Russian Prime Minister Vladimir Putin won Slovenia’s approval on Saturday for the South Stream pipeline, undermining European Union efforts to reduce dependency on Russian gas supplies.

The seal of approval is the latest victory for the Kremlin as it seeks to counter the long delayed Nabucco pipeline which is backed by the European Union as a way to curb dependency on Russia by pumping gas from the Caspian and the Middle East.

Slovenia’s approval brings the South Stream pipeline a step closer to being built, though its backers — Russian gas behemoth Gazprom (GAZP.MM: Quote, Profile, Research, Stock Buzz) and Italy’s Eni SpA (ENI.MI: Quote, Profile, Research, Stock Buzz) — still have to raise billions of dollars to finance the project.

“We have now signed deals with all the European partners needed for this project to be completed,” Putin told reporters at his Novo-Ogaryovo residency outside Moscow after signing the cooperation deal with Slovenian counterpart Borut Pahor.

Slovenia is the fifth country to sign such an agreement with Russia on the South Sea pipeline, which will skirt Ukraine and cross Bulgaria, Serbia, Hungary, Greece, Slovenia to Italy.

With a capacity of 63 billion cubic metres a year, the pipeline is expected to cost between 19 billion and 24 billion euros ($28 billion to $36 billion). It is due to become operational in 2015.

“Thanks to Slovenia’s participation, Russian natural gas will reach the Italian border, the main target market for the (South Stream) project,” a Russian government source, who requested anonymity, told reporters.

GAS POLITICS

Leaders in the European Union, which imports more than a quarter of its gas from Russia, were dismayed in January when a row between Ukraine and Moscow left European Union customers without gas in the dead of winter.

That dispute provoked calls for the European Union to diversify away from Russian gas supplies, though officials at Gazprom forecast EU dependency on Russian supplies will increase over the next decade.

Russia has been trying to persuade major European powers that support for alternative supply routes — such as South Stream and another project known as Nord Stream — will ensure smooth supplies. Both projects bypass Ukraine.

Putin, who said Russia will cut gas deliveries to Europe again this year if Ukraine siphons off transit supplies crossing its territory, will travel to Ukraine next week to discuss energy with his Ukrainian counterpart Yulia Tymoshenko.

Nord Stream, which will pipe gas under the Baltic Sea to Germany, recently received approvals from Denmark, Sweden and Finland, a sign that construction work may start next year.

Approval for the pipelines is a coup for Putin, Russia’s powerful prime minister who takes a keen interest in energy politics, and a blow for Nabucco, which has been plagued by a lack of supply agreements.

But Gazprom is facing an unprecedented fall in demand as some of its European customers switch to cheaper, liquefied natural gas and has yet to secure billions of dollars in financing for South Stream.

Slovenia had said in the past it also supports Nabucco, which if built would transport 31 billion cubic metres of gas a year from the Caspian region to an Austrian gas hub via Bulgaria, Romania, Turkey and Hungary.

(Writing by Guy Faulconbridge, Dmitry Sergeyev and Gleb Bryanski; editing by Michael Roddy)

© Thomson Reuters 2009. All rights reserved.

bloomberg.com: Russia, Slovenia Sign South Stream Gas Pipe Accord

By Stephen Bierman and Anna Shiryaevskaya

Nov. 14 (Bloomberg) — Slovenia became the latest European country to join OAO Gazprom’s South Stream pipeline project, signing an agreement which paves the way for Russian gas to reach European markets.

The accord followed talks between Slovenian Prime Minister Borut Pahor and his Russian counterpart Vladimir Putin in Moscow, and was signed by Russian Energy Minister Sergei Shmatko and Slovenian Economy Minister Matej Lahovnik.

Slovenia joins Bulgaria, Serbia, Hungary and Greece as a partner in the onshore section of South Stream, which is designed to boost Russian gas supplies to western markets while bypassing Ukraine. The 900-kilometer (560-mile) pipe, due to deliver gas by the end of 2015 and being built in partnership by Gazprom and Italy’s Eni SpA, will run under the Black Sea to the Balkans, where it will split into northern and southern routes.

“We have today signed the final agreement among all European partners needed for completion of this project,” said Putin at the signing ceremony in Moscow. The project will enable Russian gas to reach Italy, where Eni is headquartered.

Slovenia, which buys about 600 million cubic meters of the fuel a year from Gazprom, was among the Balkan countries affected by the gas dispute between Russia and Ukraine. The Adriatic nation now wants to avoid further disruption by diversifying energy sources.

“This agreement for us will be a very important event,” said Pahor.

Joint Venture

The Slovenian section of the South Stream pipeline will be able to carry as much as 10 billion cubic meters a year, Lahovnik said Nov. 12 in Ljubljana. The Russian gas-export monopoly and the Slovenian gas distributor Geoplin Plinovodi d.o.o. will form a joint venture to operate the pipeline with each company owning a 50 percent stake that will operate in line with European Union legislation, according to Lahovnik.

The cost of the project in Slovenia will be known in the next two years when the feasibility study will be completed. Petrol Group d.d., Slovenia’s largest energy group, may also benefit from increased gas flows through the country, according to former chief executive officer Marko Kryzanowski.

South Stream may compete with the planned Nabucco pipeline, backed by the European Union, which is designed to bring gas from the Caspian and Middle East to Austria through Turkey. It aims to start operations in 2014.

The South Stream agreement was signed hours before Russia and Slovenia met on the soccer field for their World Cup playoff.

To contact the reporters on this story: Stephen Bierman in Moscow at sbierman1@bloomberg.net; Anna Shiryaevskaya in Moscow at ashiryaevska@bloomberg.net

Eurasia Daily Monitor: Nabucco Investment Decision Postponed

OMV and Nabucco spokesman Christian Dolezal

On November 11 the Austrian OMV-led Nabucco management announced that the investment decision on the project will be postponed, from early 2010 to the fourth quarter of that year. There is no clear explanation for this sudden change.

Only seven days earlier, the same Vienna office had sounded confident that the project was advancing on schedule. According to OMV and Nabucco spokesman Christian Dolezal on November 4, “construction work will start in 2011 and, as things now stand, the first gas will flow in 2014” (www.news.Az, November 4). In that spokesman’s interview, and also in its newsletter circulated in early November, the Austrian-led Nabucco management mentions “detailed discussions” ongoing with the European Investment Bank (EIB), European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), the United States Export-Import Bank (EXIM), and other lending institutions; as well as discussions in prospect with the U.S. International Finance Corporation (IFC), Hermes, and SACE (Nabucco Newsletter, November 2009).

If the level of investor confidence is truly such as to necessitate postponing the decision by one year, the reasons behind this remain unexplained publicly by the project company or by the European Commission, which strongly backs the Nabucco project.

One obvious confidence-undermining factor is Turkey’s AKP government, which blocks the westbound route for Azerbaijani gas, the main source of supply for Nabucco’s first stage. After almost two years of obstruction, and despite signing the inter-governmental agreement with the European partners in July, Ankara seems entrenched in its refusal to sign a transit agreement for Azerbaijani gas to Europe.

Ankara’s position on this issue seems irrational at first sight, given the AKP government’s ambition to turn Turkey into an energy transportation corridor on a colossal scale. Its strategy, however, relies mainly on Russia (and, as a more distant prospect, Iran) to fulfill the AKP’s grand ambition. Prime Minister Recep Tayyip Erdogan’s government is in discussions with the Kremlin on building the South Stream, Blue Stream Two, Samsun-Ceyhan, and other gas and oil pipelines in Turkey or through Turkish waters. Ankara even favors using part of Nabucco’s capacity to carry Gazprom’s gas to Europe.

Compared with the Russian projects (grandiose on paper), Nabucco with Azerbaijani gas may seem a small currency of exchange to the AKP government. Indeed, the government is using Nabucco as a bargaining chip in the negotiations with the European Union on the Cyprus issue and on Turkish accession to the E.U.

E.U. officials (and some U.S. counterparts) routinely tell the AKP government how crucial its cooperation is to Europe’s energy security and other major Western goals. That flattering language does not appear conditional on Ankara’s actual performance on Nabucco and other issues. It inspires the AKP government to entertain an exalted view of its importance to Europe and overplay its hand.

Nabucco may indeed look expendable –or a tradable card– to Turkey, and not fully convincing from upstream to downstream, unless clearly integrated into the broader framework of the Southern Corridor project for Central Asian gas to Europe.

Azerbaijan has presciently advocated that integrated Caspian-Central Asian strategy for years. The European Commission has clearly set this policy in its November 2008 communication on energy security strategy. However, this message has not been articulated with the necessary consistency and clarity by E.U. officials and Nabucco project management in recent months. Nabucco’s appeal can fade, if promoted as a self-contained project without explicit links to the comprehensive Caspian-Central Asian gas strategy.

The proposed White Stream pipeline on the seabed of the Black Sea is a component of the Southern Corridor plan. White Stream can provide a transportation solution for future Turkmen gas –via Azerbaijan and Georgia– to Europe, circumventing Turkey. It does not rival the Turkish overland transport solution, but can significantly supplement it. E.U. funding for White Stream’s feasibility study can signal that gas producer and consumer countries would not be pressured by a Turkish transportation monopoly. Diversification of gas transportation routes is a policy as valid in the Black Sea basin as elsewhere (EDM, October 30).

A deceptive appearance of progress on Gazprom’s South Stream has contributed to the recent spell of Nabucco skepticism. Slovenia is about to sign up for South Stream while Croatia is seriously considering the possibility (this would require Russia to enlist local support for ousting Hungarian MOL from Croatia). Routing South Stream through Slovenia would implicitly put Austria under some pressure to join.

All this seems to make Vienna nervous again. On November 11 Chancellor Werner Faymann held talks with Russian Prime Minister Vladimir Putin in Moscow on the possibility of Austria joining South Stream. At the concluding news conference, Putin declared that both Russia and Austria are convinced of South Stream’s merits and have agreed to complete an agreement on Austria joining the project (Interfax, NTV, November 11).

On that same day, the Austrian OMV-led Nabucco management surprisingly announced by e-mail to mass media the postponement of an investment decision on the Nabucco project.

Tags: , , , , , , ,

Comments are closed.

September 2017
M T W T F S S
« Aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Site Metter