revista presei 14 iulie, partea II-a

2009/07/14

Hotnews:

Nabucco – o veste proasta pentru Gazprom, dar proiectul nu va dauna economiei Rusiei prea curand

de Olga Popescu 
Semnarea acordului privind proiectul Nabucco este o veste proasta pentru Gazprom, dar nu va dauna economiei Rusiei, crede analistul Andrei Polischuk, de la BrokerKreditService. Ponderea Gazpromului pe piata europeana a livrarilor de resure energetice se va reduce, dar nu substantial inainte de 2015, apreciaza analistul rus, intr-un interviu acordat Ekspert Online.

Andrei Polischuk crede ca decizia Turkmenistanul si a Azerbaidjanului de a alimenta gazoductul “este o veste proasta pentru Gazprom”, in conditiile in care gazul turkmen a fost contractat pentru Rusia si China.

“Daca Ashabad (presedintele Turkmenistanul) rupe acordul cu partea rusa (ceea ce inseamna aproape 40 mld. m/c) va fi rau pentru Gazprom. Iar acest gaz va merge direct spre Nabucco. Un volum suficient pentru gazoductul Nabucco, a carui capacitate este de numai 30 mld. m/c”, explica el.

In opinia sa, presedintele turkmen ar putea sa renunte la contractul cu Rusia sau China: “Pana acum, nu prea au avut motive serioase pentru asta, dar, dupa explozia conductei, incident urmat de sistarea de catre Rusia a achizitiilor de gaz turkmen, desi reparatiile sunt in curs de derulare, a aparut si motivatia”.

In plus, sustine Polischuk, “chestiunea este pe jumatate politica”. “Prin declaratiile sale, Turkmenistanul incearca sa obtina un pret cat mai bun pentru sine, pentru ca Rusia sa cumpere carburant la tarife tot mai ridicate. Este o modalitate de a santaja Gazprom“, afirma analistul rus.

Nabucco va fi gata in jurul anului 2015 dar, intre timp, Turkmenistanul va trebui sa-si vanda gazul produs. “Pentru UE, proiectul Nabucco este unul strategic, pentru ca europenii trebuie sa-si reduca dependenta de gazul rusesc. De la bun inceput Rusia a inteles ca UE va insista pe realizarea gazoductului, chiar daca va iesi in pierdere. Pentru UE este esential sa reduca riscurile legate de tranzitul din Rusia prin Ucraina”, a declarat sursa citata.

Prin implicarea Azerbaidjanului, Nabucco devine rentabil

In cazul in care Azerbaidjanul doreste sa directioneze spre Nabucco volumul promis, de 50 miliarde metri cubi, proiectul devine deja rentabil. “Dar negocierile nu s-au incheiat. La intalnirea de la Ankara, printre potentialii participanti au fost pomeniti Iranul si Turkmenia. Daca unul dintre ei nu va fi implicat, conducta nu va putea fi alimentata”.

Andrei Polischuk precizeaza ca acest proiect nu a luat prin surprindere Rusia, in conditiile in care cele doua tari au dat si inainte de inteles ca, daca Rusia nu va cumpara gazul natural la preturi normale, il vor vinde Europei, ocolind Rusia.

El nu este insa prea optimist in privinta sanselor gazoductului Nabucco: “Cred ca, odata construit, gazoductul va avea, totusi, probleme cu alimentarea. Nu cred ca proiectul va dauna intereselor nationale ale Rusiei. Piata devine tot mai concurentiala, ceea ce este bine. E posibil ca ponderea Gazpromului pe piata sa se reduca, dar nu foarte mult. Nabucco inseamna numai 18% din livrarile de gaze rusesti in Europa, iar gazoductul South Stream – aproape 37% din acest volum”.

Nabucco va majora pretul la gaz pentru Ucraina

Pe de alta parte, cotidianul Kommersant-Ukraina scrie, in editia de marti, ca semnarea proiectului Nabucco ofera accesul direct al Turkmenistanului, al carui gaz este cumparat cu precadere de Ucraina, pe pietele europene, ceea ce poate constitui un motiv de scumpire a carburantului pentru Kiev.

In alta ordine de idei, realizarea proiectului Nabucco reduce, pentru Ucraina, riscul de reducere a volumului de tranzit, iar, pe viitor, va permite Kievului sa obtina gaze direct din noua conducta.

“Teoretic, Nabucco poate fi legat de sistemul de transport al gazelor naturale al Ucrainei prin Bulgaria sau Romania, iar noi vom putea primi cantitati insemnate de gaze in sudul tarii, ceea ce va permite diversificarea surselor de aprovizionare”, a estimat Aleksandr Gudyma, deputat din partea Blocului Iulia Timosenko.

Pe de alta parte, Nabucco poate avea si consecinte negative pentru Ucraina, prin scaderea volumului gazelor tranzitate. “Totul va depinde de consumul european pana in 2015. Daca va creste, Nabucco va fi o simpla sursa suplimentara de aprovizionare. Daca va ramane la nivelul actual, Ucraina va avea de suferit”, a estimat expertul Denis Sakva, de la Dragon Kapital.

Gandul:

De ce subminează Europa şi SUA Nabucco

Eliza FRÂNCU

Scenariul din Nabucco se întâmplă pe dos în lumea reală. Nu proiectul Nabucco este cel care îi dă afară pe ruşi de pe piaţa energetică europeană, ci invers. Liderii statelor participante la proiect par să se fi strâns într-un cadru oficial la Ankara doar pentru ca informaţia să ajungă mai repede la urechile Rusiei. Cât de mici sunt şansele de realizare a conductei fără a implica şi colosul energetic de la răsărit au spus-o pe şleau chiar americanii. Care, chiar când se puneau semnăturile pe un acord ce ar trebui să scape Europa de nesănătoasa dependenţă rusească, declarau că „SUA nu ridică nicio obiecţie faţă de participarea Rusiei la proiect”. Turcia – ţara gazdă a reuniunii! – a lansat şi ea invitaţii insistente către Rusia tot în aceeaşi zi. Pentru a fi şi mai convingător, acest stat participant la proiect a declarat tăios că nu renunţă la pretenţia de a trage 15% din gazele transportate şi jumătate din taxele de tranzit! Ankara a pus astfel restul liderilor în situaţia de a nu mai şti ce semnează. Nu este o greşeală nici din partea diplomaţiei americane şi nici din partea celei turce: este o invitaţie directă. Este o ultimă încercare pentru a convinge Rusia să dea pe căi sigure resurse Occidentului pe bani mai puţini. Moscova are pâinea şi cuţitul, iar felia devine tot mai consistentă pe zi ce trece. Practic, pentru a obţine singura resursă de care are nevoie – finanţarea – Kremlinul a inventat proiectul propriu – gazoductul South Stream. Aceleaşi state participante (mai puţin România) la Nabucco au  fost demult convinse de ruşi să investească în South Stream. Rusia are însă în primul rând controlul asupra tuturor resurselor din regiune, atât cele proprii, cât şi cele ale foştilor sateliţi. Iar când nu îl are, îl cumpără pe bani grei. Luând gazele azere la suprapreţ, Rusia a lipsit practic proiectul de orice furnizor (Iranul şi Turkmenistanul sunt nişte ipoteze fanteziste). Şi îşi negociază acest control până la ultimul eurocent pe care îl are Europa de dat. Europenii au încercat şi argumentul: „a noastră e mai ieftină”. Faţă de cele 20 de miliarde de euro cât au estimat ruşii că ar costa South Stream, Nabucco ar fi un adevărat chilipir: „doar” 8 miliarde. Marea problemă este că banii pentru Nabucco nu pot fi daţi doar de Uniunea Europeană ori de statele participante (care oricum nu pot investi în două proiecte de acelaşi fel în plină criză economică): trebuie să existe şi investiţii private. Or, firme occidentale mari au decis că South Stream are şanse mai mari, fie şi din simplul motiv că are cu ce să fie alimentat. Cum altfel s-ar putea explica decizia Germaniei şi Franţei de a tăia din finanţarea Nabucco, în condiţiile în care este singurul proiect european major? Ieri, la Ankara, şi europenii, şi americanii au admis ceea ce au negat timp de şapte ani: nu se poate fără Rusia. Mutarea următoare aparţine acum şahiştilor de la Kremlin.
Mediafax:

Costurile Nabucco vor fi revizuite în scădere la toamnă

Costurile proiectului Nabucco, estimate la 7,9 miliarde euro, vor fi revizuite în scădere în toamnă, înainte de contractarea cantităţii de oţel necesar construcţiei la sfârşitul lui 2009 sau începutul lui 2010, a declarat directorul operaţional al consorţiului Nabucco, Reinhard Mitschek. Un studiu detaliat privind gazoductul va fi realizat anul acesta, înainte de o revizuire a bugetului, a precizat Mitschek pentru Reuters, după semnarea acordului de tranzit la Ankara.

Declinul costurilor pentru Nabucco ar urma să aibă la bază scăderea preţului oţelului.

Premierii României, Turciei, Austriei, Ungariei şi Bulgariei au semnat, luni, la Ankara (Turcia), acordul interguvernamental pentru realizarea proiectului Nabucco, conducta prin care vor fi transportate către Europa Centrală, prin Turcia, gaze naturale extrase din Asia Centrală.

Proiectul este dezvoltat de consorţiul Nabucco Gas Pipeline International, din care fac parte companiile Transgaz Mediaş, OMV (Austria – acţionarul majoritar al Petrom), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), Botas (Turcia) şi RWE (Germania).

Gazoductul urmează să transporte gaze extrase din Asia Centrală, prin Turcia, către Europa Centrală. Conducta va fi construită pe traseul Turcia-Bulgaria-România-Ungaria-Austria şi va avea o lungime totală de 3.296 kilometri.

Realizarea proiectului Nabucco va necesita investiţii în valoare totală estimată de aproape opt miliarde euro.

Capacitatea iniţială de transport a conductei este de 8 miliarde metri cubi/an şi este proiectată să crească la 31 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an, până în 2020. Spre comparaţie, consumul anual de gaze al României este de 17-18 miliarde metri cubi.

Lucrările de construcţie urmează să înceapă în 2011, iar intrarea în funcţiune a conductei este preconizată pentru 2014.

Adevarul:

Nabucco oferă UE un avans în faţa Rusiei, comentează presa rusă

Semnarea ieri, la Ankara, a acordului între patru state europene şi Turcia pe tema proiectului Nabucco, un concurent al proiectului ruso-italian South Stream, conferă Uniunii Europene un “avans” în faţa Rusiei,scrie presa rusă.

În jocul dintre Nabucco şi South Stream, echipa UE este acum în avantaj“, anunţă Vedomosti.

Este evident că Nabucco devansează considerabil South Stream, pentru că el beneficiază de o susţinere mare din partea a aproape întregii Europe. South Stream, opera Gazprom, nu se poate lăuda cu o astfel de susţinere“,  comentează Kommersant.

Komsomolskaïa Pravda, califică acordul drept “o lovitură dată politicii energetice a Rusiei”. “A fost încheiată o alianţă a gazului împotriva Moscovei“, consideră publicaţia.

Experţii au considerat mult timp Nabucco drept un proiect mort în faşă. Însă acum situaţia s-a schimbat“,atrage atenţia Rossiïskaïa Gazeta.

Reamintim că, proiectul Nabucco prevede construirea unui gazoduct de 3.300 kilometri lungime pentru transportarea spre UE a până la 31 miliarde de metri cubi de gaz ce provine din Asia Centrală, trecând prin Turcia şi sud-estul Europei şi evitând Rusia.

Nabucco este în concurenţă cu South Stream, care ar urma să treacă pe sub Marea Neagră legând Rusia de Bulgaria, de unde ar porni apoi o conducă spre nord-vest spre Austria şi una spre sud, spre Grecia şi Italia.

Nabucco urmăreşte să reducă dependenţa energetică a europenilor de Rusia, având în vedere că, în prezent, un sfert din gazul consumat în Europa provine din Rusia, transmite Newsin.

Adevarul:

Sex și Nabucco

Ovidiu Nahoi

Desigur, nicio legătură între scandalul sexual de la Consulatul român de la Chișinău și semnarea, la Ankara, a acordului politic privind proiectul Nabucco. Dar dacă nu m-aș fi referit, în titlu, la veritebilul sexgate româno-moldovenesc nu aș fi reușit să atrag atenția asupra a ceea ce este cu adevătrat important. Pentru noi și pentru regiune.

Există un mare câștigător al evenimentului de ieri și acesta este chiar Turcia, țara gazdă a ceremoniei. Turcia și-a negociat intens de-a lungul ultimilor ani  participarea la Nabucco, atât de intens încât adeseori a lăsat impresia că se mai bine pune de-a curmezișul proiectului decât să renunțe la condițiile sale. Acum, după cum spune chiar comisarul european pentru energie, Andries Piebalgs, Turcia a obținut chiat mai mult decât a cerut. A renunțat la cota de 15% din gazul tranzitat, dar obține drepturi financiare de tranzitare de 400 de milioane de euro pe an. Însă acesta este doar câștigul de suprafață. Adevăratav miză pentru Turcia este în altă parte.
Proiectul a devenit acum parte a strategiei turce de câștigare a unei poziții de placă turnantă între Europa Occidentală, Orientul Mijlociu și Caucaz.  Toate acestea, în paralel cu o redescoperire a moștenirii imperiale. Unii comentatori vorbesc – când critic, când admirativ – despre ”neo-otomanism”. Turcia face în acest moment jocurile de securitate la Marea Neagră și în Caucaz, împreună cu Rusia ( imposibil de crezut că Turcia nu s-a asigurat măcar de neutralitatea Rusiei, dacă nu mai mult, înainte de semnarea acordului politic pentru conducta de gaz). Ankara se afirmă ca un mediator în procesul de pace din Orientul Mijlociu, are relații strânse cu mari furnizori de hidrocarburi precum Azerbaidjanul,  Turkmenistanul, Iranul. Și se bucură de o influență crescândă – politică și culturală – în lumea musulmană.
Este adevărat, deocamdată conducta este doar pe hârtie și nu se știe încă de unde va veni suficient gaz astfel încât proiectul să fie rentabil. Dar tocmai în această situație, Turcia este cea care pare să aibă cărțile în mână, relațiile ei în Asia centrală fiind esențiale pentru Europa. Evident, asta pune Turcia într-o poziție mai avantajoasă și în relația cu Uniunea Europeană.
Poate că nu este lipsit de interes să ne amintim de afirmația ministrului de externe turc Ahmet Davudoglu, de la ”Interviurile 2+1”: ”Europa va fi o putere globală dacă va deschide ușa Turciei”.
Într-adevăr, chiar înainte de a deveni funcțional, Nabucco pune mai acut în fața Uniunii Europene dosare grele, precum cel al aderării Turciei. Sau construirea unei relații speciale cu Iranul.
Dar asta nu trebuie să ne sperie. La urma urmelor, Uniunea Europeană nu poate fugi de asemenea teme, dacă vrea să joace un rol de putere globală în viitoarea lume multipolară. Și nu doar unul de jucător regional, cu dimensiuni meditaraneene, nordice, estice sau dunărene, după caz.
Bine, și unde este, până la urmă, povestea cu sexul de la Chișinău? Păi, tocmai asta e, că nu-i nicăieri.

Standard.ro

Nabucco, o afacere din care va curge profit de 1 mld. euro

“Un miliard de euro îi va aduce României, în următorii 25 de ani, proiectul Nabucco, sumă ce rezultă din cota de profit aferentă lungimii tronsonului de pe teritoriul ţării noastre”, a estimat ieri ministrul Economiei, Adriean Videanu, la Realitatea FM.
Acesta a adăugat că partea de investiţii care ne revine se cifrează la 400-500 mil. euro din surse proprii, ceea ce înseamnă 30% din cota alocată ţării noastre în cel mai mare proiect de transport gaze din Europa, a spus ieri Videanu, la câteva ore după ce a participat la semnarea acordului interguvernamental de către premierii celor cinci state ce vor fi implicate în realizarea gazoductului Nabucco.Ieri, la Ankara, s-a decis că acţionarii – Transgaz (România), OMV (Austria), MOL (Ungaria), Bulgarian Energy Holding (Bulgaria), Botas (Turcia) şi RWE (Germania) – vor avea la dispoziţie jumătate din capacitatea gazoductului de 31 mld. metri cubi, diferenţa fiind destinată companiilor ce vor asigura transportul. Rusia este din nou invitată să se alăture proiectului de 7,9 mld. euro, susţinut de UE şi SUA.

Contribuţia totală a României este de 1,4 mld. euro, din care 30% înseamnă surse proprii Transgaz, ­restul reprezentând credite bancare contractate de consorţiu, care trebuie însă garantate de către Transgaz. “Acordul interguvernamental defineşte metodologia pentru tarifarea standard. Aceste condiţii se vor aplica timp de 25 de ani de la intrarea în operaţiune a gazoductului şi vor garanta acces, în mod egal, pentru toţi participanţii de pe piaţă”, se arată în comunicatul dat publicităţii la finalul întâlnirii din capitala Turciei.

Următoarele etape ale proiectului includ finalizarea unor parteneriate, iar în paralel, consorţiul va începe negocieri cu băncile şi va urmări comercializarea capacităţilor de transport în cadrul procesului de rezervare de capacităţi. Interesul pentru proiect pare să fie extrem de mare, în condiţiile în care deja există 16 companii care şi-au declarat intenţia de a cumpăra gaze, după cum a spus Andris Piebalgs, comisarul european pentru Energie. “Procesul de licitaţie deschisă ar trebui să se încheie la sfârşitul lui 2010. Semnarea acordului interguvernamental a fost o precondiţie pentru procesul de vânzare, întrucât acum se cunosc toate condiţiile şi detaliile legate de taxe”, a declarat comisarul european pentru Energie, citat de agenţiile de ştiri. Cadrul legal necesar pentru demararea Nabucco va fi finalizat în următoarele şase luni, după ce consorţiul va încheia acorduri individuale cu fiecare stat participant, a declarat ieri premierul turc, Tayyip Erdogan.

“Cu cât facem mai mulţi paşi către realizarea proiectului, cu atât creşte interesul manifestat de statele care vor avea rolul de furnizori”, a adăugat oficialul turc, ţară pe teritoriul căreia se vor întinde 2.000 km dintre cei 3.300 ai gazoductului. Impactul pe piaţa din România al proiectului este uriaş. “Profitul realizat acoperă şi costurile iniţiale. Profitul cel mai mare este disponibilitatea de gaze tot timpul anului pentru toţi consumatorii eligibili şi casnici din România. Practic, această conductă va face ca România să fie din punct de vedere energetic independentă”, a mai declarat ieri Videanu, conform sursei citate. România va avea cel puţin două beneficii certe de pe urma proiectului, în opinia analiştilor pieţei energetice. Mai mult, încă din toamna anului trecut, membrii Guvernului Privat, proiect iniţiat de Business Standard şi care reprezintă soluţiile propuse Puterii de către oamenii de afaceri, sugerau că Executivul trebuie să aibă o atitudine clară de susţinere a proiectului Nabucco, pentru care ar trebui numit un coordonator la nivel naţional, iar pe de altă parte, trebuie dezvoltat lobby-ul pe relaţia cu Bruxelles, potrivit Marianei Gheorghe, CEO Petrom, compania parte a grupului OMV implicat direct în proiect.

Primul avantaj al Nabucco ar fi reducerea dependenţei de gazul rusesc, al doilea ar ţine de veniturile pe care le-ar putea obţine Transgaz, operatorul de transport implicat în proiect. “Economic, principalul avantaj îl constituie taxele din tranzit. În secundar am putea lua în calcul şi oportunitatea achiziţionării de gaz mai ieftin, evident, în condiţiile în care în România vor exista companii interesate să rezerve gaz pe Nabucco”, este de părere Valeriu Binig, director în cadrul companiei de consultanţă Deloitte. Aceeaşi opinie o are şi Jean Constantinescu, expert în domeniul energiei. În opinia sa, proiectul mai are de parcurs câţiva paşi importanţi, primul fiind legat de finanţare. Valeriu Binig nu exclude posibilitatea ca acum, după semnarea acordului interguvernamental, să apară şi investitori privaţi interesaţi de proiect. În ciuda aceleiaşi viziuni în privinţa beneficiilor, cei doi experţi au însă poziţii diferite în ceea ce priveşte atitudinea autorităţilor de la Bucureşti referitoare la proiect.

“Noi nu suntem la niciun capăt al proiectului, deci nu suntem în poziţia de a pune condiţii, cum este cazul Turciei, de exemplu. Am fost disciplinaţi, am făcut ceea ce ni s-a cerut, nu puteam face nimic pentru ca proiectul Nabucco să aibă mai mult succes”, susţine Valeriu Binig. La polul opus, Jean Constantinescu crede că reacţia autorităţilor este determinată strict de lipsa unei viziuni în privinţa viitorului energetic. “Comportamentul nostru a fost unul ezitant, şi aici vorbesc despre toate guvernele aflate la putere din 2002, de când s-a lansat proiectul. Explicaţia este foarte simplă: lipsa unei strategii energetice”, a declarat Constantinescu. Ieri, premierul şi ministrul Economiei au ieşit cu declaraţii în care au salutat semnarea acordului, în condiţiile în care, de la venirea la Putere, semnalele de susţinere pentru acest proiect au fost vizibil sporadice. Proiectul are toate ingredientele necesare pentru a atrage investitorii şi furnizorii, a spus ieri premierul român, Emil Boc.
“România va rămâne un partener de încredere în acest proiect. Vom continua să promovăm implementarea lui – pe de-o parte, ca membru al UE, iar pe de altă parte, în cadrul relaţiilor bilaterale cu statele furnizoare şi de tranzit”, a mai declarat Emil Boc. Operatorii prezenţi în consorţiu au subliniat importanţa proiectului.

“Semnarea, azi, a acordului interguvernamental a eliminat unul dintre cele mai mari obstacole către succes”, a comentat ieri György Mosonyi, CEO MOL, operatorul ungar implicat în proiect. Werner Auli, directorul diviziei de gaze a OMV, liderul consorţiului pentru construirea Nabucco, a spus, la rândul său, că se aşteaptă ca principalii furnizori de gaze să fie Irakul şi Azerbaidjanul.

Propunerile Guvernului Privat pe Mediu-Energie

România trebuie să treacă la un lobby mult mai puternic la nivelul UE pentru apărarea intereselor energetice, să înfiinţeze un serviciu specializat în cadrul Ministerului Afacerilor Externe – MAE pentru Energie şi să numească un coordonator naţional pentru Nabucco şi/sau South Stream.

Cea mai mare companie din România, Petrom, prin vocea directorului său general, Mariana Gheorghe, membru în Guvernul Privat, un proiect Business Standard, a propus autorităţilor la ultima dezbatere pe teme de Mediu şi Energie, care a avut loc anul trecut, să facă eforturi pentru ca România să aibă o diplomaţie energetică activă. “În prezent, energia a devenit un element de interes ridicat la nivel politic. Pentru susţinerea intereselor României este nevoie de o diplomaţie activă, care să susţină proiecte importante precum conducta de gaze Nabucco. Nevoia unui coordonator naţional pentru proiectul Nabucco, dar şi a unui serviciu în cadrul Ministerului Afacerilor Externe, care să se ocupe de problematica energetică, este evidentă”, spunea, la acel moment, Mariana Gheorghe.


Ce urmează după semnarea de la AnkaraÎnceperea activităţilor de marketing pentru licitarea capacităţii de transport în cadrul procesului de rezervare (open season). Poate participa inclusiv Rusia, prin Gazprom.

Demararea negocierilor oficiale de finanţare cu instituţii precum Banca Europeană de Investiţii, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Banca Mondială (IFC), dar şi cu instituţii financiare de export.

Finalizarea planurilor tehnice detaliate şi realizarea studiilor privind impactul social şi impactul asupra mediului.

Punerea în funcţiune este aşteptată pentru anul 2014.


Ce crede Dinu Patriciu despre NabuccoCel mai bogat român, Dinu Patriciu, a avut întotdeauna o atitudine reţinută faţă de acest proiect european de gazoduct şi l-a numit la început “o utopie a lumii moderne” (mai 2007), pentru ca după câţiva ani să spună că “ar fi preferabil” concurentului său South Stream, dezvoltat de ruşi (aprilie 2009). Într-una din ultimele sale intervenţii în care a atins şi această temă, pe 18 iunie, omul de afaceri român declara la Realitatea FM că, întotdeana, a vorbit despre proiectul Nabucco cu reţinere, din mai multe motive. “Se poate să fie conductă, dar trebuie să ai ce să pui în ea, iar resursa din celălalt capăt, deocamdată, nu există decât potenţial. Pentru că ea ar putea veni de cealaltă parte a Mării Caspice, dacă s-ar construi o conductă transcaspică, dar atât Rusia, cât şi Iranul se împotrivesc din motive ecologice, pun ghilimele de rigoare, sunt îngrijoraţi de soarta nisetrilor şi a morunilor şi împiedică acest proiect transcaspic care ar putea alimenta conducta Nabucco”, puncta Dinu Patriciu.

Mai mult, fondatorului Grupului petrolier Rompetrol, vândut kazahilor de la KazMunaiGaz, afirma că apropierea României faţă de proiectul South Stream, manifestată cu ocazia vizitei ministrului Economiei, Adriean Videanu, la Moscova, “este cea mai puţin corectă (abordare – n.red.) dintre toate”. “Pentru că, în momentul în care ai o conductă ce nu este proprietatea ta, ci proprietatea producătorului, te faci din nou prizonierul monopolului depre care vorbeam”, argumenta, totodată, omul de afaceri.

“Orice înţelegere depinde de modul în care este negociată. Eu însă nu cred în viitorul acestor proiecte, ci cred în atragerea investiţiilor străine pentru dezvoltarea resurselor interne ale României. Există încă mare potenţial de descoperire a unor rezerve de hidrocarburi la mari adâncimi, în România, după cum există un potenţial şi în Marea Neagră în ceea ce priveşte resursele alternative (Patriciu prin Marexin cercetează nămolul sapropelic din Marea Neagră – n.red.)”, mai arăta în intervenţia sa fostul CEO Rompetrol, actualmente membru în CA.

Money.ro

Pro şi Contra Nabucco

Părerile sunt împărţite în privinţa Priectului Nabucco. Preşedintele ANEIR crede că proiectul aduce doar avantaje României, în timp ce alţi specialişti sunt de părere că acesta nu va aduce gaze mai ieftine ţării noastre.

Proiectul Nabucco aduce doar plusuri pentru România, susţine preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie, Petru Lificu. Pe de altă parte, specialistul în energie al Institutului Francez de relaţii internaţionale, Suzanne Niels susţine că gazoductul nu va aduce României preţuri mai mici. În plus, omul de afaceri Dinu Patriciu susţine că iniţiativa este bună numai că momentan, nu are cine să alimenteze conducta. El crede că totul depinde de cei care au iniţiat proiectul.

“Eu personal, nu văd riscuri. Văd numai avantaje. Avem o cotă parte foarte substanţială de gaz din tranzitul de pe gazoduct, avem locuri de muncă, avem o investiţie de dimensiuni considerabile care se va face în România”, este de părere Petru Lificiu, preşedinte ANRE.

Omul de afaceri Dinu Patriciu consideră că implementarea proiectului depinde acum doar de cei care l-au demarat.

“Ca orice fel de alternativă de aprovizionare energetică, este o iniţiativă extrem de bună. Are o singură condiţie de realizare, să ai ce gaz să bagi printr-un cap ca să iasă prin celălalt”, a precizat omul de afaceri Dinu Patriciu.

Specialistul în energie al Institutului Francez de relaţii internaţionale, Susanne Nies, susţine că declaraţiile premierului Emil Boc, potrivit cărora proiectul Nabucco va crea mai multe locuri de muncă şi va asigura gaze României la preţuri mai mici reprezintă o dorinţă şi nu o realitate.

“Este doar o dorinţă, este vorba despre speranţă legată de acest proiect. Ar trebui să existe alte priorităţi în acest moment. Cel mai important pentru noi nu e Nabucco, ci să rezolvăm conflictul dintre Ucraina şi Rusia pentru a evita o nouă criză a gazelor. Nabucco nu este mai ieftin decât gazul pe care îl obţinem din Rusia acum. Guvernul ezită să finanţeze asemenea proiecte. Sunt sceptică”, a declarat Suzanne Niels, specialist în energie IFRI.

Money.ro

Durata Acordului interguvernamental Nabucco este de 50 de ani şi intră in vigoare după ratificare

Durata Acordului interguvernamental cu privire la proiectul Nabucco, semnat la Ankara, este de 50 de ani, acesta va intra în vigoare după ce toate statele membre îl vor ratifica, iar România, prin Transgaz, va finanţa proiectul cu aproximativ 417 milioane de euro, a declarat luni premierul Emil Boc.

“Intrarea în vigoare este legată de data ratificării de către statele membre a Acordului interguvernamental pe care l-am semnat. Din momentul în care toate statele membre vor ratifica acest Acord, practic el intră în vigoare”, a declarat Boc la sosirea de la Ankara. Potrivit şefului Executivului, data începerii lucrărilor la gazoduct este anul 2011, iar data finalizării lucrărilor – 2014.

Potrivit lui Boc, realizarea gazoductului va fi finanţată 70% din credite contractate de compania Nabucco International, iar 30% din fondurile proprii ale companiilor naţionale participante la proiect. Companiile naţionale (Transgaz, în cazul României n.r.) ar urma să construiască şi să deţină porţiunea de conductă de pe teritoriul statului tranzitat, ceea ce va duce la înfiinţarea de noi locuri de muncă, potrivit lui Boc. “România, prin Transgaz, va asigura cota de finanţare, în jur de 417 milioane de euro, care va fi parte a Transgaz la proiectul Nabucco”, a spus el.

Compania Internaţională Nabucco şi companiile naţionale vor demara demersurile pentru asigurarea finanţării, a mai spus şeful Executivului, precizând că la reuniunea de la Ankara au fost prezenţi şi reprezentanţi ai BEI şi BERD.

Gazoductul va avea o lungime de 3296 de kilometri, din care 460 de kilometri pe teritoriul României.

România, Bulgaria, Ungaria, Austria şi Turcia au semnat luni, la Ankara, acordul interguvernamental pentru tranzitul gazoductului Nabucco, destinat să diminueze dependenţa UE de gazul rusesc. Premierul turc Recep Tayyip Erdogan a prezidat ceremonia de semnare a acordului, în prezenţa premierilor sau reprezentanţilor Austriei, Bulgariei, Ungariei şi României. Din partea României a participat premierul Emil Boc. Germania nu este ţară de tranzit, prin urmare nu participă la acord, dar şi-a exprimat întregul sprijin politic.

Acţionarii Nabucco sunt: RWE (Germania), OMV (Austria), MOL (Ungaria), Transgaz (România), Bulgarian Energy Holding (Bulgaria) şi Botas (Turcia), care deţin fiecare o participaţie egală de 16,67% din Nabucco Gas Pipeline International GmbH (NIC).

Consorţiul Nabucco anunţă că va începe negocierile oficiale cu instituţii precum Banca Europeană pentru Investiţii, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Banca Mondială (IFC), dar şi cu instituţii financiare de export pentru finanţarea gazoductului.

Potrivit datelor transmise de consorţiul Nabucco, aproximativ 30% din investiţie va fi finanţată de partenerii din consorţiu (capital propriu), iar 70% din finanţare va proveni de creditori (capital din obligaţiuni). În prima etapă, finanţarea va fi asigurată de instituţii internaţionale precum Banca Europeană pentru Investiţii sau Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, precum şi de agenţii şi bănci care susţin exporturile diferitelor ţări furnizoare. Restul va fi asigurat de instituţii financiare comerciale.

Nabucco este primul gazoduct care va lega regiunile cele mai bogate în gaze naturale din lume – regiunea Mării Caspice, Orientul Mijlociu şi Egiptul – de pieţele europene de gaze naturale.

Lungimea gazoductului este de aproximativ 3.300 km, având punctul de pornire la graniţa turco-georgiană şi, respectiv, iraniano-turcă, trecând spre Baumgarten prin următoarele secţiuni din ţările partenere: Turcia (2000 km), Bulgaria (400 km), România (460 km), Ungaria (390 km) şi Austria (46 km).

Construcţia va începe în 2011, iar primele gaze naturale vor trece prin conductă în 2014. Odată finalizat, gazoductul va avea o capacitate anuală de 31 miliarde metri cubi gaze, potrivit estimărilor consorţiului.

Costurile de construcţie, conform evaluării din vara lui 2008, sunt estimate la 7,9 miliarde euro.

Tags: , ,

Comments are closed.

October 2017
M T W T F S S
« Sep    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Site Metter