revista presei 14 aprilie

2010/04/14

Adevarul: România, pe harta gazelor lichefiate

Miniştrii Energiei din Azerbaidjan (stânga), România şi Georgia au pus bazele unui nou proiect de transport al gazelor

Miniştrii Energiei din Azerbaidjan (stânga), România şi Georgia au pus bazele unui nou proiect de transport al gazelor

Miniştrii Energiei din România, Azerbaidjan şi Georgia au semnat un acord de transport al gazelor către Europa ce include un terminal de gaze lichefiate la Constanţa. Potrivit ministrului român de resort, Adriean Videanu, noul proiect ar putea fi gata înaintea conductei Nabucco, estimată a fi operaţională în 2014.

Denumit AGRI (Azerbaidjan-Georgia-Romania Interconnector), proiectul are toate şansele să devină prima rută prin care gazele caspice sunt aduse în Europa tranzitând România.

Practic, gazele sunt transportate din Azerbaidjan la ţărmul georgian al Mării Negre, unde sunt lichefiate şi încărcate pe vase speciale. La Constanţa va fi construit un terminal de regazeificare, de unde resursele vor fi transportate spre restul Europei prin conductele Arad-Szeged şi Giurgiu-Ruse.

Ieri, miniştrii de resort din cele trei ţări au semnat, la Bucureşti, memorandumul care dă undă verde înfiinţării unei companii de proiect, cu sediul în România, care va realiza studiul de fezabilitate. Prin noua rută vor putea fi transportate până la 12 miliarde de metri cubi de gaze, respectiv cât întreaga producţie anuală medie a României.

„Două miliarde de metri cubi ar putea fi utilizate doar pentru consumul României”, a spus secretarul de stat pe probleme energetice, Tudor Şerban, arătând căinvestiţia s-ar putea ridica la două-patru miliarde de euro.

Prioritate pentru UE

Întrebat dacă noua rută de trasport al gazelor are şanse să devină operaţională înainte de conducta Nabucco, estimată să fie pusă în funcţiune peste patru ani, ministrul Economiei, Adriean Videanu a răspuns: „Din punctul meu de vedere, da. Este proiectul cel mai rapid şi unul dintre cele mai eficiente din coridorul sudic prin care sunt aduse resurse caspice în Europa”.

Ministrul a precizat, totodată, că România va face lobby la forurile de conducere ale Uniunii Europene pentru ca acest proiect să devină o prioritate a blocului comunitar, ceea ce înseamnă că ar putea beneficia de bani europeni. România are în pregătire studiul de fezabilitate al unui terminal de gaze naturale lichefiate la Constanţa, cu fonduri de la Agenţia pentru Comerţ şi Dezvoltare din Statele Unite. La fel, Georgia se pregăteşte pentru dezvoltarea unei astfel de capacităţi.

Unirea celor două terminale printr-o rută de transport cu vase speciale ar însemna, pentru România, poziţionarea nu doar pe ruta resurselor caspice spre Europa, ci şi pe harta mondială a terminalelor de gaze lichefiate, considerate a fi tehnologia de viitor pentru facilitarea transportului de gaze spre ţările energofage.

Diversificarea rutelor

„Acest moment este unul istoric”, a punctat ministrul azer al Energiei, Natig Aliyev, referitor la semnarea memorandumului trilateral. „Azerbaidjanul acordă o importanţă deosebită acestui proiect şi am venit cu intenţii foarte serioase”, a arătat Aliyev. Pentru Azerbaidjan, noua rută ar însemna livrarea de gaze în Europa ocolind Turcia, cu care relaţiile comerciale au început să se răcească.

Oleoductul PEOP rămâne în cărţi

În ceea ce priveşte transportul petrolului spre Europa, Aliyev a arătat că viitoarea conductă PEOP (Constanţa-Trieste) rămâne interesantă pentru Azerbaidjan: „În prezent se fac studii detaliate, iar proiectul este perfect real“.

ziare.com: Romania, Georgia si Azerbaijan vor aduce gaze in UE

Romania, Georgia si Azerbaijan vor construi impreuna mai multe terminale de gaze naturale lichefiate, dupa ce oficiali ai celor trei state au semnat marti, la Bucuresti, un acord de transport al gazelor catre Uniunea Europeana.

Documentul a fost semnat de ministrul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, Adriean Videanu, ministrul Industriei si Energiei din Republica Azerbaidjan, Natig Aliyev, si ministrul Energiei din Georgia, Alexander Khetaguri, informeaza Mediafax.

Gazele produse de Azerbaijan vor tranzita Georgia catre Romania urmand apoi sa fie livrate consumatorilor din statele UE.

“Memorandumul semnat astazi (marti, n.red.) este suportul pentru infiintarea unei companii de proiect cu sediul la Bucuresti care sa faca studiul de fezabilitate. (…) Este prematur sa vorbim de costuri si de cantitatile care vor fi transportate”, a declarat Videanu, adaugand ca firma va fi infiintata in urmatoarele luni.

Azerbaijan a produs anul trecut 23,5 miliarde metri cubi de gaze si intentioneaza sa ajunga la o cantitate de 28,5 miliarde metri cubi de gaze. Azerbaijan are de asemenea rezerve de 2.200 miliarde de metri cubi de gaze.

Romania consuma anual circa 15-16 miliarde metri cubi de gaze naturale, din care circa 11 miliarde de metri cubi reprezinta productia interna.

Bursa: Moment istoric: Vom fi poarta Europei pentru gazul azer

agir-pipe * Gazoductul Azerbaidjan – Georgia – România va fi gata înaintea Nabucco
*  Proiectul, evaluat la 2-6 miliarde de euro, presupune construirea unor terminale de gaze lichefiate în Georgia şi în Portul Constanţa
*  Azerbaidjan vrea să aducă şi ţiţei, pe mare, în Portul Constanţa
Un nou proiect negociat în ultimul an ne deschide şansa să devenim poarta Europei pentru importantele zăcăminte de gaze din Azerbaidjan, un proiect complementar la deja celebrul gazoduct “Nabucco”.
Ministrul Economiei, Adriean Videanu, ministrul Industriei şi Energiei din Azerbaidjan, Natig Aliyev, şi, respectiv, ministrul Energiei din Georgia, Alexander Khetaguri, au semnat, ieri, la Bucureşti un memorandum de înţelegere pentru construirea unei noi rute de transport al gazelor. Astfel, gazele azere vor ajunge în România prin Georgia, cu ajutorul a două terminale de gaze lichefiate care vor fi construite în Georgia şi, respectiv, în Portul Constanţa.
Gazele vor fi transportate pe Marea Neagră şi vor fi utilizate atât pentru consumul nostru intern, cât şi pentru alimentarea altor state din Uniunea Europeană. Transportul gazelor către vestul Europei se va face prin interconectările României cu Ungaria (construcţia a fost finalizată) şi cu Bulgaria (conducta va fi gata în maxim 18 luni).
Ministrul Videanu a declarat: “Memorandumul este baza constituirii viitoarei companii de proiect a gazoductului pe care l-am numit AGRI. Compania va colecta toate datele tehnice disponibile de la cele trei ţări partenere, va elabora studiul de fezabilitate, care va indica, în final, capacitatea optimă de transport şi valoarea investiţiei. Am agreat ca sediul companiei de proiect să fie la Bucureşti şi sperăm ca în următoarele luni să fie gata statutul şi societatea să devină rapid funcţională”.
Natig Aliyev a declarat: “Evenimentul de astăzi (n.r. ieri) de la Bucureşti este de o importanţă istorică pentru Azerbaidjan, România şi Georgia. Politica Azerbaidjanului este diversificarea rutelor de transport a ţiţeiului şi gazelor, resurse de care ţara dispune din plin. Avem rezerve dovedite de gaze de 2.200 miliarde mc. Suntem interesaţi şi de dezvoltarea unei rute de transport a ţiţeiului pe mare, prin România”.
Adriean Videanu a subliniat că, din punctul său de vedere, gazoductul AGRI va fi realizat înaintea Nabucco fiind mai rapid ca termen de execuţie şi beneficiind deja de interconectări bune între Georgia şi Azerbaidjan. În plus, proiectul nu implică ţări care să fie mari puteri şi nu are piedici politice. “Proiectul este de importanţă majoră şi pentru Uniunea Europeană, crescând siguranţa energetică. Nu va înlocui Nabucco, ci este complementar. AGRI a fost menţionat la ultima întâlnire de la Budapesta a oficialilor europeni care au discutat despre securitatea energetică. România va insista ca AGRI să fie pus pe lista prioritară de coridoare energetice a Uniunii Europene”.
Potrivit declaraţiilor lui Tudor Şerban, secretar de stat în Ministerul Economiei, proiectul ar putea costa între 2 şi 6 miliarde de euro, pentru o capacitate totală de transport de 7-20 miliarde mc. Ministrul Videanu a precizat, însă, că date certe vor fi disponibile abia după finalizarea studiului de fezabilitate.
Jean Constantinescu, preşedintele Institutului Român pentru Energie (IRE), ne-a declarat: “Cred că proiectul AGRI este foarte bun pentru România şi pentru Uniunea Europeană. România îşi joacă, în sfârşit, rolul strategic în regiune. AGRI poate, într-adevăr, să fie construit mai repede decât Nabucco, deşi nu este o investiţie chiar mică. AGRI este un proiect complementar Nabucco şi are o importanţă majoră pentru că oferă Europei cel mai uşor şi rapid acces către gazele din zona Mării Caspice. Nabucco este un proiect complex din punct de vedere al lungimii traseului şi al capacităţii de transport, dar are şi probleme de decizie politică, fiind implicate mari puteri. AGRI este clar tranşat politic, cele trei ţări implicate lucrând intens la proiect”.
Domnia sa ne-a precizat că România va avea, odată cu punerea în folosinţă a acestui gazoduct, un avantaj în negocierile cu Rusia pentru tranzitul şi importul de gaze. Importanţa ţării noastre în regiune a crescut semnificativ şi de când România analizează implicarea în proiectul gazoductului rusesc South Stream, dar şi proiecte comune româno-ruse de dezvoltare a capacităţilor de înmagazinare a gazelor.
Potrivit preşedintelui IRE, deşi Azerbaidjanul este un mare producător de gaze, este firesc să accepte ca sediul companiei de proiect pentru AGRI să fie la Bucureşti: “Să faci parte dintr-o companie cu sediul în Uniunea Europeană este foarte important pentru acest proiect care cred că se va bucura şi de sprijinul nemijlocit al Uniunii Europene, foarte interesată să-şi crească independenţa de Rusia”.

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, ieri, la Palatul Cotroceni, că semnarea acordului de transport al gazelor către UE prin proiectul AGRI dă, în sfârşit, satisfacţie celor trei preşedinţi – azer, georgian şi român. Potrivit Mediafax, şeful statului a precizat: “Este un pas extrem de important, în egală măsură pentru Azerbaidjan, Georgia şi România, dar şi pentru Uniunea Europeană. În acelaşi timp, în sfârşit, se dă satisfacţie celor trei preşedinţi, eu, Aliev şi Saakaşvili”.
Traian Băsescu a mulţumit ministrului Industriei şi Energiei al Republicii Azerbaidjan, Natig Aliyev, şi ministrului Energiei din Georgia, Alexander Khetaguri, precum şi ministrului român al Economiei, Adriean Videanu: “S-a făcut un pas important şi eu vă mulţumesc pentru munca dumneavoastră. Am văzut documentul pe care l-aţi semnat, cred că esenţial este ca acea companie de proiect să înceapă să lucreze”.

România este implicată în proiectul gazoductului Nabucco, menit să aducă Europei gaz din zona Mării Caspice şi a Orientului Mijlociu. În afară de România, în proiect sunt implicate Turcia, Bulgaria, Ungaria şi Austria. Nabucco are 3.300 km lungime, costă aproape opt miliarde de euro şi va avea o capacitate totală de transport de 31 miliarde mc de gaze. 2010 este un an decisiv pentru Nabucco, în care partenerii trebuie să ia decizia de investiţie şi trebuie organizate licitaţiile pentru rezervarea capacităţilor. Nabucco are rolul de a reduce dependenţa Uniunii Europene de gazele ruseşti.
România doreşte să analizeze şi posibila implicare în South Stream, gazoduct promovat de Gazprom şi ENI, care are ca ţintă alimentarea cu gaze a Europei, ocolind Ucraina. De asemenea, Gazprom şi Romgaz analizează înfiinţarea unei companii mixte pentru dezvoltarea de noi capacităţi de înmagazinare.

Hotnews: Romania, Georgia si Azerbaidjan vor aduce gaze in Europa. Videanu: Proiectul ar putea fi finalizat inaintea Nabucco

Adriean Videanu
Dupa aproape un an de negocieri, Romania, Georgia si Azerbaijan au semnat un memorandum privind infiintarea unei companii de proiect care va avea sediul la Bucuresti. Compania se va ocupa de elaborarea unui studiu de fezabilitate in vederea implementarii proiectului privind transportul de gaze pe ruta Azerbaijan-Georgia-Romania. Cele trei parti au convenit ca proiectul sa fie numit AGRI – Azerbaijan Georgia Romania Interconnection.  Ministrul economiei, Adriean Videanu, a declarat ca AGRI ar putea sa fie finalizat inaintea proiectului de transport gaze Nabucco. Partile implicate in proiect sustin ca AGRI ar putea asigura tranzitul gazelor din Azerbaidjan catre piata Uniunii Europene.

Memorandumul de intelegere  a fost semnat de ministrul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, Adriean Videanu, ministrul Industriei si Energiei din Republica Azerbaidjan, Natig Aliyev si ministrul Energiei din Georgia, Alexander Khetaguri.

Din punctul meu de vedere, proiectul se va face mai repede decat Nabucco(…)Romania va insista sa fie unul dintre proiectele prioritare, inclusiv la nivelul Uniunii Europene.

Adriean Videanu, ministrul economiei

Potrivit ministrului economiei, “in urma unor discutii care au durat aproape un an, am convenit semnarea unui memorandum care sa asigure suportul pentru un proiect de transport al gazelor din Azerbaidjan, prin Geoargia in Romania, si de aici in Uniunea Europeana“. In acest context, cele trei parti au stabilit sa sprijine constituirea unei companii cu sediul la Bucuresti care sa integreze studiile existente si sa realizeze studiul de fezabilitate in vederea dezvoltarii proiectului AGRI.

Compania va fi infiintata in urmatoarele luni si chiar de maine vom demara demersurile infiintarii. Avem cateva locatii pentru sediu, speram ca la inceputul lunii mai sa avem un punct de vedere comun legat de statut”, a declarat Adriean Videanu, ministrul economiei, cu ocazia semnarii memorandumului“, a afirmat Videanu. Potrivit acestuia, AGRI ar putea fi finalizat inaintea Nabucco. Videanu a mai spus ca AGRI este unul dintre  proiectele de diversificare a rutelor de tranzit in domeniul gazelor naturale.  Aceste proiecte vizeaza reducerea dependentei de gazele rusesti.

Proiectul AGRI este complementar proiectului Nabucco, face parte din multitudinea de proiecte pe culoarul sudic, si Romania va insista sa fie unul dintre proiectele prioritare, inclusiv la nivelul Uniunii Europene“, a precizat Videanu.

Ministrul industriei din Azerbaidjan: Semnarea memorandumului este un eveniment istoric

Ministrul Industriei din Azerbaidjan considera ca este un proiect foarte important, nu numai pentru tara pe care o reprezinta, ci si pentru statele europene. Acesta sustine ca Azerbaidjan acorda o atentie foarte mare acestui proiect. De altfel, considera ca semnarea memorandumului reprezinta un eveniment istoric.

“Astazi ne-am adunat si as numi semnarea acestui memorandum un eveniment istoric.

La noi in tara se acorda atentie deosebita acestui proiect. Noi insarcinam companiile noastre nationale sa desfasoare o cercetare amanuntita din punct de vedere economic, comercial, financicar si juridic (…) Acest proiect are o importanta nu doar pentru Azerbaidjan, dar si pentru toate tarile din zona Marii Negre.

Natig Aliyev, ministrul industriei din Azerbaidjan
Cred ca in urma activitatii depuse am ajuns la o intelegere si am sprijinit propunerea Romaniei privind infiintarea unui sistem de transport care presupune livrarea de gaze naturale si gaze lichefiate in Romania. La noi in tara se acorda atentie deosebita acestui proiect. Noi insarcinam companiile noastre nationale sa desfasoare o cercetare amanuntita din punct de vedere economic, comercial, financicar si juridic legata de acest proiect, pentru a demonstra eficienta sa economica si sa sublinieze mecanismele de realizare a acestui proiec. Acest proiect are o importanta nu doar pentru Azerbaidjan, dar si pentru toate tarile din zona Marii Negre“, a declarat ministrul Industriei si Energiei din Republica Azerbaidjan, Natig Aliyev.

Azerbaijan a produs anul trecut 23,5 miliarde metri cubi de gaze si intentioneaza sa ajunga la o cantitate de 28,5 miliarde metri cubi de gaze. Azerbaijan are  rezerve de 2.200 miliarde de metri cubi de gaze.  “Astfel se explica interesul tarilor din Europa pentru Azerbaidjan. Noi suntem pentru diversificarea cailor de transport a resurselor energetice”, a precizat Aliyev.

Gaze vor fi furnizate pe ruta Baku (Azerbaidjan)-Kulevi (Georgia)-Constanza (Romania). Gazele din Azerbaijan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana in Constanta unde va avea loc un proces de delichefiere. Intr-o prima faza, a putea fi livrate intre trei si opt miliarde metri cubi, urmand sa creasca la circa 20 de miliarde de metri cubi de gaze.Inainte de semnarea momorandumului, proiectul era estimat la 4-6 miliarde de euro.

money.ro: România, Georgia şi Azerbaidjan vor transporta gaze către Uniunea Europeană

România, Georgia şi Azerbaidjan au semnat astăzi un memorandum pentru transportul gazelor către Uniunea Europeană. În prima fază se va înfiinţa o companie, cu sediul la Bucureşti, care va elabora studiul de fezabilitate pentru implementarea proiectului pe ruta Azerbaijan-Georgia-România.

Memorandumul semnat marţi de reprezentanţii României, Georgiei şi Azerbaijan-ului reprezintă suportul pentru înfiinţarea unei companii de proiect cu sediul la Bucureşti care să se ocupe de studiul de fezabilitate pentru proiectul AGRI. Azerbaijan Georgia Romania Interconnection prevede construcţia unor terminale de gaze naturale.
Videanu consideră că cele 2 terminale de gaz natural lichefiat pe care ţara noastră le va construi împreună cu Azerbaijan şi Georgia vor fi realizate înaintea gazoductului european Nabucco. La semnarea memorandumului au participat ministrul industriei şi energiei din Republica Azerbaijan, Natig Aliyev, şi ministrul energiei din Georgia, Alexander Khetaguri.

Capacitatea proiectului ar putea fi de şapte miliarde metri cubi pe an, din care două miliarde de metri cubi vor fi destinate României. Ţara noastră are un consum anual de aproximativ 15-16 miliarde metri cubi de gaze naturale, din care circa 11 miliarde de metri cubi reprezintă producţia internă.

EVZ: România, nod de tranzit spre Europa pentru gazele caspice

Datorită poziţiei la Marea Neagră, un nou proiect, complementar Nabucco, vizează crearea unei rute de transport al gazelor naturale lichefiate din Azerbaidjan spre UE, prin ţara noastră.

România a început negocierile cu Azerbaidjan, unul dintre producătorii caspici de petrol şi gaze cel mai curtat de europeni, pentru construirea unei reţele de transport al gazelor naturale lichefiate (GNL).

La mijloc intră Georgia, ca poartă de legătură la Marea Neagră între Azerbaidjan şi România. Oficiali ai celor trei state au semnat, ieri, la Bucureşti, un memorandum în acest sens.

Prin acest proiect, estimat la 2-4 miliarde euro, ar urma să fie transportate gaze prin conductă din Azerbaidjan în Georgia, unde vor fi lichefiate, iar de acolo vor fi transportate prin tancuri speciale, prin Marea Neagră, la Constanţa.

Aici va fi construit un terminal metanier, unde se va face regazeificarea, iar gazele astfel rezultate vor fi transportate prin conducte spre vestul Europei, prin Ungaria, cu a cărei reţea suntem deja interconectaţi.

GNL înaintea Nabucco

O companie formată din reprezentanţi ai tuturor celor trei state se va înfiinţa în curând, iar rolul ei va fi acela de a realiza studiul de fezabilitate al proiectului.

„Acesta va fi cel mai rapid proiect şi unul dintre cele mai eficiente pentru culoarul sudic de transport al resurselor din zona caspică spre Europa”, a declarat ministrul economiei, Adriean Videanu, unul dintre semnatarii documentului.

Potrivit acestuia, proiectul se va realiza mai repede decât Nabucco, conductă prin care, teoretic, primele livrări ar trebui să se realizeze din 2014. Gazoductul ar urma, de asemenea, să asigure transportul resurselor caspice spre Europa, printre ţările tranzitate aflându-se şi România.

La rândul său, ministrul azer al energiei, Natig Aliyev, a dat asigurări că ţara sa acordă o „importanţă deosebită” proiectului. El a adăugat că analizează şi planul înfiinţării unui flux de petrol Azerbaidjan – România. 

Proiecte realiste?

Proiectul unui terminal de GNL la Constanţa nu este nou. Un studiu de fezabilitate pentru construirea unui terminal de GNL în Constanţa se află deja în derulare, urmând să fie definitivat în vara acestui an.

Studiul a fost finanţat în 2008 de Agenţia SUA pentru Comerţ şi Dezvoltare, cu 1,6 milioane dolari, şi a luat în calcul ca sursă de aprovizionare cu gaze naturale lichefiate Qatarul sau ţări din nordul Africii. În acest caz, transportul gazelor ar trebui să se facă însă prin Bosfor şi Dardanele, strâmtori deja prea aglomerate.

Indiferent de unde vor veni, Qatar sau Azerbaidjan, gazele lichefiate costă de 3-4 ori mai mult decât cele prin conducte, spun specialiştii. Aşadar, rămâne de văzut dacă îşi vor găsi cumpărători care pot să le plătească.

Tags:

Comments are closed.

September 2017
M T W T F S S
« Aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Site Metter