revista presei 27 iulie

2009/07/27

Adevarul: Tranzitul de gaze prin România a scăzut cu 25%

Compania Transgaz a transportat în primul semestru o cantitate de gaze de 6-6,5 miliarde metri cubi gaze, în scădere cu 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, a declarat directorul general al companiei, Ioan Rusu.


Această scădere de 25% a cantităţii de gaze transportate a fost cauzată de criză, de faptul că timp de două săptămâni a fost oprită furnizarea gazelor din Rusia către Ucraina şi restul Europei, dar şi din cauza faptului că timp de mai multe săptămâni, activitatea în industrie a fost oprită. Şi se ştie că cei mai mari consumatori sunt combinatele chimice“, a precizat Ioan Rusu pentru NewsIn.

Directorul general al Transgaz a mai spus că, pentru anul 2009, se aşteaptă la un profit net de 10-12%, pe fondul reducerii cheltuielilor, a devalorizării leului şi a creşterii cererii aşteptată în a doua parte a anului. “Sperăm ca în a doua parte a anului rezultatele companiei să fie mai bune faţă de cele din primul semestru. Şi asta mai ales că industria va consuma numai gaze din producţia internă până în octombrie“, a adăugat Rusu.

Transportatorul naţional de gaze Transgaz este deţinut de statul român, Ministerul Economiei având 73,5% din capitalul social, Fondul Proprietatea aproximativ 15%, iar restul de 11,5% reprezintă acţiunile libere (free-float), care se tranzacţionează la BVB. Compania Transgaz este listată la categoria I a BVB, cu simbolul TGN.

Standard.ro: Transgaz: Sub prognoze în S1, dar recuperãm

Compania de stat de transport gaze, Transgaz, îşi păstrează intenţia de a-şi creşte în acest an profitul net cu 10-12%, faţă de nivelul de 239 mil. lei (65 mil. euro) din 2008, deşi în primele şase luni cantitatea de gaze care a trecut prin conductele sale s-a redus cu 25%, pe fondul crizei.
“La ora actuală, toate combinatele chimice merg, după ce li s-a dat acces la gaze din producţia internă, şi avem semne că şi alţi consumatori industriali îşi vor relua activitatea. Mai sunt şi gazele care trebuie să fie înmagazinate în iulie-august pentru perioada de iarnă”, a explicat Ioan Rusu, directorul general al companiei de stat, la solicitarea Business Standard, motivele pentru care rămâne optimist. Câştigul net al Transgaz a crescut cu doar 6,5% în 2008. El a lăsat să se înţeleagă că rezultatele financiare înregistrate de societate în primele şase luni ale anului sunt “sub prognoze”, fără să dea detalii suplimentare, dar a adăugat că mizează pe o revenire a cererii în S2.

“O să recuperăm”, a punctat directorul general al firmei de stat. Transgaz este listată la Bursa de Valori Bucureşti şi îşi va publica indicatorii din primul semestru pe data de 14 august. “Până nu vedem, efectiv, cum s-au încheiat primele şase luni ale anului, ne păstrăm valorile bugetate iniþial, de creştere a profitului net cu 10-12%.

Tot­odată, implementăm şi un program de reducere a cheltuielilor şi a consumului tehnologic”, a punctat Rusu. El a reamintit că reducerea tarifelor la gaze cu 5% de la 1 iulie determină şi ea o creştere a cererii industriale şi poate susţine majorarea veniturilor societăţii de transport. Declinul este însă parţial compensat de devalorizarea leului în raport cu dolarul. “Veniturile au crescut în primele şase luni”, a continuat oficialul.
Pierderile firmei din întreţinerea reţe­lei au fost reduse, contribuind la o scădere de peste 10% a costurilor operaţionale în primul semestru. De asemenea, directorul Transgaz a declarat că poartă negocieri cu sindicatele pentru îngheţarea salariilor.

Ziare.com: Gazprom ii cere lui Putin sa introduca taxe pentru importurile de gaze naturale

Directorul executiv al monopolului rusesc al gazelor naturale, Gazprom, i-a spus sambata premierului Vladimir Putin ca se opune propunerii de majorare a taxei pentru extractiile de gaze naturale, sugerand in schimb introducerea unor tarife pentru importuri.

Rusia se confrunta cu cel putin trei ani de deficit bugetar, si cauta noi surse de venituri, pentru a reface rezervele tarii, diminuate de prima recesiune din ultimul deceniu, relateaza Reuters.

Ministerul de finante a anuntat vineri ca majorarea tarifelor pentru exporturile de gaze naturale ar putea aduce statului inca 53 miliarde ruble (1,71 miliarde dolari), in timp ce majorarea taxei pentru extractii ar adauga alte 7 miliarde ruble.

“Nu cred ca aceste propuneri sunt justificate in acest moment”, i-a spus directorul executiv Gazprom, Alexei Miller, premierului Putin, potrivit unor minute publicate pe pagina de internet a guvernului.

“Cred ca este indicat sa analizam posibilitatea introducerii unor taxe de import pentru gazele naturale cumparate de Gazprom din strainatate. Acesta ar putea fi o sursa suplimentara de venit pentru bugetul federal”, a spus Miller.

Putin a replicat ca tarifele pentru importuri “nu sunt numai o problema economica”. “Vom reveni mai tarziu asupra acestui aspect”, a spus Putin.

In contextul in care lumea se confrunta cu cea mai grava criza economica de la marea criza, unele tari au apelat din ce in ce mai mult la masuri protectioniste, pentru a ajuta economiile interne.

Intrunirea vine la o zi dupa ce Putin s-a intalnit cu magnatii industriei siderurgice din Rusia si a cerut ajutarea sectorului, prin stimularea cererii si prin incercarea de a combate protectionismul din alte tari.

Miller a spus ca Gazprom cumpara deja 90% din conducte de la producatori din Rusia

Vocea Rusiei: Creşte preţul petrolului

Bursele mondiale de frunte şi-au început activitatea cu o creştere a preţului la petrol. La ora 10 dimineaţa(ora Moscovei) la bursa din Londra preţul barilului de petrol a crescut cu 63 de cenţi şi a atins nivelul de 70,95 dolari.

La aceeaşi oră la bursa electronică de la New-York un baril de petrol costa 68,64 dolari, creşterea fiind de 59 de cenţi. În acest mod, la bursele mondiale de petrol a treia săptămână consecutiv  se menţine optimismul în legătură cu perspectivele de durată medie ale dezvoltării economiei mondiale.

Radio Europa Libera – Radio Libertatea: It’s Time To Get Serious On The Southern Corridor

Is there a producer in the house? Nabucco Gas Pipeline signing ceremony in Ankara on July 13

July 24, 2009
By Alexandros Petersen

Is Western energy policy in the Black Sea-Caspian region finally coming together? Are the fortunes of the ill-fated Nabucco pipeline finally looking up?

Looking at media coverage of the Nabucco signing ceremony on July 13, one would think the strategic project to bring Caspian natural gas to European markets while bypassing Russia was already under construction.

In addition, reports surfaced that Bulgaria’s new government has softened its exclusively pro-Russia stance on energy, signing on to another alternative pipeline, the Turkey-Greece-Italy Interconnector (ITGI), and casting doubt on its commitment to Russia’s pet project, South Stream.

While these developments are important milestones in realizing what the EU has dubbed the Southern Corridor to diversify its energy supply, both are only early steps in the quest to see the full vision implemented. And competing visions are still on track to eclipse EU and U.S.-backed ambitions.

Energy Theater

South Stream, which would traverse the Black Sea to avoid troublesome transit states, is increasingly being unmasked as the geopolitical theater that it is: the 24 billion-euro price tag quoted by Russia’s Kremlin-controlled natural-gas monopoly Gazprom is inordinately expensive; its stated capacity of 63 billion cubic meters of gas a year is fantastical given its undersea construction; and its projected 2015 completion date is highly unlikely given that Russia does not have deals in place with the region’s producers to fill the pipeline.

But Gazprom’s Blue Stream II, which would provide Russian gas to Turkey, and potentially European consumers from there, seems far more likely to be realized. And the Nord Stream route — directly from Russia to Germany and deliberately bypassing Poland and the Baltic states — is the furthest along of any new major European pipeline project, with a realistic completion date of 2012.

Sections of the Western-oriented, 1.2 billion-euro ITGI are already functional and barring unexpected roadblocks the project should also be finished by 2012. That said, it is a relatively small-capacity route, with just 8 bcm of Azerbaijani gas planned to eventually reach Italian consumers.

The Producers

Nabucco, which would tap into newly developed Azerbaijani gas fields for its first phase, and Turkmen or Iraqi reserves to reach full capacity, is planned to carry 31 bcm to Austria’s Baumgarten gas hub through Turkey, Bulgaria, Romania, and Hungary. These transit states all signed the dotted line on July 13, but so far no producer countries have been brought on board. Baku has long pushed for Nabucco’s realization and even signed a symbolic deal with Moscow last month to underscore the consequences of stalling on Western-oriented routes. But Azerbaijani gas alone is not sufficient.

For the Southern Corridor to be successful, the EU, together with the Nabucco consortium partners, needs to put together attractive and comprehensive offers for producer countries: Azerbaijan, Iraq, and Turkmenistan. These will not only require adequate monetary incentives, but political components that focus on institutional engagement, within the energy sector and without.

Caspian producers can just as easily accept lucrative deals from Russia, China, or Iran: governments that are far more proactive in pushing for signatures. Now that a Nabucco transit agreement has been signed, European decision makers will have to step up their game to finish putting together the projects they have started. Now is not the time to celebrate — now is the time to get serious.

Alexandros Petersen is Dinu Patriciu fellow for Transatlantic Energy Security and associate director of the Eurasia Energy Center at the Atlantic Council in Washington. The views expressed in this commentary are the author’s own and do not necessarily reflect those of RFE/RL

Tags: , ,

Comments are closed.

September 2017
M T W T F S S
« Aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Site Metter