revista presei 17 iulie

2009/07/17

Romania Libera: Securitatea energetica, subiect politic cu mare risc economic

Securitatea energetica este un bun public si, prin urmare, guvernele trebuie sa joace un rol important in asigurarea si protejarea acesteia.

A fost nevoie de doua crize ale gazului pornite de la dispute dintre Rusia si Ucraina pentru ca problema securitatii energetice sa ajunga pe primul loc in agenda occidentala si este regretabil ca acestui subiect nu i s-a acordat suficienta atentie, a estimat in prelegerea pe care a sustinut-o la Bucuresti Edward Chow, expert in energie (in special in industria petroliera, in care are 30 de ani de experienta) si in economie, de la Centrul pentru Studii Strategice Internationale (CSIS) din Washington. Fara sa faca o recomandare explicita, expertul american a evocat o practica din perioada Razboiului Rece, aceea a constituirii unor stocuri strategice de gaz si petrol, o obligativitate impusa de NATO. Alianta Nord-Atlantica ar trebui sa aiba “nu mai multa responsabilitate, ci mai multa influenta” in asigurarea securitatii energetice, fiind necesara “o discutie onesta” cu statele-cheie din NATO, chiar daca acestea sunt mai putin afectate de eventuale intreruperi ale livrarilor de gaz rusesc, pentru o coordonare a eforturilor si demersurilor de prevenire si solutionare a unor astfel de crize. Cat despre sprijinul american pentru Romania si alte state expuse la utilizarea de catre rusi a “armei energetice”, Edward Chow a fost foarte explicit: SUA au interese geostrategice importante in regiu-nea Marii Negre si au sustinut constant Romania si Bulgaria, dar “interesul geoeconomic (in regiune) este, mai degraba, al Europei”, deci in proiectele importante din domeniul economic este recomandabil ca Romania sa mizeze pe Europa, cu atat mai mult cu cat, “la urma urmei, SUA sunt foarte departe”.

Pornind de la premisa ca securitatea energetica este un bun public, pentru asigurarea caruia este nevoie de implicarea guvernului, si luand in considerare si importanta strategica a energiei, o concluzie ar fi ca politizarea acestui domeniu este inevitabila. Dar, subliniaza Edward Chow, aceasta nu inseamna ca pot fi ignorate constrangerile economice. De exemplu, in cazul unui proiect ca Nabucco, trebuie sa se ia in calcul cu ce valoare este investita diversificarea surselor de aprovizionare si a rutelor de transport, in conditiile in care provocarile cu care se confrunta un proiect atat de complex si de costisitor sunt considerabile. Acordul politic este important, dar, avand in vedere etapele pe care le mai are de parcurs Nabucco – numai pentru aranjamentele financiare fiind nevoie de aproximativ un an –, expertul american a apreciat ca “2014 este un termen ambitios pentru finalizarea proiectului. Este posibil, daca totul merge bine, dar nu as fi surprins daca ar aparea intarzieri”.

Cu o zi inaintea semnarii acordului privind proiectul Nabucco, trimisul special al SUA pentru energie in Eurasia, Richard Morningstar, declara ca Rusia este libera sa participe la aprovizionarea gazoductului Nabucco, iar statele implicate in proiect trebuie sa o accepte ca partener. Intrebat daca aceasta idee nu vine in contradictie cu diversificarea surselor si a rutelor de aprovizionare cu gaz invocata ca motivatie pentru Nabucco, Edward Chow a estimat ca declaratia oficialului american “trebuie interpretata ca o recomandare facuta in termeni diplomatici de Washington ca implicarea Rusiei nu trebuie exclusa”. Dincolo de motivatiile si implicatiile politice ale celor doua proiecte concurente (europeanul Nabucco si ruso-italianul South Stream), o problema-cheie ar fi, din perspectiva de expert a lui Edward Chow, aceea ca se au in vedere aceleasi surse de gaz, iar “aceleasi molecule de hidrocarburi nu pot fi numarate de doua ori”. “Nabucco incearca sa atraga gazul caspic, cel putin in prima faza. Iar Rusia are, de asemenea, nevoie de gazul din Asia Centrala.

Ziarul Financiar: Vanzarile de gaze naturale ale Petrom, in scadere cu 27% in T2

Vanzarile de gaze naturale ale Petrom (SNP) au scazut in trimestrul al doilea cu 27%, la 0,84 miliarde metri cubi, fata de aceeasi perioada a anului trecut, pe fondul reducerii activitatii din industria petrochimica, se arata intr-un raport prezentat vineri de grupul austriac OMV, care detine Petrom.

Productia totala de hidrocarburi a Petrom a scazut in aceeasi perioada cu 4,6%, la 185.000 barili echivalent petrol pe zi, de la 194. 000 barili echivalent petrol pe zi.

Money.ro: Producţia de petrol şi gaze a OMV a crescut la 315.000 barili

Grupul austriac de petrol şi gaze OMV, acţionarul majoritar al Petrom, a raportat o producţie de petrol şi gaze naturale de 315.000 barili echivalent petrol/zi în al doilea trimestru, în creştere comparativ cu o producţie de 310.000 barili petrol/zi,în aceeaşi perioadă din 2008, arată un comunicat.
De asemenea, producţia a crescut şi raportat la trimestrul anterior, când aceasta a fost de 308.000 barili echivalent petrol/zi.

Producţia Petrom în trimestrul încheiat în 30 iunie a fost de 185.000 barili echivalent petrol/zi, în scădere faţă de 194.000 barili echivalent petrol/zi, cât a fost raportat în al doilea trimestru din 2008. În primul trimestru din 2009, Petrom a înregistrat o producţie de 192.000 barili echivalent petrol/zi.

OMV subliniază că reducerea producţiei de gaze, care are loc de obicei în această perioadă a anului, a fost accentuată de închiderea parţială a producătorilor interni de îngrăşăminte.

Divizia de gaze naturale şi electricitate a OMV a înregistrat o scădere a volumelor de gaze vândute, sub nivelul din al doilea trimestru din 2008, din cauza creizei economice şi a temperaturilor ridicate.

OMV a vândut 2,08 miliarde metri cubi de gaze naturale în al doilea trimestru din 2009, contribuţia Petrom fiind de 0,84 miliarde metri cubi, conform comunicatului companiei.

Scăderea pieţei din România a dus la o reducere cu 28% a vânzărilor Petrom faţă de perioada similară din 2008.

Divizia de stocare a OMV a fost afectată de o scădere sezonieră aşteptată a volumelor, însă ritmul retragerilor şi volumele au fost peste cele din perioada similară din 2008, datorită capacităţii sporite de stocare.

Grupul OMV deţine 51,01% din acţiunile Petrom. Ministerul Economiei deţine 20,64% din acţiunile Petrom, Fondul Proprietatea SA deţine 20,11%, iar 8,24% aparţin acţionarilor minoritari.

Standard.ro: Romgaz: Licitație de 36 mil. € pe foraj

Producătorul de gaze Romgaz Mediaş, deţinut de stat, va investi 151,4 milioane de lei (35,9 mil. euro) pentru achiziţia unor lucrări de forare a unor sonde, potrivit Mediafax. Lucrările vor fi acordate în urma unei licitaţii restrânse, ce va fi organizată în 24 august, şi vor fi finanţate din resurse proprii.

Adevarul: Rusia: South Stream este mult mai aproape de realizare decât Nabucco

Ambasada Rusiei la Bucureşti a apreciat, astăzi, ăntr-un comunicat, că proiectul Nabucco nu este fezabil, pentru că problema garantării resurselor rămâne neclară, în timp ce proiectul South Stream este mult mai aproape de realizare.

După părerea noastră, ca şi până acum, este neclară problema garantării resurselor care stau la baza proiectului (Nabucco – n.r.). În aceste condiţii, riscurile investiţiilor cresc de câteva ori. Toate acestea conduc la concluzia că termenul de realizare a conductei Nabucco se amână permanent“, se arată în comunicatul Ambasadei.

De asemenea, în opinia noastră, proiectul South Stream este mult mai aproape de realizare. Acesta este fundamentat din punct de vedere al rentabilităţii, garantării asigurării resurselor, cererii constante pentru gazele ce urmează a fi livrate şi a componentei investiţionale“, argumentează Ambasada.

Proiectul Nabucco, semnat luni între Turcia şi Bulgaria, România, Ungaria şi Austria, prevede construirea unui gazoduct de 3.300 kilometri, pentru transportarea spre UE a până la 31 miliarde de metri cubi de gaz provenind din Asia Centrală, evitând Rusia. Proiectul Nabucco, sprijinit de UE şi de Statele Unite, a fost conceput ca o modalitate de a diversifica furnizorii de gaz ai Europei şi de a reduce dependenţa UE degazul rusesc.

Lansat în 2002, proiectul ar urma să funcţioneze din 2014, iar costul său este estimat la 7,9 miliarde de euro. Gazoductul va fi realizat de o companie mixtă, la care societăţi de gaze din şase state partenere – Botaş (Turcia), OMV (Austria), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), Transgaz (România) şi din 2008 şi RWE (Germania) – au participaţii egale. Liderul companiei de proiect este grupul austriac OMV.

În prezent, Europa depinde în proporţie de 25% de gazele importate din Rusia şi a fost afectată în două rânduri, în plină iarnă, de “războiul gazelor” dintre Rusia şi Ucraina, ţara prin care tranzitează 80% din volumele de gaz importate de Europa din Rusia.

Nabucco, un concurent serios pentru South Stream

Dacă Nabucco a fost conceput pentru a ocoli Rusia, proiectul similar al Moscovei, South Stream, a fost conceput pentru a ocoli Ucraina.

Noi pornim de la faptul că la baza oricărui proiect pentru reţelele de transport al gazelor nu trebuie să stea considerentele geopolitice, ci în primul rând oportunitatea economică. Deocamdată nu se poate spune aşa ceva despre Nabucco“, subliniază Ambasada rusă în comunicat.

În afară de aceasta, noi nu împărtăşim ideea potrivit căreia proiectul Nabucco este concurentul proiectului gazoductului South Stream susţinut de Rusia. Noi pornim de la faptul că volumul de gaze ce urmează a fi livrat prin acest sistem va avea cerere asigurată în statele europene“, arată Ambasada rusă.

Nabucco este în concurenţă cu South Stream, dezvoltat de Gazprom şi compania italiană ENI, ce va lega Rusia de Bulgaria, prin Marea Neagră, ramificându-se apoi spre sudul şi vestul Europei. Analiştii au observat că Gazprom, monopol de stat, şi-a intensificat opoziţia faţă de construcţia Nabucco, încercând să-i atragă pe clienţii şi investitorii din acest proiect în cel de extindere până în Turcia a conductei Blue Stream, care trece prin Marea Neagră.

Conducta South Stream va avea o lungime de 900 kilometri, primele livrări de gaze naturale prin conducta South Stream ar trebui să înceapă în 2015, deşi iniţial era vorba de 2013, iar costul estimat este între 10 şi 15 miliarde de euro.

South Stream va avea aproximativ aceeaşi rută ca şi Nabucco, cu excepţia României. Astfel, după ce va trece pe sub Marea Neagră, conducta va ieşi la suprafaţă în Bulgaria, urmând apoi a se despărţi în două ramuri, una îndreptându-se către Austria şi Slovenia şi cealaltă către sudul Italiei. Europa de Sud şi Sud-Est ocupă deja un rol important în exporturile ruseşti de energie. În proiect mai sunt implicate Bulgaria, Serbia, Ungaria şi Grecia.

Ziua: Ambasada Rusiei la Bucuresti: Deplangem ca semnarea acordului pentru Nabucco este extrem de politizata

Proiectul Nabucco nu este fezabil, pentru ca problema garantarii resurselor ramane neclara, in timp ce proiectul South Stream este mult mai aproape de realizare, apreciaza Ambasada Rusiei la Bucuresti, scrie, joi, NewsIn. “Dupa parerea noastra, ca si pana acum, este neclara problema garantarii resurselor care stau la baza proiectului (Nabucco – n.r.). In aceste conditii, riscurile investitiilor cresc de cateva ori. Toate acestea conduc la concluzia ca termenul de realizare a conductei Nabucco se amana permanent”, se arata intr-un comunicat al Ambasadei.

“De asemenea, in opinia noastra, proiectul South Stream este mult mai aproape de realizare. Acesta este fundamentat din punct de vedere al rentabilitatii, garantarii asigurarii resurselor, cererii constante pentru gazele ce urmeaza a fi livrate si a componentei investitionale”, argumenteaza Ambasada. Reactia reprezentantei diplomatice ruse intervine ca urmare a semnarii la 13 iulie, la Ankara, a Acordului interguvernamental privind gazoductul Nabucco, la care participa Turcia si patru tari din Uniunea Europeana – Bulgaria, Romania, Ungaria, si Austria. Ambasada precizeaza ca partea rusa “a reactionat cu calm” fata de acest eveniment si deplange in acelasi timp ca problema realizarii acestui proiect “este extrem de politizata” – fara motiv, dupa cum sustine Ambasada – si folosita pentru “exagerarea problemei nejustificate a depasirii dependentei energetice foarte mari a tarilor europene de Rusia”.

Europa depinde in proportie de 25% de gazele importate din Rusia si a fost afectata in doua randuri, in plina iarna, de “razboiul gazelor” dintre Rusia si Ucraina, tara prin care tranziteaza 80% din volumele de gaz importate de Europa din Rusia.

Proiectul Nabucco, sprijinit de UE si de Statele Unite, a fost conceput ca o modalitate de a diversifica furnizorii de gaz ai Europei si de a reduce dependenta UE degazul rusesc. Daca Nabucco a fost conceput pentru a ocoli Rusia, proiectul similar al Moscovei, South Stream, a fost conceput pentru a ocoli Ucraina. ”Baza oricarui proiect pentru retelele de transport al gazelor nu trebuie sa stea considerentele geopolitice” “Noi pornim de la faptul ca la baza oricarui proiect pentru retelele de transport al gazelor nu trebuie sa stea considerentele geopolitice, ci in primul rand oportunitatea economica. Deocamdata nu se poate spune asa ceva despre Nabucco”, subliniaza Ambasada rusa in comunicat. “In afara de aceasta, noi nu impartasim ideea potrivit careia proiectul Nabucco este concurentul proiectului gazoductului South Stream sustinut de Rusia. Noi pornim de la faptul ca volumul de gaze ce urmeaza a fi livrat prin acest sistem va avea cerere asigurata in statele europene”, arata Ambasada rusa. Proiectul Nabucco prevede construirea unui gazoduct pentru transportarea a pana la 31 miliarde de metri cubi de gaz pe an, gaz ce provine din Asia Centrala, spre UE, trecand prin Turcia si sud-estul Europei. Proiectul Nabucco, lansat in 2002, ar urma sa functioneze din 2014, iar costul sau este estimat la 7,9 miliarde de euro. Gazoductul va fi realizat de o companie mixta, la care societati de gaze din sase state partenere – Botas (Turcia), OMV (Austria), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), Transgaz (Romania) si din 2008 si RWE (Germania) – au participatii egale. Liderul companiei de proiect este grupul austriac OMV. Nabucco este in concurenta cu South Stream, dezvoltat de Gazprom si compania italiana ENI, ce va lega Rusia de Bulgaria, prin Marea Neagra, ramificandu-se apoi spre sudul si vestul Europei. Analistii au observat ca Gazprom, monopol de stat, si-a intensificat opozitia fata de constructia Nabucco, incercand sa-i atraga pe clientii si investitorii din acest proiect in cel de extindere pana in Turcia a conductei Blue Stream, care trece prin Marea Neagra. Nabucco avea o capacitate initiala prevazuta de opt miliarde de metri cubi de gaz anual, tarile furnizoare urmand sa fie in prima faza Azerbaidjan, Turkmenistan si Kazahstan, ca mai tarziu sa fie luate in considerare si Iran, Irak, Egipt sau Siria, pentru ca Nabucco sa ajunga in final la capacitatea de 31 de miliarde de metri cubi. South Stream va avea o lungime de 900 kilometri, primele livrari de gaze naturale prin conducta South Stream ar trebui sa inceapa in 2015, desi initial era vorba de 2013, iar costul estimat este intre 10 si 15 miliarde de euro. South Stream va avea aproximativ aceeasi ruta ca si Nabucco, cu exceptia Romaniei. Astfel, dupa ce va trece pe sub Marea Neagra, conducta va iesi la suprafata in Bulgaria, urmand apoi a se desparti in doua ramuri, una indreptandu-se catre Austria si Slovenia si cealalta catre sudul Italiei. Europa de Sud si Sud-Est ocupa deja un rol important in exporturile rusesti de energie. In proiect mai sunt implicate Bulgaria, Serbia, Ungaria si Grecia.

Adevarul: Iranul vrea în Europa prin Nabucco

Autorităţile de la Teheran spun că proiectul gazoductului nu are şanse fără implicarea lor. Statele Unite se opun vehement relaţiilor comerciale dintre Europa şi Iran, din cauza programului nuclear al Teheranului.

Iranul profită de faptul că realizarea conductei Nabucco, susţinută de Uniunea Europeană şi Statele Unite, este pusă sub semnul întrebării de nesiguranţa alimentării cu gaze din statele caspice.

Astfel că oficialii de la Teheran simt că este vremea să facă un pas înainte şi să ocupe golul din boxa furnizorilor de gaze. „Companiile europene înţeleg faptul că proiectul va fi justificat din punct de vedere economic dacă Iranul devine furnizor“, susţine directorul companiei iraniene de gaze, Seyyed Reza Kasaiizadeh, citat de cotidianul Teheran Times.

Iranul are cu ce să se prezinte în faţa Europei. La nivel global, se află pe locul secund, după Rusia, în ceea ce priveşte rezervele dovedite de gaze, care depăşesc 29.600 de miliarde de metri cubi. Acestea sunt suficiente pentru cel puţin încă un secol, potrivit unui raport al British Petroleum.

Statele Unite se opun vehement

Dezvoltatorii Nabucco sunt conştienţi de această realitate. Atât premierul Turciei, ţară care va fi tranzitată de Nabucco, cât şi directorul general al consorţiului care dezvoltă proiectul au spus că au în vedere Iranul ca sursă de gaze.

Însă aceste intenţii au multe argumente împotriva lor. În primul rând, refuzul Statelor Unite de a permite relaţii comerciale cu Iranul. „Atât timp cât Iranul dezvoltă un program nuclear, nu poate participa la proiectul Nabucco“, spune ferm Richard Morningstar, reprezentantul Statelor Unite pe probleme de energie în Eurasia.

Mai mult, violenţele din Iran în urma alegerilor prezidenţiale din iunie au generat noi critici din partea naţiunilor occidentale. O implicare economică a Iranului în Europa ar putea periclita securitatea energetică a regiunii, consideră Ariel Cohen, expert la Heritage Foundation din Washington.

„Nu ar fi deloc indicat, pentru că atunci întregul proiect devine prizonierul regimului din Teheran“, a spus el. Prin urmare, implicarea Iranului ar putea însemna doar înlocuirea Rusiei cu un furnizor cel puţin la fel de nesigur.

Standard.ro: Șeful nou de la Hidro întoarce armele şi propune o altă strategie energetică

Cel mai mare producător de electricitate din ţară, compania de stat Hidroelectrica, va înainta, săptămâna viitoare, acţionarului său majoritar, Ministerul Economiei, o variantă de restructurare a sectorului energetic care presupune înfiinţarea a doi giganţi de stat, unul centrat în jurul companiei în cauză şi celălalt creat în jurul Nuclearelectrica, declară Mihai David (PSD), noul director general al societăţii.

În urmă cu aproximativ o jumătate de lună, Ministerul Economiei, condus de Adriean Videanu (PDL), a lansat în dezbatere publică un proiect de reorganizare a sectorului energetic de stat care presupune, printre altele, inclusiv divizarea Hidroelectrica.

“Orice strategie pleacă de la o piaţă. Sunt multe neconcordanţe tehnice în acest proiect, care, aşa cum înţeleg, nu a fost făcut de minister, ci de nişte consultanţi. O să propunem un plan de restructurare care să meargă pe două companii: una pe scheletul Hidroelectrica şi una pe cel al Nuclearelectrica, şi asta pentru că ambele societăţi au ratinguri bune şi acces la finanţare, fiind bancabile”, explică Mihai David. Potrivit acestuia, ar fi singura posibilitate pentru a se crea preţuri competitive pe piaţă pentru vânzarea energiei electrice. Hidroelectrica produce electricitate la cele mai scăzute costuri din ţară, fiind urmată de Nuclearelecrica, operatorul centralei nuclearelectrice de la Cernavodă. David critică proiectul de strategie pus în dezbatere pe site-ul Ministerului Economiei, spunând că face proiecţii pentru anii 2013 sau 2019 fără să ţină cont că producătorii vor avea şi alte investiţii şi făcând excepţie de planurile de înfiinţare a unor capacităţi noi, de mii de megawaţi, pe eolian. “Poate nu se vor face 6.000 MW pe vânt, dar 2.000 tot ar trebui luaţi în calcul. În această strategie, nu se iau în calcul producătorii din acest domeniu”, punctează noul şef al Hidroelectrica.

David adaugă faptul că, în urmă cu două zile, a fost instalat oficial în funcţia de director general al celui mai mare şi mai ieftin generator de energie din piaţa locală, fiind confirmat de către acţionari şi de către Consiliul de Administraţie. “Aşa cum anunţam, l-am păstrat în companie pe Traian Oprea (fostul director general – n. red.), care este acum director general adjunct”, mai spune reprezentantul firmei de stat. El afirmă că vrea să eficientizeze compania şi să reducă mare parte dintre costurile de producţie, pentru a o face mai profitabilă. “Profitul va fi reinvestit, că avem nevoie”, arată acesta.

Potrivit unor surse guvernamentale, PSD nu este de acord cu spargerea Hidroelectrica, iar PDL-ul, celălalt partid de guvernământ, încearcă să-şi apere proiectul de strategie şi nu va accepta nicio modificare majoră a acestuia. Mihai David a fost numit în funcţia de director general de către ministrul Economiei, Adriean Videanu. Hidroelectrica a înregistrat în S1 o producţie de 8.411 GWh, cu aproximativ 13% mai mică, însă profitul net estimat a fost de peste 201 mil. lei (47,6 mil. euro), în creştere cu 4%, potrivit NewsIn. În ceea ce priveşte cifra de afaceri a companiei, în primul semestru din 2009, aceasta s-a ridicat la peste 1,24 mld. lei (293 mil. euro), în uşoară creştere faţă de cea din S1 2008.

RIA Novosti: Stroytransgaz to cede stake in Algeria projects to Rosneft – paper

MOSCOW, July 16 (RIA Novosti) – Stroytransgaz, a major Russian engineering company, is holding talks with Rosneft on selling its 50% stake in a joint venture developing oil and gas fields in Algeria, a business paper reported on Thursday.

“The negotiations are ongoing, and this seems to be an interesting asset for Rosneft. Rosneft thinks likewise,” Vedomosti quoted Stroytransgaz CEO Alexander Ryazanov as saying.

A Rosneft representative told the paper that the state-owned crude producer was open to offers.

A consortium of Rosneft and Stroytransgaz won a tender in 2001 to develop the 245-South oil and gas block in Algeria on production-sharing terms. The partners hold 60% in the project on a parity basis, while the remaining 40% is held by Algeria’s Sonatrach, the paper said.

Two oil deposits, Eastern and Western Takuazet, were discovered at the block in 2003-2004 and a gas condensate field, Northern Tesselit, was discovered in 2006. Rosneft plans to start production at the fields in 2009-2012, the paper said.

According to Vedomosti, the deposits’ reserves have been estimated at 415 million barrels of oil and 24.6 billion cubic meters of natural gas, with proven oil reserves at 36.5 million barrels.

Representatives of Rosneft and Stroytransgaz have not disclosed new data on the deposits’ reserves. However, Ryazanov said that the 100% stake in the joint venture was estimated at $600 million or $300 million for a partner. The project’s entire cost is put at $1 billion, the paper said.

Algeria’s proven natural gas reserves stand at 4.58 trillion cubic meters, the second largest in Africa after Nigeria (5.15 trillion cubic meters). The country’s natural gas reserves are largely located in central and eastern Algeria.

Algeria’s proven oil reserves amount to 1.58 billion metric tons (11.6 billion barrels), the third largest in Africa after Libya and Nigeria.

Stroytransgaz is involved in the construction of oil and gas facilities in 17 countries. Its major shareholder is Russian energy giant Gazprom.

RIA Novosti: Serbia interested in Nabucco, but gives priority to South Stream

SARAJEVO, July 15 (RIA Novosti) – Serbia would accept an offer to join the Nabucco gas project, but the South Stream project with Russia remains its priority, the head of Serbian state gas company Srbijagas said Wednesday.

“Serbia’s priority now is the construction of South Stream, which, unlike Nabucco, has reliable gas sources,” Dusan Bajatovic told Belgrade’s Politika daily.

Serbia earlier said it was also backing Nabucco in order to contribute to the diversification and security of gas supplies to Europe.

The Western-backed Nabucco pipeline project, estimated at 7.9 billion euros ($11 billion), is designed to pump Central Asian gas via Turkey to Austria and Germany through Bulgaria, Romania and Hungary. The pipeline, intended to bypass Russia, is due to go on stream in 2014.

The Nabucco project is seen as a rival to Russia’s South Stream gas pipeline. South Stream, estimated at about 24 billion euros ($34 billion), is designed to annually pump 31 billion cubic meters of Central Asian and Russian gas to the Balkans and onto other European countries, with the pipeline’s capacity expected to be eventually increased to 63 bcm annually.

Russia’s transit disputes with its former Soviet neighbors have raised concerns in Europe about too much energy dependence on Russia.

Russia cut off gas supplies to Ukraine on January 1 after failing to reach a deal over debt and prices for 2009 in late December, and later halted gas deliveries to Europe, saying Ukraine was stealing transit gas. Kiev denied the accusation.

Pravda: Germany becomes Russia’s closest partner in Europe and whole world

The ninth meeting of the Russian-German Forum, Petersburg Dialogue, which was set up eight years ago under the initiative of then-president Vladimir Putin and then-Chancellor Gerhard Schroeder, took place in Munich on July 14-16.

Russia’s Dmitry Medvedev and Germany’s Angela Merkel held a meeting within the scope of the forum to discuss issues of cooperation between the two countries.

Germany has become Russia’s major partner in Europe during the recent years. To which extent are the Russian-German relations strong? Pravda.Ru interviewed one of the leading German experts on Russia, an expert with the German Council for Foreign Politics, Alexander Rar.

“How would you estimate the relations between Russia and Germany?”

“I would say that Germany is the closest partner for Russia in Europe and maybe in the whole world. The two countries always stand together when other states attempt to push Russia from Europe to Asia.”

“Which position does Germany has regarding the gas conflict between Russia and Ukraine?”

“We discussed this question at the German Council for Foreign Politics at the end if June. Germany virtually took Russia’s side. Russia will most likely become a member of the European gas consortium in the future because of Germany’s position on the matter.”

“Does Germany intend to build the Nord Stream gas pipeline?”

“As for Nord Stream, this project is doomed to be successful, because German firms have already invested in it. The German government will be taking a lot of effort to defend the project in spite of the fact that Poland and especially Sweden have been showing a lot of resistance against the project. But Germany will not stop there.

Europe has split in its attitude to the project, which is obviously a negative factor. Germany defends the project claiming that it will be good for everyone. German officials are seriously concerned about the pressure from Poland and Sweden, but the German government is not going to meet their instantaneous anti-Russian requirements.”

“Vladimir Putin is fluent in German. Has it played any role in the development of bilateral relations?”

“I think that it was a big mistake that we missed the chance to establish friendly relations with Russia during Putin’s eight years of presidency. Putin is probably the most Germany-oriented politician in Russia’s history. The two countries achieved a lot during his presidency. Putin’s knowledge of Germany and the German language will has obviously played a positive role. There will be no such chance after Putin, I’m afraid. We missed it because of Germany’s conservative US-oriented political elite.”

BBC: Sahara gas pipeline gets go-ahead

Map

Nigeria, Niger and Algeria have signed an agreement to build a multi-billion dollar pipeline to take Nigerian gas across the Sahara to the Mediterranean.

The giant project, which will cost an estimated $13bn (£8bn), aims to deliver up to 30 billion cubic metres of gas per year for the European market.

France’s Total, Anglo-Dutch firm Shell, and Russia’s Gazprom have all expressed an interest in investing in the scheme.

The pipeline will run for 2,580 miles (4,128km) through the three countries.

BBC Africa analyst Richard Hamilton says that when built, it will be one of the great feats of engineering in the world and dwarf several existing pipelines, such as the one beneath the North Sea.

He says one concern is security, as a pipeline could be a target for Tuareg rebels or al-Qaeda in North Africa, both of whom are active among the unpatrolled expanses and porous borders of the Sahara.

Russian concerns

Energy analysts say there has been interest in this project for many years, but lack of investment and an unclear regulatory environment in Nigeria meant that the plans stayed firmly on the drawing board.

Algerian Energy Minister Chakib Khelil

Algeria’s energy minister says funding will not be a problem

European Union nations now hope it will enable them to diversify their gas supplies – and most pressingly, reduce their reliance upon Russian gas – but many analysts say Gazprom may have a head start in participating in the scheme.

This is because only last week, Gazprom signed a separate $2.5bn deal with Nigeria’s state-owned gas firm NNPC to build new gas refineries, pipelines and power stations in Nigeria.

European Union states are keen to reduce their reliance upon Russian gas because of Gazprom’s numerous price disputes in recent years with Ukraine.

These rows have seen Gazprom temporarily cut supplies to Ukraine, which in turn has reduced Russian gas deliveries to western Europe that are piped through Russia’s neighbour.

“We have the expertise and I don’t think there is a problem with finance in this project,” said Algerian Energy Minister Chakib Khelil.

Nigeria has estimated natural gas reserves of 180 trillion cubic feet, the seventh-largest in the world.

BBC: Oil and gas debate over Norway’s islands

FT.com: Natural Gas Rises 12% but Is Off 35% for ’09

NEW YORK — Natural-gas futures prices soared 12% Thursday after government data showed a modest build in U.S. gas inventories that could signal that domestic production is starting to decline.

The price of the natural-gas futures contract for August delivery rose 38.5 cents, or 12%, to settle at $3.668 a million British thermal units on the New York Mercantile Exchange, after reaching as high as $3.68 during the session.

The price of the front-month contract remains down 35% for 2009 and down 65% from a year ago.

Georgiandaily.com: EU Proposes Rules to Help Prevent Gas-Supply Crisis

By ALESSANDRO TORELLO

BRUSSELS — The European Commission proposed new rules to ensure the European Union is better prepared to face natural-gas shortages, as a potential payment dispute between Ukraine and Russia risks disrupting supplies again.

If the new rules are adopted, the EU would be able to “speak with one voice and act as one entity” in case of an emergency, Energy Commissioner Andris Piebalgs said. He said a gas-supply crisis couldn’t be excluded even as early as August.

The proposals come as new friction between Russia and Ukraine over natural-gas payments suggests there may be a repeat of January’s problems, when a price dispute between the two countries caused disruptions to natural-gas supplies for several EU countries for weeks. Some factories and schools were shut and many households went without heat.

Under the proposals, each of the EU’s 27 countries would have to designate an authority to look after security of their gas supplies, preparing plans aimed at preventing disruptions and dealing with any shortages that arise. The new rules would give the commission — the EU’s executive arm — authority to ask for changes to these national plans if it considered them “not effective” or incompatible with those of other EU countries.

The European Parliament and the 27 EU governments must back the proposal before it becomes law. Talks are expected to take months and might lead to a watered-down version of the rules.

Energia.gr: EU Proposes Rules To Improve Gas Supply Security

The European Commission proposed Thursday new rules to make sure the European Union is better prepared to face natural gas shortages, as a potential new crisis between Ukraine and Russia risks affecting European supplies.

With the new rules, the E.U. will be able to “speak with one voice and act as one entity” in case of an emergency, Energy Commissioner Andris Piebalgs said during a press conference, adding that another gas crisis can’t be excluded, even as early as August.

The proposal comes months before it was expected, as new friction between Russia and Ukraine over gas payments suggests there may be a repeat of last January’s crisis when a price dispute between the two countries led to gas supply disruptions to Europe for weeks.

Each of the 27 E.U. countries would have to designate an authority to look after gas supply security and prepare a preventive action plan and an emergency plan to face any potential shortage,according to the proposal.

The new rules would give the commission a bigger role in coordinating the E.U.’s preparedness and response to a crisis, as it would have the authority to request changes to these plans if it considers them “not effective” or not compatible with one another.

The commission would also be able to declare an E.U.-wide emergency, in which case it would coordinate the actions of the 27 E.U. countries, as well as the interaction with third countries. This would happen if one of the country’s authorities requested it, or if the E.U. lost more than 10% of its daily imports from third countries. It would have to declare an emergency once more than one country had done so.

The European Parliament and the 27 E.U. governments will have to back the commission’s proposal before it can become law, in a negotiation process which is likely to take monthsand might lead to a weaker final version of the rules.

Thursday’s proposal “will not be watered down because we proposed a text that is really the optimum text, and we believe we can defend it,” Piebalgs said, adding that it was put together after consultation with governments and the industry.

Europe imports a quarter of its gas from Russia and 80% of that flows through Ukraine, which is facing a deep economic crisis and struggled to pay its gas bill for June.The commission is now concerned the countrywill have a hard time meeting an August deadline to pay for July deliveries.

The bill is likely to be much higher because Ukraine has to start filling its storage tanks with gas to meet Europe’s higher winter demand.

However, the E.U. has taken measures, Piebalgs said Thursday. “We have taken enough measures, together with the industry, to get us through this winter if the worst happens,” he said.

The commission will meet Ukraine, Russia, their gas companies and international financial institutions Friday, the second meeting in less that a month, to explore the possibility of a loan to Ukraine to help the country with the payment.

At the time of the first meeting last month, people familiar with the matter said that about $2 billion was needed to pay the Russian gas bills. Ukraine had initially asked for $4.2 billion.

Tags: , , , ,

Comments are closed.

September 2017
M T W T F S S
« Aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Site Metter